X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nowa aplikacja

Wszystko w jednym miejscu
x

Nowa aplikacja

x
Gospodarka

Chińska inicjatywa Pasa i Szlaku nie spełnia oczekiwań

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2018 20:15
Lansowana przez Chiny Inicjatywa Pasa i Szlaku, która przewiduje rozwój infrastruktury w ponad 70 krajach świata, nie spełnia deklaracji Pekinu, dotyczących otwartości, przejrzystości i obustronnych korzyści – ocenia w poniedziałek dziennik „Financial Times”.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock

Inicjatywa Pasa i Szlaku (IPS) ma na celu stymulację międzynarodowego handlu poprzez rozwój korytarzy transportowych, łączących Chiny z krajami Azji, Europy i Afryki. Stała się ona sztandarowym projektem polityki zagranicznej prezydenta ChRL Xi Jinpinga, który wzywa do stworzenia na świecie „społeczności wspólnej przyszłości rodzaju ludzkiego”.

 „Chiński plan Marshalla” to próba przemiany światowego ładu gospodarczego 

Według wielu komentatorów gigantyczny projekt, nazywany czasem „chińskim planem Marshalla”, jest próbą przemiany światowego ładu gospodarczego i ofertą nowej wizji rozwoju, alternatywnej wobec przywództwa USA. IPS ma oficjalnie za zadanie pokazać otwarty model rozwoju, który przynosi korzyści wszystkim uczestniczącym w nim krajom – pisze „FT”.

Tymczasem rośnie liczba dowodów, że projekty infrastrukturalne związane z inicjatywą nie spełniają deklaracji Pekinu i wywołują kontrowersje w krajach, którym miały pomagać – ocenia brytyjski dziennik.

Obawy o zdolność do obsługi zadłużenia w krajach, gdzie realizowane są projekty

Wśród głównych zarzutów wobec IPS pojawiają się obawy o zdolność do obsługi zadłużenia w krajach, gdzie realizowane są projekty, wadliwe zarządzanie inwestycjami oraz ogólna nieprzejrzystość przy ich wykonywaniu. Według waszyngtońskiej firmy RWR Advisory Group projekty warte 419 mld dolarów, czyli 32 proc. wartości wszystkich projektów w ramach Pasa i Szlaku od 2013 roku, „napotkały problemy”, takie jak opóźnienia, sprzeciw społeczny czy kontrowersje związane z bezpieczeństwem – pisze „FT”.

Gazeta zauważa, że wspierane przez Chiny projekty infrastrukturalne warte 22 mld dolarów zostały w tym miesiącu zawieszone przez władze Malezji w związku z dochodzeniem korupcyjnym przeciwko państwowemu malezyjskiemu funduszowi inwestycyjnemu 1MDB. Wybrany niedawno nowy premier tego kraju Mahathir Mohamad zapowiedział, że przeanalizuje ponownie wszystkie chińskie projekty i „nierównoprawne traktaty”.

Obawa o rosnące zdłużenie Pakistanu, Kambodży, Birmy i Czarnogóry 

Obawy o zdolność do obsługi zewnętrznego zadłużenia, rosnącego w związku z projektami w ramach IPS, pojawiają się w odniesieniu do Pakistanu, Kambodży, Birmy i Czarnogóry – zauważa „FT”. Z kolei Sri Lanka zmuszona była do oddania Chinom w dzierżawę nowego portu w Hambantota, gdyż nie była w stanie obsłużyć długu zaciągniętego na jego budowę.

Z pewnością wiele projektów w ramach chińskiej inicjatywy osiągnęło sukces – przyznaje gazeta. Jako przykład podaje port w greckim Pireusie, który po przejęciu przez chińską firmę w 2016 roku znacznie zwiększył skalę działalności. Wśród udanych inwestycji wymienia również wybudowaną przez Chińczyków linię kolejową między portem w Mombasie a Nairobi w Kenii oraz fabrykę bawełny w Tadżykistanie.

W ważnych aspektach Chiny nie spełniają jednak obietnic dotyczących otwartego rozwoju – ocenia „FT”. Jego zdaniem w projektach finansowanych przez chińskie banki pomija się przetargi publiczne i faworyzuje jako wykonawców duże chińskie przedsiębiorstwa państwowe.

Według opublikowanej w styczniu analizy waszyngtońskiego think tanku Centrum dla Badań Strategicznych i Międzynarodowych 89 proc. spośród wykonawców projektów infrastruktury transportowej ufundowanych przez Chiny w 34 krajach Azji i Europy w latach 2006-2018 to były firmy chińskie, a tylko 7,6 proc. stanowiły firmy lokalne. Dla porównania – podawali autorzy raportu – w projektach fundowanych przez wielostronne banki rozwojowe firmy chińskie stanowiły 29 proc., a firmy lokalne – ponad 40 proc. wykonawców.

„Mimo oficjalnej retoryki, według której IPS jest otwarta i globalna, jest to wysiłek skoncentrowany na Chinach” - ocenił waszyngtoński think tank, dodając, że chińskie projekty są „mniej przejrzyste w początkowych stadiach”, niż te finansowane przez banki międzynarodowe.

Chiny posiadają zasoby finansowe i zdolności budowlane, które mogą zaspokoić znaczną część zapotrzebowania na infrastrukturę w krajach rozwijających się – pisze „FT”. Jednak jeśli Pekin nie będzie postępował zgodnie z głoszonymi przez siebie ideałami otwartości, ryzykuje nieodwracalnym zniszczeniem reputacji Inicjatywy Pasa i Szlaku – ocenia brytyjski dziennik.

PAP, kw  

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Chiny będą więcej kupować w USA? Oddala się widmo wojny handlowej

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2018 09:42
Chiny i USA porozumiały się w sprawie zmniejszenia chińskiej nadwyżki w handlu ze Stanami Zjednoczonymi podczas rozmów w Waszyngtonie - podały agencje - ale nie wiadomo o ile miałby wzrosnąć chiński import z USA.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wojna celna pogrąży chińskie firmy. Będą masowo bankrutować

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2018 15:40
System sądowniczy Chin powinien się przygotować na wzrost liczby bankructw chińskich firm w związku z eskalacją wojny celnej z USA – ocenił w środowym komentarzu oficjalny dziennik chińskiego Najwyższego Sądu Ludowego „Renmin Fayuan Bao”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chiny proponują W. Brytanii rozmowy o wolnym handlu. Szukają sojuszników w sporze z USA

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2018 12:00
Chiny zaproponowały Wielkiej Brytanii rozpoczęcie rozmów na temat umowy o wolnym handlu, która miałaby obowiązywać po wystąpieniu tego kraju z Unii Europejskiej – powiedział przebywający z wizytą w Pekinie szef brytyjskiego MSZ Jeremy Hunt.
rozwiń zwiń