X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

XII Kongres Bankowości Detalicznej. Eksperci: banki muszą odzyskać zaufanie klientów

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2019 15:38
- Prawdziwym zagrożeniem dla polskiego i europejskiego sektora bankowego są dziś firmy technologiczne z Azji, głównie z Chin, które dysponując ogromnymi środkami i technologią, nie podlegają prawnym regulacjom wymaganym w Europie i USA - stwierdził Przemysław Gdański, prezes BNP Paribas Polska podczas XII Kongresu Bankowości Detalicznej. Bankowi eksperci oceniali szanse na dalszy rozwój krajowego sektora bankowego, aby sprostać rywalizacji ze strony takich gigantów jak Google, Amazon czy Facebook. Będzie to coraz trudniejsze z powodu rosnących wymagań ze strony UE i przy spadającej rentowności całej branży. 
  • Pozycja fintechów na rynku finansowym, nowe technologie w bankowości czy kondycja polskiego sektora bankowego - to niektóre z tematów, poruszonych na XII Kongresie Bankowości Detalicznej w Warszawie
  • Eksperci: banki muszą odzyskać zaufanie klientów, odzyskać opinię "instytucji zaufania publicznego"
  • Na kongresie rozmawiano też m.in. o Chmurze Krajowej
  • Cyberbezpieczeństwo ma coraz większe znaczenie dla banków i ich klientów

W debacie wzięli udział prezesi pięciu największych banków w Polsce. Zdaniem Zbigniewa Jagiełły prezesa banku PKO BP banki muszą w czasach cyfrowej gospodarki 4.0, chmur obliczeniowych i coraz bardziej wymagających klientów zbudować nowego typu relacje z klientami. Powinny podążać za jego potrzebami, dotyczy to także PKO BP, który odegrał ogromną rolę w cyfryzacji dostępu klientów do usług administracji publicznej. Prezes PKO BP przypomniał, że gdy rząd szykował się do tworzenia informatycznej platformy dla programu 500+, polskie banki okazały się najsprawniejszym, najtańszym i najbardziej wiarygodnym partnerem do przeprowadzenia tego ogromnego programu społecznego. Największy polski bank chce zaproponować nowego typu usługi dotyczące zakupu samochodów. 

Prezes PKO BP przypomniał, że polskie banki potrafiły razem przygotować system BLIK do płatności mobilnych, a dziś powinny pomyśleć o tworzeniu kolejnych wspólnych rozwiązań, opartych o "Chmurę Krajową". Pozwoli to polskim firmom na obniżenie kosztów prowadzenia działalności.

Sprzęt IT z przełomu dekad

Eksperci Kongresu przypominali, że banki amerykańskie i azjatyckie od ponad dekady obniżają swoje koszty przez wykorzystanie cyfrowych chmur obliczeniowych. Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu banku ING Bank Śląski, zwrócił uwagę, że jeżeli banki mają skutecznie rywalizować z amerykańskimi i chińskimi gigantami takimi jak Google, Alibaba i MyBank, muszą zmodernizować swoje systemy informatyczne, bo te zaczynają się starzeć, a nowego typu relacje z klientem wymagają lepszego poznania ich potrzeb. A do tego potrzeba nowych technologii analitycznych, aby wykorzystać dane o konsumentach zgromadzone latami przez banki.

W opinii Przemysława Gdańskiego prezesa zarządu BNP Paribas Bank Polska, coraz większym wyzwaniem dla polskich banków jest utrzymanie obecnego poziomu rentowności. Tym bardziej że w ciągu 8 lat średni zwrot z zainwestowanego kapitału, spadł z 15%  do 7,8% w roku 2018. Tymczasem mimo tych samych regulacji wymaganych przez UE węgierski sektor bankowy miał rentowność na poziomie 14,6%, czeski 13,3%, a rumuński 13,6%. Podobnie było z wynikami banków skandynawskich.

Unia coraz więcej wymaga od banków

Na te słabe wyniki polskiego sektora bankowego, bezpośredni wpływ mają stale rosnące wymagania ze strony UE, dotyczące wymogów zgromadzonego kapitału własnego przez banki oraz najwyższy w Europie podatek bankowy liczony od aktywów. Prezesi banków zwracali uwagę na fakt, że polskie banki obciążone o 50% więcej niż średnia w UE podatkami i kosztami regulacji i ponad dwa razy więcej niż wymogi nakładane przez FED na banki amerykańskie. Dlatego eksperci coraz częściej mówią, że banki czeka coraz większa liczba fuzji i przejęć. A na polskim rynku przetrwa tylko 5 największych grup bankowych, z obecnych 31 banków komercyjnych i ponad 500 banków spółdzielczych działających w Polsce. I ten podział na banki pierwszej i drugiej kategorii zaczyna być widoczny.

Prezesi i eksperci bankowi uważają zgodnie, że banki muszą odzyskać opinię "instytucji zaufania publicznego", bo wiele lat dominował pogląd, że liczą się tylko zyski, nawet kosztem zaufania własnych klientów. Zbyt często licząc na prowizję dosłownie "wciskano" klientom usługi, które nie były im do niczego potrzebne. A myślenie tylko w kategorii zapewnienia zysków dla akcjonariuszy, osłabiło zaufanie do banków zwłaszcza po globalnym kryzysie z roku 2008.

W opinii ekspertów XII Kongresu Bankowości Detalicznej banki nie utrzymają przy sobie swoich klientów, bez zmiany podejścia do ich potrzeb, choćby przez obiektywne doradzanie im czego naprawdę potrzebują. Potrzeba więcej etyki w ich praktycznym postępowaniu z klientami i przy podejmowaniu decyzji wewnątrz samych instytucji.

W bankach w coraz większym stopniu będą dominowały takie technologie jak robotyzacja, sztuczna inteligencja (AI), komputery kwantowe i inne cyfrowe nowinki, bo tak zmienia się świat i tego oczekują od banków sami klienci.

Zdaniem prezesów banków, naukowców i ekspertów ekonomicznych, banki dopiero parę lat temu dostrzegły takie grupy klientów jak dzieci i szkolna młodzież, a prawdziwym wyzwaniem będzie trafienie w potrzeby szybko starzejącego się polskiego społeczeństwa. Dopiero teraz banki dostrzegły seniorów jako ważną grupę klientów. I tak jak w przypadku tworzenia Szkolnych Kas Oszczędności pionierską rolę chce odegrać bank PKO BP.

Prezesi 5 największych polskich banków, deklarują, że chcą tworzyć wspólne projekty informatyczne podobne do BLIKA. Zwłaszcza te dotyczące chmur obliczeniowych, co jest niezbędne, bo technologia "cloud computingu" jest od dekady z powodzeniem wykorzystywana przez banki amerykańskie i azjatyckie. A bez budowy wspólnych platform cyfrowych banki ze Starego Kontynentu będą miały coraz większe kłopoty z amerykańskimi i azjatyckimi rywalami.

FinTechów nie interesują depozyty

Pomysł na świadczenie usług bankowych przez Google lub wizja cyfrowej waluty Libra planowanej przez Facebooka oznaczają rewolucyjne zmiany na globalnym rynku usług finansowych. Już dziś tylko na badania naukowe Google przeznacza więcej pieniędzy niż Wielka Brytania. Polskie banki muszą likwidować tradycyjne oddziały na rzecz płatności mobilnych i internetowych oddziałów. Banki chcą zachować tylko nieliczne tradycyjne oddziały, aby doradzały klientom jak wybrać kredyty, lokatę lub polisę ubezpieczeniową, bo tego nie oferują cyfrowi rywale z Azji i USA. Aby to wszystko było możliwe, banki muszą odbudować swoje relacje z klientami. Dotyczy to zwłaszcza uczciwego informowania klientów o wszelkich ukrytych kosztach i prowizjach, unikaniu w umowach klauzul abuzywnych oraz polubownego dla obu stron rozwiązania węzła gordyjskiego hipotecznych kredytów walutowych.     

PolskieRadio24.pl, Stanisław Brzeg-Wieluński

Zobacz więcej na temat: bankowość

Czytaj także

Zmiany w e-bankowości. Dr Maciej Kawecki: nie wystarczy już login i hasło

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2019 15:40
Od 14 września zmieniają się zasady dotyczące płatności za pomocą e-bankowości. - Konieczne będzie dwustopniowe uwierzytelniane - zaznaczył w PR24 dr Maciej Kawecki (Wyższa Szkoła Bankowości).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy banki powinny odpowiadać za kredyty frankowe?

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2019 13:13
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyda wyrok w sprawie państwa Dziubaków, którzy zawarli umowę na kredyt indeksowany do franka szwajcarskiego. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Są pierwsze licencje na otwartą bankowość. Wygodne zarządzanie finansami coraz bliżej

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2019 09:14
14 firm i 6 banków wystąpiło do Komisji Nadzoru Finansowego o zgodę na prowadzenie otwartej bankowości. Ma to umożliwić rozwój nowych produktów i usług finansowych. Ramą prawną jest unijna dyrektywa, która stanowi, że za zgodą klienta banki mogą udostępnić informacje o jego rachunkach płatniczych zewnętrznym, licencjonowanym podmiotom.
rozwiń zwiń