Jak tańszy dolar uderza w polskich eksporterów

2018-01-31, 19:45

Jak tańszy dolar uderza w polskich eksporterów
Dolar traci na wartości od początku 2017 roku. Oznacza to gigantyczne umocnienie polskiej waluty oraz pokazuje wzmocnienie siły polskiej gospodarki.Foto: Pixabay

Nie widać końca przeceny dolara, co bardzo niepokoi polskich eksporterów.

Posłuchaj

Jak słabnący dolar i mocny złoty wpływają na polski eksport, o tym mówi w Polskim Radiu 24 Piotr Soroczyński, ekspert do spraw eksportu./Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Dolar jest już najsłabszy do 3 lat. We wrześniu wskazywano, że przy kursie poniżej 3,36 zł nie będzie opłacalna sprzedaż za granicę. Kurs spadł poniżej tego progu.

Jednak jak mówi Piotr Soroczyński, ekspert do spraw eksportu, w skali całej gospodarki nadal nie jest to wielki problem. 

Uspokaja, że obecnie nie dzieje się nic szczególnego z amerykańską walutą, szczególnie do euro, nie ma obawy o interwencję.

Dolar traci, złoty coraz mocniejszy 

Dolar traci na wartości od początku 2017 roku. Oznacza to gigantyczne umocnienie polskiej waluty oraz pokazuje wzmocnienie siły polskiej gospodarki, ale jednoczenie coraz bardziej martwi krajowych eksporterów, których walutą rozliczeniową jest dolar.

Ale jak mówi ekspert - problem jest bardziej złożony.

Wyjaśnia, że jeśli dolar słabnie, a euro się umacnia na światowych rynkach, to tak naprawdę wpływa to na dynamikę eksportu, który, warto to wiedzieć, jest mocno importochłonny.

Z jednej strony słaby dolar to źle, z drugiej - dobrze

− Ta zmiana między dolarem i euro poprawia ekonomikę naszego eksportu, Z drugiej strony słaby dolar jest komplikacja dla nas, bo trzeba pamiętać, że polscy producenci, którzy kalibrowali się ze swoja produkcja do euro mieli przez ostatni czas pewną ulgę polegającą na tym, że producenci, którzy stabilizowali się do dolara, byli na światowych rynkach drodzy, mówi ekspert.  

Z punktu widzenia polskiej gospodarki jako całości, mocny złoty w relacji z dolarem nie stanowi większego problemu.

Polskie firmy rozliczają się w euro

Nasze firmy głównie rozliczają się w euro. Eksport w amerykańskiej walucie stanowi jedynie kilkanaście procent całego rynku eksportowego.

Jak wylicza, udział dolara w polskim eksporcie to kilkanaście procent.

Ekspert wymienia produkty, które eksportujemy do USA – to m.in. części do samochodów, urządzenia, jachty.

W ubiegłym roku eksport do Stanów Zjednawczych rósł bardzo dynamicznie. W 2017 roku Eksport do USA wzrósł o prawie 30 procent.

Justyna Golonko, jk

Polecane

Wróć do strony głównej