Szybciej spłaciłeś pożyczkę? Bank powinien zwrócić ci część kosztów

2020-03-04, 09:19

Szybciej spłaciłeś pożyczkę? Bank powinien zwrócić ci część kosztów
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock.com/bluedog studio

Konsumenci, którzy korzystali z chwilówek i spłacili je przed czasem albo zaciągnęli kredyt konsumencki i uregulowali go przed zakończeniem umowy powinni otrzymać proporcjonalny zwrot pobranych opłat i prowizji. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wydał uzupełniające stanowisko w sprawie wcześniejszej spłaty pożyczek i kredytu konsumenckiego do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Posłuchaj

Szybciej spłaciłeś pożyczkę? Bank powinien zwrócić ci część kosztów (Izabela Kostyszyn/Jedynka)
+
Dodaj do playlisty

Jak mówi Tomasz Chróstny, TSUE potwierdził wcześniejsze stanowisko UOKiK w tej sprawie z maja 2016 roku i orzekł, że bank lub instytucja pożyczkowa, w przypadku szybszego spłacenia kredytu, musi zwrócić klientom część kosztów.

Dla konsumentów oznacza to, że w przypadku wcześniejszej spłaty pożyczki lub kredytu konsumenckiego mają prawo domagać się proporcjonalnego zwrotu pobranych opłat - podkreśla Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego. 

Jak rozliczyć się z pożyczkodawcą?

Jak zatem powinno wyglądać rozliczenie z bankiem czy instytucją pożyczkową, której spłaciliśmy pożyczkę czy kredyt wcześniej? Marcin Jaworski mówi, że jeśli np. zaciągnęliśmy pożyczkę na rok, obciążoną kosztami w wysokości 3 tysięcy złotych, a spłacimy ją np. w pół roku, to powinniśmy dostać 1,5 tysiąca złotych zwrotu.

Przy wcześniejszej spłacie kredytu powinny proporcjonalnie zostać rozliczone wszystkie koszty: odsetki, składki na ubezpieczenie, prowizje i opłaty przygotowawcze  Jeżeli podmiot finansujący nie rozliczył się z konsumentem z własnej woli, to pierwszym krokiem powinno być złożenie reklamacji - podkreśla prezes UOKiKu. Tomasz Chróstny dodaje, że więcej informacji w tej sprawie znaleźć można na stronie www.finanse.uokik.gov.pl.

Konsument, którego reklamacja zostanie odrzucona, może skorzystać z bezpłatnej pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów, rzecznika finansowego, może również dochodzić swoich praw w sądzie.

PolskieRadio24.pl, Jedynka, Izabela Kostyszyn, md

Polecane

Wróć do strony głównej