Posłowie chcą zlikwidować Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Projekt ustawy trafił do Sejmu

2020-06-16, 07:52

Posłowie chcą zlikwidować Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Projekt ustawy trafił do Sejmu
Zdjęcie ilustracyjne/. Foto: welcomia/Shutterstock

Do Sejmu trafił projekt ustawy, przewidujący likwidację Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i przejęcie funkcji przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zamiast FNT działać miałoby tzw. wieloletnie zobowiązanie Funduszu w ramach NFOŚiGW.

Projekt został zgłoszony przez grupę posłów PiS. Jak stwierdzają w uzasadnieniu, obecny system dysponowania i zarządzania Funduszem przewiduje współdziałanie operacyjne aż trzech podmiotów. Główne decyzje podejmuje minister klimatu, zadania związane z bieżącym zarządzaniem Funduszem są wykonywane przez NFOŚiGW, a obsługę bankową prowadzi BGK.

Zmiany, w tym likwidacja FNT ma na celu "uproszczenie, odbiurokratyzowanie i przyspieszenie finansowania ze środków publicznych rozwoju transportu niskoemisyjnego" – czytamy w uzasadnieniu.


Efektywniejsze finansowanie celów środowiskowych

Projektowana ustawa likwiduje FNT, a w jego miejsce tworzy nowe zobowiązanie wieloletnie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które koresponduje z działaniami podjętymi przez NFOŚiGW w celu dofinansowania OZE i efektywności energetycznej.

- Likwidacja FNT i utworzenie zobowiązania wieloletniego pozwoli na przenoszenie środków między oboma zobowiązaniami, celem zapewnienia jak najefektywniejszego finansowania priorytetowych celów środowiskowych – podkreślają wnioskodawcy.

Powiązany Artykuł

shutterstock autobus 1200.jpg
Autobusy elektryczne dla wiejskich szkół. Fundusz ochrony środowiska daje 60 mln zł

Przychodami zobowiązania wieloletniego FNT – czyli także przychodami NFOŚiGW będą środki zgromadzone na rachunku FNT na dzień jego likwidacji, jak również przychody pochodzące z dotychczasowych źródeł.

Te źródła to opłata zastępcza, z której część ma jednak trafiać na Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz 15 proc. wpływów z tytułu opłaty emisyjnej, a także środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego energii elektrycznej w wysokości 0,1 proc. uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność. Natomiast w ramach zobowiązania wieloletniego FNT, NFOŚiGW będzie obowiązany przeznaczyć na cele, o których mowa obecnie w regulacji o FNT środki, w wysokości nie mniejszej niż kwoty przychodów tego zobowiązania wieloletniego, po pomniejszeniu kosztów obsługi tych przychodów.

Zobowiązanie "przeciwdziałania emisjom"

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu utworzono w czerwcu 2018 r., wprowadzając jednocześnie tzw. opłatę emisyjną od paliw. Fundusz, korzystając z 15 proc. części wypływów z opłaty, miał finansować projekty na rzecz ekologicznego transportu.
W projekcie określa się nowe zasady podziału wpływów z opłaty emisyjnej. W 95 proc. stanowić ma ona przychód NFOŚiGW, w tym 80 proc. – tak jak obecnie – to przychód zobowiązanie wieloletniego "przeciwdziałanie emisjom", a w 15 proc. przychód zobowiązania wieloletniego FNT. Pozostałe 5 proc. ma stanowić przychód Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS, md

Polecane

Wróć do strony głównej