X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Przekop Mierzei Wiślanej nie jest zagrożony. Prace idą zgodnie z harmonogramem

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2020 09:30
- Przekop Mierzei Wiślanej nie jest zagrożony, mimo że Rosja zrobi wszystko, by go zablokować - oświadczył minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. Jego zdaniem, "można połączyć" działania Rosji z deklaracjami jednego z kandydatów w wyborach prezydenckich. Tymczasem ekolodzy skarżą przekop do Komisji Europejskiej.  
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Twitter/Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

- Rosja zrobi wszystko, żeby tę inwestycję zablokować. Najgorszym rozwiązaniem jest to, że przy użyciu polskiego kandydata, bo to wszystko w jakąś jedną całość można połączyć - oświadczył Marek Gróbarczyk w Polskim Radiu 24. Odniósł się w ten sposób do deklaracji Rafała Trzaskowskiego, który ogłosił, że jeśli zostanie prezydentem, wstrzyma budowę przekopu.

Według ministra gospodarki morskiej Rosja chce zablokować tę inwestycję, ponieważ będzie to bardzo duże wzmocnienie dla Polski Wschodniej i alternatywa dla naszych wschodnich sąsiadów. Jak zapewnił, "inwestycja nie jest zagrożona", a prace trwają zgodnie z harmonogramem.

prezydent andrzej duda free twitter 1200.jpg
Przekop Mierzei Wiślanej. Prezydent: będzie służyć przemysłowi, biznesowi i turystyce

Kanał, port, drogi i mosty...

Przypomnijmy, że "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", potocznie nazywana przekopem Mierzei Wiślanej, składa się z kilku elementów. Przede wszystkim to kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, nowe drogi i stalowe mosty pozwalające na przejazd oraz sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.

Kanał żeglugowy ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich. Ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a także zwiększyć bezpieczeństwo Polski. Inwestycje będzie w całości finansowana z budżetu państwa i ma kosztować ok. 880 mln zł. Podczas budowy wycięte zostanie 32 ha lasu, a wybrany z mierzei materiał posłuży do budowy sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

tvp mierzeja wiślana free screen przekop 1200.jpg
Instytut Staszica: inwestycje infrastrukturalne pociągną w górę całą gospodarkę

Kanał żeglugowy będzie miał 135 m długości, 120 m szerokości w najszerszym miejscu i 5 m głębokości.

Według ekologów przekop jest nielegalny

Obecnie realizowana jest pierwsza części projektu, która obejmuje m.in. przekop Mierzei Wiślanej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także dwóch ruchomych mostów do przejazdu nad kanałem przed i za śluzą.

Gotowa jest już grobla oraz ścianki dla tymczasowego nabrzeża od strony Zalewu Wiślanego, które będzie wykorzystane jako miejsce przeładunku materiałów potrzebnych do budowy sztucznej wyspy – informuje portal inzynieria.com. Ponadto zabezpieczane są skarpy ziemne po wschodniej i zachodniej części przekopu.

Tymczasem w maju do Komisji Europejskiej wpłynęła skarga na trwającą inwestycję. Jej autorem jest Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA we współpracy z Greenpeace Polska. Organizacje zarzucają inwestorom, że przekop jest nielegalny, prowadzi do degradacji środowiska i jest marnotrawstwem funduszy, które można przeznaczyć na walkę ze skutkami suszy.

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS

 

Czytaj także

Inwestycja, na którą czekano latami. Przekop Mierzei Wiślanej rozpoczęty

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2019 16:24
W Elblągu podpisano umowę z generalnym wykonawcą przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Uroczyste podpisanie umowy na realizację projektu jest finałem wieloletnich starań o połączenie Elbląga z Morzem Bałtyckim z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polska zabiega w Brukseli o wzmocnienie bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 12:39
- Przede wszystkim chodzi nam o szlaki żeglugowe i o bezpieczne transporty gazu do gazoportu, ale pamiętajmy też w tym kontekście o przekopie Mierzei Wiślanej - podkreślał w Parlamencie Europejskim wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Grzegorz Witkowski uczestniczy w Brukseli w konferencji "Bezpieczeństwo morskie i niebieska gospodarka. Wolność żeglugi i przyszłość handlu morskiego".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperci: inwestycje publiczne szansą na powrót do rozwoju gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2020 11:32
- Inwestycje realizowane przez państwo są istotnym impulsem do rozwoju gospodarki w czasie kryzysu i w okresie wychodzenia z niego. Dobrze, że rząd upraszcza przepisy o zamówieniach publicznych, bo dają one firmom stabilizację, umożliwiają utrzymanie miejsc pracy i wywiązywanie się ze zobowiązań. Firmy w takiej sytuacji same nie dałyby rady - mówili goście audycji "Rządy Pieniądza": dr Artur Bartoszewicz (Szkoła Główna Handlowa) i Marcin Roszkowski (Instytut Jagielloński).
rozwiń zwiń