Nowoczesny handel - jaki jest, a jaki będzie? Raport PwC

2018-06-14, 13:09

Nowoczesny handel - jaki jest, a jaki będzie? Raport PwC
Z danych GUS wynika, że sprzedaż detaliczna w Polsce ostatnio spadła.Foto: Shutterstock.com/Rawpixel.com

Rozwój nowoczesnych technologii spowodował prawdziwą rewolucje w zwyczajach zakupowych Polaków. 17 procent przynajmniej raz w tygodniu dokonuje zakupów za pomocą smartfona, około 40 procent opłaca codzienne zakupy używając płatności mobilnych - podaje raport firmy doradczej PwC "Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu".

Posłuchaj

Nowoczesny handel - jaki jest, a jaki będzie? Raport PwC (Aleksandra Tycner/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Zmieniają się również oczekiwania konsumentów, zwłaszcza tych najmłodszych. Jak mówi Marta Marczak z PwC, ludzie coraz częściej nie chcą rzeczy posiadać, ale ich używać i je współdzielić. Dodaje, że zmienił się system wartości - jego podstawą jest stwierdzenie, że ważne jest to, czego doświadczasz, a nie co posiadasz. Szybciej zmieniają się także ludzie potrzeby, dlatego chęć posiadania czegoś na zawsze jest mniejsza.

Michał Kreczmar z PwC wskazuje, że w przypadku takich rzeczy jak filmy czy książki, w dzisiejszym świecie przestaje już być ważne to, czy posiadamy je fizycznie w domu. Liczy się to, że mamy do nich dostęp w danej chwili, a to umożliwiają technologia i nowe narzędzia.

Wzajemna ocena

Druga rzecz to kwestia zaufania do pewnych modeli biznesowych. Krzysztof Badowski, partner w PwC zwraca uwagę, że firma, dając dostęp do pewnych treści i usług, często wprowadza także mechanizmy kontrolne. Tak jest na przykład w Uberze - my oceniamy kierowcę, ale jednocześnie on może ocenić nas.

Nie tylko e-commerce

Przyszłość handlu raczej nie wiąże się tylko z mobilnością i internetem. Krzysztof Badowski zwraca uwagę, że giganci e-commerce, jak Amazon czy Alibaba, już teraz inwestują spore środki w sklepy stacjonarne. Jego zdaniem w przyszłości handel będzie zatem stanowił połączenie działalności w sieci, jak i tej tradycyjnej.

Z drugiej strony, jak podkreśla Michał Kreczmar, do handlu coraz szerzej wkraczają sztuczna inteligencja i drony. Dzięki temu preferencje handlowe mają być precyzyjniej dopasowywane do konsumenta, a towar ma trafiać do niego szybciej.

Co ciekawe, 17 procent polskich ankietowanych zadeklarowało, że zaufałoby dronom i zgodziłoby się na dostawę przez nie każdego produktu. 26 procent zgodziłoby się pod warunkiem, że towar nie byłby zbyt drogi.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md

Polecane

Wróć do strony głównej