X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Do końca 2030 r. główne szlaki kolejowe wyposażone w niezbędną infrastrukturę

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2019 17:45
Do końca 2030 r. główne szlaki kolejowe będą wyposażone w niezbędną infrastrukturę - powiedział w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas I Kongresu Rozwoju Kolei. Dodał, że w przygotowywanym projekcie ustawy będzie wprowadzony zakaz likwidacji szlaków kolejowych.
Premier Mateusz Morawiecki podczas I Kongresu Rozwoju Kolei Przyszłość i Perspektywy organizowanego przez PKP S.A., PKP Cargo S.A., PKP Intercity S.A. oraz PKP PLK S.A. na PGE Narodowy, 23 bm. w Warszawie
Premier Mateusz Morawiecki podczas I Kongresu Rozwoju Kolei "Przyszłość i Perspektywy" organizowanego przez PKP S.A., PKP Cargo S.A., PKP Intercity S.A. oraz PKP PLK S.A. na PGE Narodowy, 23 bm. w WarszawieFoto: PAP/Jacek Turczyk

Jak powiedział premier Mateusz Morawiecki rozpoczynając Kongres, "w ciągu 10-12 lat na inwestycje ze środków, w tym unijnych przeznaczymy 100 mld zł, a uwzględniając CPK, to kwota będzie jeszcze większa".

Premier dodał, że "w pierwszych trzech latach naszych rządów zmodernizowaliśmy 2,5 tys. km torów kolejowych". - W naszej strategii jest odbudowa transportu samochodowego i połączenie go w sposób możliwie logiczny, uporządkowany z odbudowywanym transportem kolejowym - podał Morawiecki.

Adamczyk przyznał, że "przygotowywanym w resorcie projekcie ustawy wprowadzony zostanie zakaz likwidacji szlaków kolejowych". - Zapiszemy w projekcie ustawy, że nie można zlikwidować linii kolejowej, nie można jej podzielić na przykład na działki. Nie można przebiegu szlaku kolejowego unicestwić - powiedział.

Jak przypomniał minister, "program Kolej plus jest remedium na to, że wiele miast w Polsce jest pozbawionych dostępu do połączeń kolejowych". - Prowadzimy bardzo zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Finansów, dotyczące programu Kolej plus w 20 miastach, wytypowanych w pierwszym etapie. To już niebawem będzie się działo - mówił.

Adamczyk mówił też, że "do końca 2030 roku główne szlaki kolejowe będą wyposażone w niezbędną infrastrukturę, będzie gotowy cały nadzór na ruchem, systemy bezpieczeństwa".

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel dodał, że "obecnie analizowanych jest ponad 100 linii, gdzie może trafić sieć kolejowa w ramach programu Kolej plus".

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w trakcie Kongresu przyznał, że jest "plan wprowadzenia ERTMS, czyli europejskiego (systemu - PAP) sterowania ruchem kolejowym". Jak wyjaśnił, dzięki temu m.in. będzie można nadzorować cały ruch pociągów nie tylko w Polsce, ale także za naszymi granicami.

- ERTMS na przykład już dziś pozwala na to, aby pociąg był prowadzony autonomicznie - przypomniał prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. Jak dodał, ta funkcjonalność nie musi być od razu wdrażana w Polsce.

Jak powiedział Bittel, "inne nasze przedsięwzięcia to likwidowanie kolejach miejsc kolizyjnych z ruchem drogowym, modernizacja przejazdów". - Chcemy wspierać maszynistę, aby on wiedział, czy cała infrastruktura na kolei działa - podkreślił.

W trakcie Kongresu Adamczyk mówił, że celem rządu "jest kolej nowoczesna, punktualna i komfortowa". Przypomniał, że "przez ostatnie kilkadziesiąt lat polska kolej była traktowana po macoszemu". - Budujemy holding Grupy PKP, proces jego tworzenia będzie wieloetapowy w pełni zgodny z polskim i unijnym planem - powiedział.

- Wierzę, że formuła holdingu Grupy PKP będzie atrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP, ale także dla innych spółek kolejowych - powiedział. - Holding PKP sprosta wyzwaniom, które niesie ze sobą budowa i obsługa Centralnego Portu Komunikacyjnego - podkreśli

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel dodał, że "obecnie analizowanych jest ponad 100 miejscowości, gdzie może trafić sieć kolejowa w ramach programu Kolej plus".

Polska liderem w Europie w wydatkowaniu pieniędzy unijnych

Andrzej Adamczyk dodał, że Polska jest liderem w Europie, jeżeli chodzi o wydatkowanie pieniędzy unijnych. Adamczyk wziął udział w panelu "Kolej na ekspansję", przygotowanym w ramach I Kongresu Rozwoju Kolei. Jak powiedział, "na posiedzeniu rządu powiedziano, że jesteśmy liderem w Europie, jeżeli chodzi o wydatkowanie pieniędzy unijnych". Jak przypomniał, "w 2015 roku byliśmy na 23. miejscu".

Wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska dodała, że "jesteśmy na 5. miejscu w Europie jeżeli chodzi o aplikowanie o środki w ramach Planu Junckera". Wiceminister zauważyła, że także w tym elemencie gonimy kraje tzw. starej Europy.

Przygotowania do inwestycji w tabor towarowy

Wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Andrzej Kensbok w trakcie I Kongresu Rozwoju Kolei Podjęliśmy poinformował inicjatywę przygotowania inwestycji w zakresie produkcji taboru towarowego.

Dodał, że ARP podjęła się przygotowania inwestycji w zakresie produkcji taboru towarowego. Jak dodał PAP, są "obecnie dwa zakłady produkcji wagonów towarowych w upadłości: Gniewczyna i EKK Wagon". - Trzeba coś wymyślić, na razie jesteśmy w trakcie analiz. O szczegółach za wcześnie jednak mówić - powiedział.

Kensbok podał, że ARP jest właścicielem fabryki H. Cegielskiego w Poznaniu. Dodał, że zakład specjalizuje się np. w wagonach pasażerskich. - Nie zamierzamy tam produkować wagonów towarowych - powiedział PAP Kensbok.

Prezes PKP SA: do końca roku kolejnych 10 stacji ładowania aut elektrycznych na dworcach

- Kolejnych dziesięć stacji ładowania samochodów elektrycznych zamierzamy do końca tego roku otworzyć na dworcach kolejowych PKP SA – poinformował w środę PAP prezes kolejowej spółki Krzysztof Mamiński.

- Ładowarki już na czterech dworcach funkcjonują, na kolejnych dziesięciu będą w tym roku montowane – powiedział PAP Mamiński. Prezes dodał, że w przyszłym roku PKP SA chce otworzyć wypożyczalnie samochodów elektrycznych. - Myślę, że w roku 2020 wejdziemy w segment carsharingu, wypożyczalni samochodów elektrycznych - powiedział Mamiński. 

PAP, NRG, kw 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Andrzej Adamczyk: inwestycje w infrastrukturę kolejową PKP za 100 mld zł

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2018 16:45
Realizowana przez PKP modernizacja i rozbudowa infrastruktury kolejowej, w tym remont ok. 200 dworców i przebudowa szlaków, pochłonie w najbliższych latach 100 mld zł – zapowiedział w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Więcej lokalnych tras. Premier Mateusz Morawiecki zaprezentował program Kolej Plus

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2018 11:28
Rozwijanie kolejowych połączeń lokalnych i regionalnych - to główny cel programu Kolej Plus, którego założenia zaprezentowali premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Program będzie w pierwszej fazie kosztował kilka mld zł i obejmował 21 odcinków na mapie Polski - powiedział szef rządu na konferencji prasowej w Jasienicy na Mazowszu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

PKP PLK podtrzymuje plan realizacji inwestycji za 10 mld zł w 2018 r.

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2018 14:30
PKP Polskie Linie Kolejowe podtrzymują tegoroczny plan zakładający realizacje inwestycji kolejowych o wartości około 10 mln zł - poinformował w środę na konferencji wiceprezes PKP PLK Arnold Arnold Bresch.
rozwiń zwiń