Rząd i UOKiK zapowiada większa ochronę seniorów przed nieuczciwymi handlowcami

2018-03-14, 19:29

Rząd i UOKiK zapowiada większa ochronę seniorów przed nieuczciwymi handlowcami
Wiceprezes Rady Ministrów i przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów Beata Szydło (P) oraz prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał (2P) podczas konferencji prasowej dotyczącej ochrony polskich konsumentów-seniorów.Foto: PAP/Marcin Obara

Potrzebne są zmiany prawa, by chronić osoby starsze przed nieuczciwymi przedsiębiorcami – oceniła w środę wicepremier Beata Szydło, informując o powołaniu roboczego zespołu w tej sprawie.

− Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować. W sporze z nieuczciwym handlowcem konsumenci tracą bowiem coś więcej, niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa” – powiedziała wicepremier Beata Szydło, przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów, podczas konferencji prasowej po środowym posiedzeniu KSRM.

Wielu seniorów nabitych w garnki” podczas pokazów

Komitet Społeczny Rady Ministrów zajął się problemami związanymi z ochroną konsumentów przed nieuczciwymi praktykami dotyczącymi usług i towarów przeznaczonych dla seniorów oraz proponowanymi zmianami w ustawie o wspieraniu rodziny i rozwiązaniach dotyczących m.in. domów dziecka i rodzin zastępczych (czyli systemie pieczy zastępczej).

Wiceprezes Rady Ministrów, która przewodniczy Komitetowi Społecznemu Rady Ministrów, zapowiedziała także podczas konferencji w Warszawie kampanię skierowaną m.in. do seniorów, ostrzegającą, że sprzedawcy nie zawsze uczciwie traktują konsumentów oraz informującą o tym, gdzie szukać pomocy i wskazówek na temat swoich praw.

 Rząd zapowiada zmiany legislacyjne

− Na Komitecie Społecznym zostały zaproponowane zmiany, powołano zespół, który przygotuje zmiany legislacyjne i przedstawimy je Radzie Ministrów" – powiedziała wicepremier.

Prezes UOKiK zapowiedział stworzenie rejestru firm oferujących poza siedzibą usługi i towary

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał przekazał, że jednym z rozważanych rozwiązań jest utworzenie rejestru firm prowadzących poza swoją siedzibą prezentacje produktów i usług.

UOKiK informował w lutym o ukaraniu firm sprzedających towary podczas prezentacji i pokazów. Aby skłonić starszych, schorowanych ludzi do zakupu, podmioty te ukrywały prawdziwy cel spotkań, wprowadzały w błąd co do właściwości produktów, wykorzystywały sprzeczne z prawem weksle. Wabikiem były m.in. bezpłatne - trwające 10-20 sekund badania, domowa rehabilitacja, prelekcje o zdrowym stylu życia i prezenty.

Jak nabiera się starszych ludzi podczas pokazów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów alarmuje, że sprzedawcy wykorzystują zaufanie, jakim darzą ich seniorzy. Najczęściej powtarzające się nieuczciwe działania to nakłanianie osób starszych do zakupu drogich zestawów garnków, koców czy urządzeń paramedycznych, z reguły sprzedawanych po drastycznie zawyżonych cenach lub pozbawionych właściwości opisywanych w czasie sprzedaży.

Handlowcy wykorzystują łatwowierność i nieznajomość prawa konsumenckiego. Aby dodatkowo zachęcić do zakupu w czasie bezpłatnych badań medycznych akcentują zły stan zdrowia uczestników pokazów. Sprzedaż takich produktów i usług odbywa się najczęściej w hotelach lub w sanatoriach, gdzie osoby starsze zaprasza się pod pretekstem możliwości wykonania bezpłatnych badań.

Nieuczciwe praktyki przedsiębiorców

Prezes UOKiK Marek Niechciał przedstawił Komitetowi szereg kwestionowanych praktyk przedsiębiorców:
- nieujawnianie handlowego celu pokazu w trakcie zapraszania (np. zaproszenie na bezpłatne badanie medyczne);
- wprowadzanie konsumentów w błąd co do stanu ich zdrowia (np. problem zdrowotny zostaje „ujawniony” w czasie badania);
- wprowadzanie w błąd co do właściwości produktów (np. uczestnikom pokazu wmawia się, że pościel ma własności rehabilitacyjne a garnki umożliwiają przygotowywanie potraw obniżających cholesterol);
- stosowanie niedopuszczalnego nacisku w trakcie zawierania umów (np. odwoływanie się do odpowiedzialności za stan zdrowia członków rodziny);
- niedoręczanie dokumentów dotyczących zawartej umowy (np. nieprzekazywanie wzoru formularza o odstąpieniu od umowy);
- utrudnianie zakończenia umowy (np. bezpodstawnie domagając się wysokich opłat dodatkowych);
- uniemożliwianie kontaktu ze sprzedawcą (np. podawanie fałszywych adresów poczty elektronicznej lub brak reakcji na telefony i e-maile).

Będzie nakaz zgłaszania imprez pokazowych?

Aby ograniczyć nieprawidłowości, UOKiK rozważa m.in.: wprowadzenie wymogu zgłaszania pokazów do odpowiedniej instytucji, a także obowiązek wyraźnego informowania zapraszanych konsumentów o handlowym celu spotkania.

Umowa byłaby automatycznie rozwiązywana, jeżeli pokaz nie zostałby zgłoszony, obowiązki dotyczące jasnego informowania naruszone lub ceny byłyby rażąco zawyżone w stosunku do rynkowych. Urząd postuluje również zaostrzenie przepisów związanych z umowami dotyczącymi usług medycznych. Obecne przepisy nie są precyzyjne, więc nieuczciwi handlowcy zapraszają seniorów na bezpłatne badania, które służą wyłącznie sprzedaży kosztownych pakietów medycznych.

NRG, IAR, PAP, komunikat UOKiK, jk

Polecane

Wróć do strony głównej