Rośnie eksport rolno-spożywczy. To m.in. zasługa KOWR

2018-07-24, 12:19

Rośnie eksport rolno-spożywczy. To m.in. zasługa KOWR
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Sektor rolno-spożywczy jest dziś bardzo prężnie i dynamicznie rozwijającą się gałęzią polskiej gospodarki. Od kilkunastu lat następuje stały wzrost sprzedaży naszej żywności za granicę, a saldo obrotów handlowych jest dodatnie. Spory udział ma w tym Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Posłuchaj

Rośnie eksport rolno-spożywczy. To m.in. zasługa KOWR (Aleksandra Tycner/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Od 2004 r., od wejścia Polski do Unii Europejskiej , saldo handlu zagranicznego produktów rolno-spożywczych wzrosło ponad dziesięciokrotnie. I Unia Europejska jest głównym rynkiem zbytu dla naszych produktów. Powoli staje się jednak za ciasnym i trzeba szukać nowych możliwości w krajach pozaunijnych.

Opracowana w 2017 r. "Strategia promocji żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi" zakłada między innymi dywersyfikację pozaunijnych rynków zbytu dla eksportu polskich produktów rolno-spożywczych.

- Zgodnie ze Strategią, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jest główną instytucją, która realizuje politykę promocji w tym sektorze - mówi Monika Tyska, zastepca Dyrektora Generalnego KOWR.

Podkreśla, że misją KOWR są działania promocyjne w krajach o dużym potencjalne importowym, w których polska żywność jest jeszcze nieobecna lub występuje w niewielkim stopniu, a także w krajach, w których polska żywność jest już znana, ale wymaga dalszego wsparcia promocyjnego. Silna marka polskich produktów żywnościowych jest i będzie budowana w kraju i za granicą pod wspólnym hasłem "Polska smakuje"/"Poland tastes good" oraz w oparciu o ogólny i wspólny przekaz, że polska żywność jest dobrej jakości, bezpieczna, naturalna oraz smaczna.

Cztery filary

KOWR opiera działania promocyjne na kilku filarach.

- Pierwszy stanowią działania wspierania rozwoju współpracy handlowej wynikające z zadań ustawowych Krajowego Ośrodka. Drugi filar obejmuje realizację przez KOWR działań w ramach branżowego programu promocji polskich specjalności żywnościowych, zgodnie z umową zawartą między ARR/KOWR a Ministerstwem Rozwoju/Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii o partnerstwie przy realizacji branżowego programu promocji. Trzeci filar promocji polskich produktów rolno-spożywczych za granicą stanowi wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych, czyli kampanie branżowe i międzybranżowe realizowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej  - to kampanie współfinansowane ze środków unijnych. W 2018 r. KOWR wspiera realizację 11 branżowych i międzybranżowych kampanii informacyjnych i/lub promocyjnych na rynkach zagranicznych. Czwarty filar odnosi się do działalności zagranicznej dziewięciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, którymi administruje KOWR - wyjaśnia Monika Tyska.

- W ramach wspierania rozwoju współpracy handlowej przewidujemy jeszcze w tym roku realizację działań promocyjnych łącznie na ok. 20 rynkach zagranicznych,  takich jak  Chiny, Japonia, Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemcy, Algieria czy  RPA - wymienia Tyska. Będzie 9 nowych w stosunku do działań realizowanych w ubiegłym roku - w Meksyku, Nigerii, Włoszech, Singapurze, Korei Południowej, Kanadzie, Tajlandii, Indonezji i Egipcie.

Promocja za granicą

W tym roku odbyło się 11 misji handlowych i 13 wystąpień targowych z udziałem polskich firm, w tym na targach Biofach w Norymberdze, Gulfood Dubai w ZEA, Djazagro w Algierii, Sial Canada w Montrealu oraz Sial China w Szanghaju. Ogółem w wydarzeniach tych wzięło udział prawie 105 przedsiębiorców. Zakończony został już nabór na mające się odbyć wkrótce m.in. targi Vietfood and Beverage w Wietnamie oraz Sial Paris we Francji. Obecnie trwa nabór na udział w targach Prodexpo na Białorusi, Specialty Food Festival w ZEA - nabór do 31 lipca, oraz Anufood China w Chinach - nabór do 27 lipca. Wkrótce otworzony zostanie nabór na udział w targach Sial Interfood w Indonezji i Food Africa w Egipcie.

Polska jest europejskim i światowym liderem w zakresie produkcji drobiu, jabłek, owoców miękkich (czarnej porzeczki i malin) oraz marchwi i kapusty. W ścisłej czołówce europejskiej produkcji znajdują się również polskie grzyby, ziemniaki i truskawki oraz cukier, wołowina, rzepak i cebula. Ważne miejsce w europejskiej produkcji zajmują polskie zboża, mleko, ser i masło. Polska jest światowym liderem w produkcji i eksporcie głęboko mrożonych owoców i warzyw. Soki owocowe z jabłek, wiśni, czarnej porzeczki, truskawek i aronii to także sztandarowe polskie produkty, które cieszą się dużym uznaniem wśród konsumentów zagranicznych.

W 2017 r. polski eksport produktów rolno-spożywczych osiągnął wartość 27,3 mld EUR, co oznacza wzrost o 3 mld EUR w stosunku do roku poprzedzającego. Głównym odbiorcą naszych produktów były kraje UE (22,3 mld EUR): Niemcy, w dalszej kolejności Wielka Brytania, Holandia, Włochy, Czechy, Francja. Eksport do krajów trzecich stanowi ok. 18% całkowitej wartości eksportu rolno-spożywczego. Należy podkreślić, że polska żywność wysokiej jakości zidentyfikowana została w "Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) jako jeden z sektorów strategicznych polskiej gospodarki.

Audycja powstała we współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa.
    
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md

Polecane

Wróć do strony głównej