X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Pogotowie konsumenckie: "darmowe" pokazy i prezentacje. Nie dajmy się nabrać

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2018 08:48
Firmy coraz częściej próbują nas kusić różnego rodzaju pokazami garnków czy ubrań, bezpłatnymi badaniami czy wycieczkami. Niestety na miejscu często okazuje się, że albo nie jest to wcale darmowe, albo prezentacja jest na przykład połączona ze sprzedażą różnego rodzaju sprzętu. Zdarza się też, że firmy po prostu nas oszukują, obciążając nas potem kosztami. O tym, jak się przed tym chronić, rozmawialiśmy w dzisiejszym "Pogotowiu konsumenckim" w Polskim Radiu 24.
Audio
  • Pogotowie konsumenckie 22.02.2018, prowadzi Justyna Golonko
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

Jeśli mamy problem z asertywnością na pokaz lepiej nie bierzmy dowodu osobistego. Decyzję warto przemyśleć.

- Świetne garnki, odkurzacze, materace, pościel "lecznicza", kosmetyki - to wszystko możemy kupić na pokazach u akwizytora i nie ma tym nic złego, bo nie musimy latać po sklepach a przy okazji wypijemy kawę z sąsiadami...ale na takich pokazach trzeba być bardzo uważnym - bo możemy trafić także na nieuczciwych sprzedawców - mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Problemem jest także to, że konsumenci często nie są informowani o "handlowym" charakterze takiego wydarzenia, a także to, że cena sprzedawanego w ten sposób produktu może być wielokrotnie wyższa od jego realnej wartości.

"Magiczna" sprzedaż bezpośrednia

Instytucje prokonsumenckie od lat przestrzegają przed nieuczciwymi praktykami, ale mimo tych apeli i ostrzeżeń rozżalonych i konsumentów przybywa. I skarżą się oni także do Federacji Konsumentów. Prawnik Federacji Michał Herde mówi, że skargi dotyczą właśnie sprzedaży przez akwizytorów, na przykład takich usług jak dostawa prądu, albo pokazów, które tak naprawdę okazują się spotkaniami, na których sprzedawane są bardzo drogie rzeczy. W dodatku często są one oferowane osobom, które mają tylko skromną emeryturę. I często zaciągane  są na to kredyty, które później emeryci spłacają latami.

Weryfikujmy informacje

Małgorzata Cieloch radzi, by w przypadkach otrzymania takiej rzekomo bardzo korzystnej oferty zawsze prosić, by otrzymać taką umowę na piśmie. Warto także na przykład poprosić o telefon kontaktowy, przemyśleć sprawę, zadzwonić na przykład do naszego dostawcy prądu czy internetu i dopiero oddzwonić, a nie podejmować decyzji "na gorąco". Co ważne, nawet jeśli podpisaliśmy umowę kupna cudownych garnków czy łóżka "nastawiającego" kręgosłup, to możemy się z tego wycofać. Jeśli umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, to na jej wypowiedzenie mamy 14 dni. Jeśli sprzedawca wprowadził nas błąd, to ten okres może być jeszcze dłuższy. Z prośbą o pomoc zawsze można się zgłosić do miejscowego rzecznika konsumentów.
 
Przypomnijmy jeśli ktoś do nas dzwoni czy też osobiście zaprasza na spotkanie, to powinien nas poinformować o handlowym charakterze takiego spotkania. Nie podejmujmy  szybko i pochopnie decyzji. Mamy prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów.

I nie bójmy się pytać
 
- Ale pamiętajmy, że nie jest tak, że wszędzie czyhają na nas oszuści - bo uczciwi przedsiębiorcy na przykład zrzeszają  się, przyjmują  kodeksy dobrych praktyk i to jest bardzo dobry ruchem ze strony uczciwych przedsiębiorców - mówi Michał Herde.
 
Skargi można zgłaszać do UOKIKU do Federacji Konsumentów osobiście, telefonicznie. W wielu miastach są rzecznicy konsumentów,  jest infolinia też konsumencka ze wsparciem UOKiK, pod numerem 801-440-220.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Polskie Radio 24, Justyna Golonko, md
 

Czytaj także

Przed wakacyjnym wyjazdem poznaj swoje prawa. Brak widoku na morze też można reklamować

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2017 10:05
Wakacje planujmy z głową - przestrzegają eksperci. Już po raz ósmy ponad 40 instytucji wspólnie przypomina konsumentom, o czym pamiętać w czasie urlopu, żeby wrócić z niego z miłymi wspomnieniami, a nie pustym portfelem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak nie dać się oszukać i bezpiecznie wynająć mieszkanie?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2017 11:42
Trwa sezon na wynajem mieszkań. Rynek najmu dynamicznie rośnie, ale w tym też okresie także szczególnie aktywni są oszuści mieszkaniowi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Black Friday. Jak bezpiecznie kupować na wyprzedażach?

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2017 08:51
Dziś Black Friday - wyprzedażowe szaleństwo. Tego dnia sklepy zachęcają obniżkami cen. Również w Polsce wiele znanych marek przygotowuje w tym czasie specjalne oferty. Nie dajmy się jednak oszukać i dokładnie analizujmy ceny i czytajmy metki.
rozwiń zwiń