X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
x
x
Gospodarka

Volkswagena można pozwać także w Polsce. Jest wyrok TSUE

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2020 12:07
Volkswagen może być pozywany przed sądami w krajach, w których były sprzedawane samochody ze zmanipulowanym oprogramowaniem – orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE. Sprawa może mieć znaczenie również dla tysięcy nabywców aut tej marki w Polsce.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: Pixabay.com

– Producent pojazdów, które zostały niezgodnie z prawem wyposażone w oprogramowanie manipulujące danymi, a następnie były sprzedawane w innych państwach członkowskich, może zostać pozwany przed sądami tychże państw – uznał TSUE.
Sędziowie w Luksemburgu zwrócili uwagę, że szkoda ponoszona przez nabywcę urzeczywistnia się w państwie członkowskim, w którym nabywa on pojazd za cenę przewyższającą jego rzeczywistą wartość.

Sąd wybiera poszkodowany

Konkretna sprawa, jaką zajął się TSUE, dotyczyła pozwu, jaki przeciwko niemieckiemu koncernowi złożyło austriackie stowarzyszenie ochrony konsumentów. Rozstrzygnięcie Trybunału rozciąga się na sądy w całej UE. Volkswagen, którego siedziba mieści się w Wolfsburgu, kwestionował w tej sprawie jurysdykcję międzynarodową sądów austriackich.
TSUE przyznał, że zgodnie z unijnym rozporządzeniem jurysdykcję, co do zasady, mają sądy państwa członkowskiego miejsca zamieszkania pozwanego. W tym przypadku byłoby to Niemcy.

samochody elektryczne ekologia 1200.jpg
Rynek motoryzacyjny: do 2030 r. większość aut nie będzie już napędzana silnikami spalinowymi


– Jednakże w sprawach dotyczących czynu niedozwolonego rozporządzenie to przyznaje jurysdykcję sądom miejsca, w którym szkoda się urzeczywistniła, oraz sądom miejsca wystąpienia zdarzenia powodującego powstanie tej szkody. W konsekwencji pozwany może zostać pozwany, stosownie do wyboru powoda, przed jednym z tych dwóch sądów –  czytamy w komunikacie po wyroku.

Auto nowe i z drugiej ręki

Trybunał Sprawiedliwości uznał, że w przypadku, gdy pojazdy zostały niezgodnie z prawem wyposażone w Niemczech przez ich producenta w oprogramowanie manipulujące danymi dotyczącymi emisji spalin, a następnie zostały nabyte od osoby trzeciej w innym państwie członkowskim, miejsce urzeczywistnienia się szkody znajduje się w tym ostatnim kraju.
W rozpatrywanym przypadku szkoda podnoszona przez austriackie stowarzyszenie ochrony konsumentów polega na spadku wartości pojazdów, wynikającym z różnicy między ceną zapłaconą przez nabywcę, a jego rzeczywistą wartością. Nie ma przy tym znaczenia, czy auto było nowe, czy z drugiej ręki.


– W przypadku sprzedaży pojazdów wyposażonych przez ich producenta w oprogramowanie manipulujące danymi dotyczącymi emisji spalin szkoda, którą ponosi ostateczny nabywca, nie ma charakteru pośredniego ani też czysto majątkowego i urzeczywistnia się w momencie zakupu owego pojazdu od osoby trzeciej – podkreśla TSUE.

Wieloletnie procesy i miliardowe kary

We wrześniu 2015 roku w efekcie dochodzenia przeprowadzonego przez podległą władzom USA Agencję Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się, że w ok. 11 mln swych samochodów z silnikami wysokoprężnymi zainstalował oprogramowanie, które w celach oszczędnościowych manipulowało układem neutralizowania tlenków azotu. Wyłączony podczas normalnej eksploatacji samochodu układ zaczynał funkcjonować dopiero po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Niemiecki koncern stanął w obliczu wieloletnich procesów sądowych oraz miliardowych kar za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Podróżujesz autostradą? Zwolnij i jedź bezpiecznie

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2020 20:40
W ostatnich latach w Polsce przybyło wiele kilometrów dróg szybkiego ruchu. Jednak w czasach, kiedy większość kierowców zdobywało uprawnienia do prowadzenia pojazdów, o jeździe autostradami często można było pomarzyć. Jak zatem poruszać się autostradą, żeby bezpiecznie dojechać do celu podróży?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koncern PSA nie sprowadzi polskich pracowników

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2020 11:11
Jeszcze wczoraj motoryzacyjny koncern PSA zapowiadał, że sprowadzi 270 pracowników z Polski do swojej fabryki w Hordain na północnym-wschodzie Francji. Jednak pod wpływem presji ze strony rządu oraz związków zawodowych firma wycofała się ze swoich planów.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rynek motoryzacyjny: do 2030 r. większość aut nie będzie już napędzana silnikami spalinowymi

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2020 13:14
Jak wynika z raportu firmy doradczej KPMG, w 2030 r. większość samochodów nie będzie już napędzana przez silniki spalinowe. W raporcie podkreśla się, że koronawirus nie pozostanie bez wpływu na zachowania klientów salonów motoryzacyjnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niemcy mają pomysł jak ponownie wykorzystać zużyte akumulatory z aut elektrycznych

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2020 12:11
Niemiecki producent samochodów Audi i zakład energetyczny EnBW w Heilbronn rozpoczynają eksploatację zużytych  akumulatorów samochodowych z aut elektrycznych, tworząc tzw. magazyny elektryczności zasilające sieć energetyczną.
rozwiń zwiń