X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Kiedy w samolocie nie ma miejsc. Overbooking i bumping - co warto wiedzieć?

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2018 15:01
Wakacje to tradycyjnie sezon strajków w liniach lotniczych - jutro protestować będą pracownicy Ryanaira. To jednak nie jedyna przykrość, która może nas spotkać na urlopie. Zdarza się, że linie lotnicze dopuszczają do overbookingu, czyli sprzedają więcej miejsc, niż jest dostępne w danym samolocie lub hotelu. Warto wiedzieć, jak można minimalizować ryzyko takiej sytuacji i co zrobić, gdy już się w niej znajdziemy.
Audio
  • Kiedy w samolocie nie ma miejsc. Overbooking i bumping (Sylwia Zadrożna/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock

Tomasz Jaroszek z platformy edukacyjnej kapitalni.org wyjaśnia, że overbooking jest dość powszechnym zjawiskiem w liniach lotniczych. Dodaje, że jest to strategia maksymalizacji zysków, która ma pewne uzasadnienie, bo statystycznie część pasażerów w ogóle nie dociera na lotnisko. Ryzyko overbookingu jest natomiast wpisane w koszty działalności w tej branży.

Bonus lub odszkodowanie

Ekspert mówi, że jeśli dojdzie do overbookingu, to przewoźnicy zazwyczaj starają się znaleźć osoby, które dobrowolnie zdecydują się przełożyć swoją podróż w zamian za zniżki, lepsze miejsce w samolocie w późniejszym locie lub inne dodatki. Jeśli chętnych do zmiany planów nie ma, to część osób nie zostanie wpuszczona na pokład (to tzw. bumping) i wówczas będzie miała prawo do odszkodowania. W zależności od dystansu, jaki mieliśmy pokonać w czasie lotu, odszkodowanie będzie miało wysokość 250, 400 lub 600 euro. Jeśli nasze realne straty są wyższe, to możemy wystąpić przeciwko przewoźnikowi na drogę sądową.

Jak minimalizować ryzyko overbookingu?

Tomasz Jaroszek podkreśla, że w 100 procentach nie da się zabezpieczyć przed overbookingiem, ale możemy zmniejszyć ryzyko. Po pierwsze, warto wybierać loty poza datami, gdy na lotniskach jest tłoczno - czyli na przykład w ważne święta krajowe. Po drugie, warto czasami rozważyć przelot w lepszej klasie, bo tam ryzyko overbookingu jest mniejsze. Wreszcie - jeżeli jest taka możliwość odprawiajmy się już w domu, bo często zdarza się, że numer naszego miejsca zależy od kolejności odprawy.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Sylwia Zadrożna, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

10 tys. Polaków przez pył nie wraca do kraju

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2010 13:22
Ok. 8-10 tys. turystów po odwołaniu lotów nad Europą, ma problemy z powrotem do Polski. Biura podróży, płacąc za ich przedłużony pobyt za granicą, tracą dziennie nawet po kilkadziesiąt tysięcy euro - powiedział PAP wiceprezes Polskiej Izby Turystyki Józef Ratajski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Klienci biur podróży od lipca będą lepiej chronieni

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2018 10:34
Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski zapewniał w radiowej Jedynce, że nowe przepisy, które wejdą w życie pierwszego lipca, dają stuprocentową ochronę klientom biur podróży.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zagraniczni youtuberzy będą promowali polską ofertę turystyczną

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2018 15:40
Siedmiu twórców kanałów na YouTube o międzynarodowym zasięgu przyjedzie do Polski, na zaproszenie Polskiej Organizacji Turystycznej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Akcja UOKiK „Przed wakacjami, co warto wiedzieć?”

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2018 18:30
Rozpoczyna sie sezon urlopowy, czas wakacji i wyjazdów. Właśnie wystartowała akcja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – „Przed wakacjami, co warto wiedzieć?”. 53 instytucje przygotowały porady dla osób, które planują urlop i wypoczynek.  
rozwiń zwiń