Rusza największa polska inwestycja morska: kanał przez Mierzeję Wiślaną

2018-10-16, 13:14

Rusza największa polska inwestycja morska: kanał przez Mierzeję Wiślaną
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (L), prezes PiS Jarosław Kaczyński (C) i kandydat na prezydenta Elbląga Jerzy Wilk (P) podczas konferencji prasowej w Kątach Rybackich, gdzie rusza przekop Mierzei Wiślanej, 16 bm. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i umożliwi wpływanie do portu w Elbląg. Foto: PAP/Adam Warżawa

Symbolicznym wbiciem łopaty pod budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, łączącego Zatoką Gdańską z Zalewem Wiślanym, rozpoczęła się największa polska inwestycja morska, pozwalająca na połączenie portu w Elblągu z Bałtykiem.

Posłuchaj

Prezes PiS Jarosław Kaczyński przekonuje, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest dowodem na sprawowanie przez Polskę suwerennej władzy na tym terytorium. Lider partii rządzącej zwracał uwagę, że projekt ten był przez wiele lat sabotowany./IAR/.
+
Dodaj do playlisty

W uroczystości w miejscu planowanej inwestycji na plaży od strony Zatoki Gdańskiej wzięli udział: minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, prezes PiS Jarosław Kaczyński oraz poseł PiS, kandydat na prezydenta Elbląga Jerzy Wilk.

Kaczyński: ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność

− Ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność - powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński.Dodał, że będziemy mogli robić tutaj, to co jest potrzebne Polsce, potrzebne temu regionowi i nikt nie będzie w stanie nam w tym przeszkodzić.

− Ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność, bo wiadomo kto nie chciał się na to godzić - powiedział Kaczyński.

Kaczyński: zgody potrzebne do przekopu Mierzei to kwestia kilka tygodni

Prezes PiS Jarosław Kaczyński wyraził przekonanie, że jest "kwestią kilku tygodni" uzyskanie dokumentów, niezbędnych do rozpoczęcia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.

- Można powiedzieć, że się udało - mówił Kaczyński w miejscu planowanego przekopu.

- Trwało to długo, przeszło 10 lat, ale to się już rozpoczyna" - mówił Kaczyński o przekopie. Przyznał, że są zastrzeżenia, formułowane "nawet dzisiaj przez część środków masowego przekazu", ale dodał, że "mamy pełne prawo zakończyć proces tyczenia".

Kaczyński: "klamka zapadła, kanał powstanie"


Jak dodał, "wszystko na to wskazuje", że niezbędne dokumenty zostaną uzyskane w ciągu kilku tygodni.

- Można powiedzieć, że udało się, bo kiedy już budowa się rozpocznie, będzie można powiedzieć, że klamka zapadła. Że ten kanał powstanie - oświadczył prezes PiS.

Elsbląg uzupełnieniem portów w Gdańsku i Gdyni


Jak dodał, budowa będzie też rozwiązaniem problemu, z którym żyje Elbląg "właściwie od chwili, kiedy powrócił do Polski".

- Elbląg powinien być portem uzupełniającym wobec portu gdańskiego i gdyńskiego. Ale portem znaczącym i to z całą pewnością przyczyni się do jego rozwoju gospodarczego i rozwoju gospodarczego całego regionu" - mówił Kaczyński. "To jest ten cel główny" - podkreślił.

Niebawem przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną

- Zakończył się etap wytyczania przebiegu kanału przez Mierzeję Wiślaną, teraz rozpoczyna się etap uzyskania pozwolenia na budowę i ogłoszenie przetargu na wykonawcę inwestycji - powiedział we wtorek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

- Dzisiaj mamy niezwykle uroczystą okoliczność wkopania ostatniego słupka geodezyjnego, który wyznacza przebieg kanału przez Mierzeję Wiślaną, jest to absolutnie zgodnie z prawem, ponieważ teren ten jest terenem urzędu morskiego, który może realizować tego typu działania jako przedinwestycyjne. Przed nami kolejny element czyli pozwolenie na budowę i rozpoczęcie przetargu na wykonawstwo - powiedział Gróbarczyk.

Minister poinformował też, że projekt kanału jest ukończony. "Wiemy jak będzie ten kanał wyglądał, wiemy, w którym miejscu powstanie i w tym momencie możemy w zasadzie rozpocząć inwestycję, oczywiście czekając jeszcze na ostateczną decyzję pozwolenia na budowę" - powiedział Gróbarczyk.

Koszt inwestycji to 880 mln zł, jej zakończenie planowane jest na 2022 r.

Pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

Kanał ważny dla regionu oraz ze względów strategicznych oraz ekonomicznych

Według rządu, przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Kanał otworzy Elbląg na morze

Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich.


POlskie Obszary Morskie Polskie Obszary Morskie

Dzisiaj statki płynące do Elbląga muszą przepływać po rosyjskiej stronie mierzei, to wydłuża trasę i uzależnia nas od arbitralnych decyzji Rosjan. Dzięki inwestycji Elbląg będzie mógł znowu stać się miastem portowym - dzięki tej inwestycji zwiększą się przeładunki w porcie. Port w Elblągu może być ważnym wsparciem dla Gdyni i Gdańska.

Elbląg wsparciem dla portów Gdańska i Gdyni

Jak zaznaczał gość PR24, Jan Popończyk, kapitan żeglugi śródlądowej, Elbląg mógłby skutecznie grać rolę portu fiderowego, czyli dowozowego dla portów Trójmiasta. 

̶  Te już się dławią, ze względu na sieć transportową, i tutaj Elbląg może odegrać znacząca rolę, gdyż ma dużo miejsca gdzie można rozwijać inwestycje – mówi ekspert.

Przekop to również wielka szansa dla Wisły

Do tego, jak dodaje, istnieje olbrzymi potencjał tkwiący w Wiśle.

̶  Plany użeglowienia tej rzeki sprawiają, że staje się ona przewidywalna i można wiązać przyszłość z jej wykorzystaniem – mówił gość PR24.

Port w Elblągu: główne ładunki to materiały budowlane i węgiel

Dzięki przekopowi, do portu w Elblągu dotrą jednostki zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Port Elbląg, będący obecnie największym portem Zalewu Wiślanego, obsługuje przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Jak wynika ze strony internetowej portu, w porcie przeładowuje się głównie materiały budowlane (prawie dwie trzecie przeładowywanych towarów) oraz węgiel. W 2017 r. przeładowano ok. 100 tys. t ładunków. W 2016 r. przewozy pasażerskie wyniosły ponad 41 tys. osób.

Kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Przed nami jeszcze decyzje środowiskowe oraz wydanie pozwolenia i inwestycję

Obecnie inwestor, czyli Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej ws. inwestycji. Po jej uzyskaniu Urząd Morski składać będzie wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację nowej drogi wodnej. Wówczas może się rozpocząć faktyczna budowa.

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. Ma on zastrzeżenia do budowy przekopu ze względów ekonomicznych i przyrodniczych.

Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, to inwestycja istotna dla rozwoju subregionu elbląskiego, czyli Elbląga i gmin nad Zalewem Wiślanym.

NRG, IAR, PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej