Rusza największa polska inwestycja morska: kanał przez Mierzeję Wiślaną
2018-10-16, 13:14
Symbolicznym wbiciem łopaty pod budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, łączącego Zatoką Gdańską z Zalewem Wiślanym, rozpoczęła się największa polska inwestycja morska, pozwalająca na połączenie portu w Elblągu z Bałtykiem.
Posłuchaj
W uroczystości w miejscu planowanej inwestycji na plaży od strony Zatoki Gdańskiej wzięli udział: minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, prezes PiS Jarosław Kaczyński oraz poseł PiS, kandydat na prezydenta Elbląga Jerzy Wilk.
Kaczyński: ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność
− Ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność - powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński.Dodał, że będziemy mogli robić tutaj, to co jest potrzebne Polsce, potrzebne temu regionowi i nikt nie będzie w stanie nam w tym przeszkodzić.
− Ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność, bo wiadomo kto nie chciał się na to godzić - powiedział Kaczyński.
Kaczyński: zgody potrzebne do przekopu Mierzei to kwestia kilka tygodni
Prezes PiS Jarosław Kaczyński wyraził przekonanie, że jest "kwestią kilku tygodni" uzyskanie dokumentów, niezbędnych do rozpoczęcia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.
- Można powiedzieć, że się udało - mówił Kaczyński w miejscu planowanego przekopu.
- Trwało to długo, przeszło 10 lat, ale to się już rozpoczyna" - mówił Kaczyński o przekopie. Przyznał, że są zastrzeżenia, formułowane "nawet dzisiaj przez część środków masowego przekazu", ale dodał, że "mamy pełne prawo zakończyć proces tyczenia".
Kaczyński: "klamka zapadła, kanał powstanie"
Jak dodał, "wszystko na to wskazuje", że niezbędne dokumenty zostaną uzyskane w ciągu kilku tygodni.
- Można powiedzieć, że udało się, bo kiedy już budowa się rozpocznie, będzie można powiedzieć, że klamka zapadła. Że ten kanał powstanie - oświadczył prezes PiS.
Elsbląg uzupełnieniem portów w Gdańsku i Gdyni
Jak dodał, budowa będzie też rozwiązaniem problemu, z którym żyje Elbląg "właściwie od chwili, kiedy powrócił do Polski".
- Elbląg powinien być portem uzupełniającym wobec portu gdańskiego i gdyńskiego. Ale portem znaczącym i to z całą pewnością przyczyni się do jego rozwoju gospodarczego i rozwoju gospodarczego całego regionu" - mówił Kaczyński. "To jest ten cel główny" - podkreślił.
Niebawem przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną
- Zakończył się etap wytyczania przebiegu kanału przez Mierzeję Wiślaną, teraz rozpoczyna się etap uzyskania pozwolenia na budowę i ogłoszenie przetargu na wykonawcę inwestycji - powiedział we wtorek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
- Dzisiaj mamy niezwykle uroczystą okoliczność wkopania ostatniego słupka geodezyjnego, który wyznacza przebieg kanału przez Mierzeję Wiślaną, jest to absolutnie zgodnie z prawem, ponieważ teren ten jest terenem urzędu morskiego, który może realizować tego typu działania jako przedinwestycyjne. Przed nami kolejny element czyli pozwolenie na budowę i rozpoczęcie przetargu na wykonawstwo - powiedział Gróbarczyk.
Minister poinformował też, że projekt kanału jest ukończony. "Wiemy jak będzie ten kanał wyglądał, wiemy, w którym miejscu powstanie i w tym momencie możemy w zasadzie rozpocząć inwestycję, oczywiście czekając jeszcze na ostateczną decyzję pozwolenia na budowę" - powiedział Gróbarczyk.
Koszt inwestycji to 880 mln zł, jej zakończenie planowane jest na 2022 r.
Pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.
Kanał ważny dla regionu oraz ze względów strategicznych oraz ekonomicznych
Według rządu, przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.
Kanał otworzy Elbląg na morze
Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich.
Dzisiaj statki płynące do Elbląga muszą przepływać po rosyjskiej stronie mierzei, to wydłuża trasę i uzależnia nas od arbitralnych decyzji Rosjan. Dzięki inwestycji Elbląg będzie mógł znowu stać się miastem portowym - dzięki tej inwestycji zwiększą się przeładunki w porcie. Port w Elblągu może być ważnym wsparciem dla Gdyni i Gdańska.
Elbląg wsparciem dla portów Gdańska i Gdyni
Jak zaznaczał gość PR24, Jan Popończyk, kapitan żeglugi śródlądowej, Elbląg mógłby skutecznie grać rolę portu fiderowego, czyli dowozowego dla portów Trójmiasta.
̶ Te już się dławią, ze względu na sieć transportową, i tutaj Elbląg może odegrać znacząca rolę, gdyż ma dużo miejsca gdzie można rozwijać inwestycje – mówi ekspert.
Przekop to również wielka szansa dla Wisły
Do tego, jak dodaje, istnieje olbrzymi potencjał tkwiący w Wiśle.
̶ Plany użeglowienia tej rzeki sprawiają, że staje się ona przewidywalna i można wiązać przyszłość z jej wykorzystaniem – mówił gość PR24.
Port w Elblągu: główne ładunki to materiały budowlane i węgiel
Dzięki przekopowi, do portu w Elblągu dotrą jednostki zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Port Elbląg, będący obecnie największym portem Zalewu Wiślanego, obsługuje przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Jak wynika ze strony internetowej portu, w porcie przeładowuje się głównie materiały budowlane (prawie dwie trzecie przeładowywanych towarów) oraz węgiel. W 2017 r. przeładowano ok. 100 tys. t ładunków. W 2016 r. przewozy pasażerskie wyniosły ponad 41 tys. osób.
Kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości
Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Przed nami jeszcze decyzje środowiskowe oraz wydanie pozwolenia i inwestycję
Obecnie inwestor, czyli Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej ws. inwestycji. Po jej uzyskaniu Urząd Morski składać będzie wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację nowej drogi wodnej. Wówczas może się rozpocząć faktyczna budowa.
Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. Ma on zastrzeżenia do budowy przekopu ze względów ekonomicznych i przyrodniczych.
Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, to inwestycja istotna dla rozwoju subregionu elbląskiego, czyli Elbląga i gmin nad Zalewem Wiślanym.
NRG, IAR, PAP, jk