X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Rośnie eksport rolno-spożywczy. To m.in. zasługa KOWR

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2018 12:19
Sektor rolno-spożywczy jest dziś bardzo prężnie i dynamicznie rozwijającą się gałęzią polskiej gospodarki. Od kilkunastu lat następuje stały wzrost sprzedaży naszej żywności za granicę, a saldo obrotów handlowych jest dodatnie. Spory udział ma w tym Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Audio
  • Rośnie eksport rolno-spożywczy. To m.in. zasługa KOWR (Aleksandra Tycner/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

Od 2004 r., od wejścia Polski do Unii Europejskiej , saldo handlu zagranicznego produktów rolno-spożywczych wzrosło ponad dziesięciokrotnie. I Unia Europejska jest głównym rynkiem zbytu dla naszych produktów. Powoli staje się jednak za ciasnym i trzeba szukać nowych możliwości w krajach pozaunijnych.

Opracowana w 2017 r. "Strategia promocji żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi" zakłada między innymi dywersyfikację pozaunijnych rynków zbytu dla eksportu polskich produktów rolno-spożywczych.

- Zgodnie ze Strategią, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jest główną instytucją, która realizuje politykę promocji w tym sektorze - mówi Monika Tyska, zastepca Dyrektora Generalnego KOWR.

Podkreśla, że misją KOWR są działania promocyjne w krajach o dużym potencjalne importowym, w których polska żywność jest jeszcze nieobecna lub występuje w niewielkim stopniu, a także w krajach, w których polska żywność jest już znana, ale wymaga dalszego wsparcia promocyjnego. Silna marka polskich produktów żywnościowych jest i będzie budowana w kraju i za granicą pod wspólnym hasłem "Polska smakuje"/"Poland tastes good" oraz w oparciu o ogólny i wspólny przekaz, że polska żywność jest dobrej jakości, bezpieczna, naturalna oraz smaczna.

Cztery filary

KOWR opiera działania promocyjne na kilku filarach.

- Pierwszy stanowią działania wspierania rozwoju współpracy handlowej wynikające z zadań ustawowych Krajowego Ośrodka. Drugi filar obejmuje realizację przez KOWR działań w ramach branżowego programu promocji polskich specjalności żywnościowych, zgodnie z umową zawartą między ARR/KOWR a Ministerstwem Rozwoju/Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii o partnerstwie przy realizacji branżowego programu promocji. Trzeci filar promocji polskich produktów rolno-spożywczych za granicą stanowi wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych, czyli kampanie branżowe i międzybranżowe realizowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej  - to kampanie współfinansowane ze środków unijnych. W 2018 r. KOWR wspiera realizację 11 branżowych i międzybranżowych kampanii informacyjnych i/lub promocyjnych na rynkach zagranicznych. Czwarty filar odnosi się do działalności zagranicznej dziewięciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, którymi administruje KOWR - wyjaśnia Monika Tyska.

- W ramach wspierania rozwoju współpracy handlowej przewidujemy jeszcze w tym roku realizację działań promocyjnych łącznie na ok. 20 rynkach zagranicznych,  takich jak  Chiny, Japonia, Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemcy, Algieria czy  RPA - wymienia Tyska. Będzie 9 nowych w stosunku do działań realizowanych w ubiegłym roku - w Meksyku, Nigerii, Włoszech, Singapurze, Korei Południowej, Kanadzie, Tajlandii, Indonezji i Egipcie.

Promocja za granicą

W tym roku odbyło się 11 misji handlowych i 13 wystąpień targowych z udziałem polskich firm, w tym na targach Biofach w Norymberdze, Gulfood Dubai w ZEA, Djazagro w Algierii, Sial Canada w Montrealu oraz Sial China w Szanghaju. Ogółem w wydarzeniach tych wzięło udział prawie 105 przedsiębiorców. Zakończony został już nabór na mające się odbyć wkrótce m.in. targi Vietfood and Beverage w Wietnamie oraz Sial Paris we Francji. Obecnie trwa nabór na udział w targach Prodexpo na Białorusi, Specialty Food Festival w ZEA - nabór do 31 lipca, oraz Anufood China w Chinach - nabór do 27 lipca. Wkrótce otworzony zostanie nabór na udział w targach Sial Interfood w Indonezji i Food Africa w Egipcie.

Polska jest europejskim i światowym liderem w zakresie produkcji drobiu, jabłek, owoców miękkich (czarnej porzeczki i malin) oraz marchwi i kapusty. W ścisłej czołówce europejskiej produkcji znajdują się również polskie grzyby, ziemniaki i truskawki oraz cukier, wołowina, rzepak i cebula. Ważne miejsce w europejskiej produkcji zajmują polskie zboża, mleko, ser i masło. Polska jest światowym liderem w produkcji i eksporcie głęboko mrożonych owoców i warzyw. Soki owocowe z jabłek, wiśni, czarnej porzeczki, truskawek i aronii to także sztandarowe polskie produkty, które cieszą się dużym uznaniem wśród konsumentów zagranicznych.

W 2017 r. polski eksport produktów rolno-spożywczych osiągnął wartość 27,3 mld EUR, co oznacza wzrost o 3 mld EUR w stosunku do roku poprzedzającego. Głównym odbiorcą naszych produktów były kraje UE (22,3 mld EUR): Niemcy, w dalszej kolejności Wielka Brytania, Holandia, Włochy, Czechy, Francja. Eksport do krajów trzecich stanowi ok. 18% całkowitej wartości eksportu rolno-spożywczego. Należy podkreślić, że polska żywność wysokiej jakości zidentyfikowana została w "Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) jako jeden z sektorów strategicznych polskiej gospodarki.

Audycja powstała we współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa.
    
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md

Zobacz więcej na temat: KOWR eksport żywność
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Apetyt rośnie w miarę sukcesu. Polscy eksporterzy żywności coraz częściej patrzą globalnie

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2018 15:05
Rośnie sprzedaż polskiej zywności za granicę, a nasze firmy stają się firmami międzynarodowymi - powiedział prezes Bakalandu Marek Moczulski w rozmowie z Sylwią Zadrożną na antenie PolskiegoRadia 24, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zdrowe nawyki żywieniowe trzeba utrwalać od dziecka

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2018 09:34
W zakończonym roku szkolnym realizowany był program dla szkół, który łączy zagadnienia związane z rolnictwem, zdrowiem oraz edukacją.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowoczesne metody płatności pomogą oszczędzić eksporterom

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2018 13:55
Polscy eksporterzy artykułów rolno-spożywczych odnoszą sukcesy, o czym świadczy chociażby fakt, że w ubiegłym roku sprzedali żywność za ponad 27 miliardów euro. Zdaniem ekspertów wynik ten byłby jeszcze lepszy, gdyby korzystali z nowoczesnych metod przy zawieraniu transakcji walutowych.
rozwiń zwiń