Rząd stawia nie tylko na autostrady: prawie 150 mld zł na drogi lokalne i krajowe

2019-09-29, 14:14

Rząd stawia nie tylko na autostrady: prawie 150 mld zł na drogi lokalne i krajowe
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: pixabay

Nie tylko autostrady, ale też drogi krajowe oraz te lokalne, zarządzane przez samorządy, otrzymały nowe życie - rząd przeznacza na nie prawie 150 miliardów złotych, zgromadzonych w Funduszu Dróg Samorządowych oraz w Krajowym Funduszu Drogowym. Tylko w tym roku z tego pierwszego trafiło na drogi samorządowe 6,3 mld zł.

Kilka dni temu Rada Ministrów zwiększyła Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 o kolejne 7 mld zł. Oba fundusze będą dysponować kwotą prawie 150 mld zł.

Wicepremier Jacek Sasin powiedział, że na budowę dróg lokalnych do samorządów trafiło w tym roku 6,3 mld zł wręczając przedstawicielom samorządów symboliczne czeki na dofinansowanie inwestycji z Funduszu Dróg Samorządowych.

- Taką kwotę zabezpieczyliśmy w budżecie państwa na to, aby drogi, którymi poruszają się nasi obywatele były lepsze, bezpieczniejsze, wygodniejsze. Aby dawały rzeczywiście dobry komfort dla mieszkańców i dawały również dobre skomunikowanie Polski lokalnej, regionów, które przez wiele lat były poza zainteresowaniem władz centralnych – mówił.

Fundusz Dróg Samorządowych to 32 mld zł zaplanowane na 10 lat

Wicepremier podkreślił, że Fundusz Dróg Samorządowych jest programem zaplanowanym na 10 lat. "W kolejnych dziewięciu latach będzie na ten cel przeznaczane po 3,2 mld zł rocznie. Łącznie do samorządów trafi 35 mld zł. To jest ogromny zastrzyk finansowy" – zaznaczył.

Sasin przypomniał, że "w latach rządów naszych poprzedników" na program tzw. "schetynówek" przeznaczano "maksymalnie 600 mln zł rocznie".

10 razy więcej pieniędzy na drogi lokalne niż na „schetynówki”


- W tym roku przeznaczyliśmy 10 razy tyle, co nasi poprzednicy w poprzednich ośmiu latach. Na samo woj. lubelskie przypadło z tych 6,3 mld zł ponad 560 mln zł. W tym roku woj. lubelskie zabsorbowało takie środki, jakie w poprzednich latach były kierowane dla całej Polski – zauważył wicepremier.

Dodał, że rozmawiał z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem, by z Funduszu Dróg Samorządowych można było dofinansowywać także inwestycje na drogach wojewódzkich. Jego zdaniem dotyczy to głównie wielu dróg we wschodniej Polsce, m.in. w woj. lubelskim.


. .

Kolejne miliony złotych na drogi lokalne w woj. zamojskim

W Zamościu wicepremier Sasin wręczył przedstawicielom 12 samorządów z powiatu zamojskiego symboliczne czeki na dofinansowanie na kwotę ponad 43 mln zł. Najwięcej, przeszło 18 mln zł, otrzymał samorząd powiatu zamojskiego. Blisko 13 mln zł trafi do Zamościa, a prawie 4,5 mln zł do gminy Radecznica.

- Złożyliśmy cztery projekty na inwestycje drogowe. Dwie są już praktycznie na ukończeniu; chodzi o ulice Szwedzką i Błonie. Natomiast ulice Altanowa i Lubelska będą modernizowane w cyklu dwuletnim. Na trzy pierwsze ulice dofinansowanie wyniosło 80 proc., a na ul. Lubelską 60 proc. – powiedział prezydent Zamościa Andrzej Wnuk.

Fundusz Dróg Samorządowych, którego budżet w latach 2019-2028 ma przekroczyć 35 mld zł, pozwoli na dofinansowanie remontów, budów i modernizacji dróg lokalnych oraz budowę mostów w ciągach dróg samorządowych.

Fundusz Dróg Samorządowych powołano w 2018 r.

Fundusz Dróg Samorządowych  powołano w 2018 r. dla wsparcia jednostek samorządu terytorialnego, realizujących inwestycje na drogach samorządowych.

Jego celem jest przyspieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, stanowiącej ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczyniającej się do poprawy poziomu życia obywateli.

Utworzenie Funduszu ma również na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.

Rozwój lokalnej infrastruktury drogowej stanowi przy tym działanie komplementarne do inicjatyw podejmowanych na szczeblu krajowym w odniesieniu do budowy systemu autostrad i dróg ekspresowych, przyczyniając się do stworzenia spójnego i zintegrowanego systemu transportowego.

Źródła finansowania

Źródła finansowania Funduszu Dróg Samorządowych to wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z budżetu państwa (w tym z części budżetu, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej), Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa.

Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa.

Środki przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej będą w pierwszej kolejności przeznaczane na realizacje inwestycji na drogach istotnych dla obronności Państwa.

7 mld zł więcej na drogi krajowe

25 września Rada Ministrów przyjęła uchwałę nowelizującą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), przedłożoną przez Ministra Infrastruktury, która zwiększa nakłady na inwestycje na sieci dróg krajowych, realizowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zostaną zwiększone o 7 mld zł. Oznacza to, że na drogi krajowe przeznaczone zostanie łącznie 142,2 mld zł.

Fundusze te będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych.

- Realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych idzie sprawnie. Wyrazem tego jest decyzja rządu o poszerzeniu zakresu finansowego programu drogowego o kolejne miliardy złotych, które zostaną przeznaczone na ważne dla mieszkańców Polski drogi. Otwieramy komunikacyjnie kolejne regiony naszego kraju. W ten sposób dbamy o zrównoważony rozwój Polski i walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ponad 142 mld zł na Programu Budowy Dróg Krajowych

Dzięki przyjętym zmianom limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych zwiększył się do 142,2 mld zł.

Jak wynika z komunikatu po Radzie Ministrów, dodatkowe środki zostaną przeznaczone na:

- budowę nowej drogi S12 od Lublina do Dorohuska na granicy z Ukrainą,

- rozpoczęcie budowy nowej drogi S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko,

- rozpoczęcie budowy nowej drogi S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3),

- wydatki wynikające z aktualizacji nakładów finansowych na wcześniej zaplanowane inwestycje.

Ponadto, nowelizacja Programu Budowy Dróg Krajowych pozwoli na skierowanie do realizacji zadań, których wartość wzrosła względem wcześniejszych kosztorysów inwestorskich przedstawionych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 Dzięki decyzji rządu przyspieszone zostaną prace przygotowawcze do budowy: S5, S8 i S12. Przewiduje się, że budowa pierwszych odcinków tych tras rozpocznie się już w 2023 r.

To już kolejny wzrost wartości Programu Budowy Dróg Krajowych. Wcześniej, w 2017 r. limit finansowy PBDK został zwiększony ze 107 mld zł do 135 mld zł. Pozwoliło to na zapewnienie finansowania dla wielu nowych inwestycji, w tym międzynarodowej trasy Via Carpatia.

Przypomnijmy, że ponadto Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zakres zmian obejmuje m.in.:

- budowę dróg ekspresowych na Dolnym Śląsku: S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3) oraz  S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko;

- dodanie nowego przebiegu sieci autostrad i dróg ekspresowych w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym m.in. nowej Dużej Obwodnicy Warszawy - obwodnica ta będzie składać się z drogi ekspresowej S50 na północy i autostrady A50 na południu od Warszawy.

Polskie Radio 24, PAP, Ministerstwo Infrastruktury, jk

Polskie Radio 24, PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej