Eksperci: renesans kolei to stwierdzenie mocno na wyrost

2019-01-08, 19:33

Eksperci: renesans kolei to stwierdzenie mocno na wyrost
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Fotoworkshop4You/Pixabay.com/cc

Liczba pasażerów podróżujących pociągami wzrosła do ponad 300 milionów rocznie. Słyszy się nawet głosy o renesansie kolei. To stwierdzenie jeszcze mocno na wyrost - uważają eksperci Instytutu Jagiellońskiego, którzy przygotowali raport "Kolej na regiony! Perspektywa rozwoju i wyzwania rynku". Dostępność transportu zbiorowego w Polsce, w tym kolei,  wciąż jest za mała i wiele białych plam trzeba zlikwidować. 

Posłuchaj

Liczba pasażerów podróżujących pociągami wzrosła do ponad 300 milionów rocznie. Słyszy się nawet głosy o renesansie kolei. Więcej na ten temat w radiowej Jedynce Aleksandra Tycner/Naczelna Redakcja Gospodarcza
+
Dodaj do playlisty

- Osób wykluczonych komunikacyjnie może być w Polsce nawet 13 milionów. A przecież widać wyraźną korelację między gęstością sieci kolejowej i PKB - powiedziała minister inwestycji i rozwoju, Jadwiga Emilewicz. 

Jeśli spojrzeć na mapę kolei w Polsce, widać, jak gęsta na zachodzie kraju rzednie ku wschodowi. Jednak samych połączeń  kolejowych od trzech lat przybywa, co przekłada się właśnie na rosnącą liczbę pasażerów. Ubyło linii kolejowych - wyjaśnia Krzysztof Zgorzelski, prezes spółki Przewozy Regionalne.

Do tego o 60 procent w stosunku do lat 80-tych zmalała liczba połączeń autobusowych. Rolę transportu publicznego, jakim jest kolej ma zwiększyć Centralny Port Komunikacyjny  - powiedział Piotr Malepszak z  CPK.

W resorcie infrastruktury opracowywany jest projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który przewiduje większą integrację komunikacyjną, między innymi wspólną ofertę autobusów i kolei dla pasażerów  - dodaje Zgorzelski.

Dziś kolej w Polsce - mówi Piotr Malepszak - jest na marginalnej pozycji. W ogólnym transporcie ma udział jednoprocentowy. W Niemczech przykładowo, które liczą nieco dwa razy więcej mieszkańców, kolej przewozi ponad 9 razy więcej pasażerów.

Modernizacja kolei  przewidziana jest na wiele lat. Dziś jest wola i nawet pieniądze, by ją przeprowadzić. Problemem może okazać się zbyt mała liczba pracowników.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Aleksandra Tycner, kw 

Polecane

Wróć do strony głównej