Rzecznik Finansowy ostrzega: pożyczkodawcy omijają przepisy i sztucznie zawyżają koszty

2018-12-05, 13:15

Rzecznik Finansowy ostrzega: pożyczkodawcy omijają przepisy i sztucznie zawyżają koszty
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: create jobs 51/Shutterstock.com

Rzecznik Finansowy ostrzega przed próbami omijania obowiązującego prawa przez pożyczkodawców. Z najnowszego raportu Rzecznika wynika, że niektóre firmy wykorzystują luki w prawie, by sztucznie zawyżać koszty udzielanych przez siebie pożyczek.

- W ostatnich latach ustawodawca wprowadził szereg przepisów, które miały na celu ochronę interesów konsumentów korzystających z kredytów konsumenckich. Ich celem była generalnie poprawa pozycji pożyczkobiorców, a w szczególności ograniczenie kosztów pożyczek. Niestety w trafiających do nas wnioskach dostrzegliśmy próby omijania tych regulacji. Ponieważ od wdrożenia tych zmian minęło już kilkanaście miesięcy zebraliśmy w formie Raportu przypadki, które naszym zdaniem naruszają te regulacje – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy, cytowana na stronie RF.

Liczba wniosków o interwencję w sprawach dotyczących kredytów konsumenckich stale rośnie. W tym roku do biura trafiło 1706 wniosków, a w zeszłym było ich nieco ponad 1500.

Nieuczciwe praktyki

Jak podaje Rzecznik Finansowy, niektórzy pożyczkodawcy dają klientom takie umowy, by klient został obciążony jak najwyższymi kosztami pożyczki. W tym celu np. sztucznie wydłużają okres pożyczki, żeby potem naliczyć dodatkowe opłaty, mimo że kredyt mógłby zostać bez problemu spłacony szybciej.

Inna metoda to tzw. rolowanie pożyczki, czyli udzielanie kolejnego kredytu na spłatę poprzedniego. Jako, że w obydwu przypadkach pieniędzy pożyczyć nie może ta sama firma, to tworzone są sieci firm, by takie rolowanie się udało. Niestety, każda pożyczka wiąże się z zawarciem nowej umowy, a to oznacza, że klienci są obciążani kolejnymi nadmiernymi kosztami.

Rzecznik Finansowy zwrócił też uwagę na naruszenia uprawnień klientów wynikających z tzw. ustawy reklamacyjnej. Jak się okazuje, niektóre firmy nie informowały klientów o wszystkich formach, w których można złożyć reklamację.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, rf.gov.pl, md

Polecane

Wróć do strony głównej