Sklepy internetowe coraz bardziej zadłużone

2017-10-23, 09:03

Sklepy internetowe coraz bardziej zadłużone
Według KRD z płatnościami zalegają głównie sprzedający towary w serwisie Allegro. . Foto: Glow Images/East News

Zadłużenie sprzedawców internetowych działających na polskim rynku wynosi ponad 231 mln zł, czyli w ciągu roku wzrosło o jedną trzecią.

Tak wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA i programu Rzetelna Firma.

Jak podał Krajowy Rejestr Długów, w październiku 2016 roku zadłużenie sklepów internetowych w Polsce wynosiło 172 mln zł. W ciągu roku wzrosło do ponad 231,1 mln zł.

- W rejestrze dłużników figurują już 3 362 podmioty z tej branży. Są to zarówno samodzielne e-sklepy, jak i firmy prowadzące sprzedaż w serwisie Allegro. Rok wcześniej było ich tam wpisanych 3 069. Obecnie mają one łącznie 22 531 różnorodnych niezapłaconych zobowiązań wobec kontrahentów - powiedział prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.

Z płatnościami zalegają głównie sprzedający na Allegro

Według KRD z płatnościami zalegają głównie sprzedający towary w serwisie Allegro. Są oni winni wierzycielom ponad 190 mln zł wobec 142 mln zł rok wcześniej. W rejestrze wpisanych jest 2 729 podmiotów handlujących za pośrednictwem tej platformy. Z problemem wypłacalności borykają się także sklepy prowadzące sprzedaż przez własne witryny. Są one winne wierzycielom 40,5 mln zł.

Jak zaznaczył prezes Rzetelnej Firmy Mirosław Sędłak, to informacje szczególnie istotne przed zbliżającym się okresem gwiazdkowych zakupów. - Jeśli sklep jest zadłużony u dostawców towarów, możemy nie doczekać się zamówionego prezentu (...) Pamiętajmy, że na rynku funkcjonują "Dobre Zasady e-commerce", określające kryteria wiarygodności sklepów internetowych - przypomniał.

Jak dodał, e-sklepy powinny m.in. udostępniać swoje pełne dane, a nie jedynie e-mail, umożliwiać kontakt poprzez formularz online oraz telefoniczny, a także wskazywać procedurę zwrotów i reklamacji. Ponadto, należy sprawdzić, czy sprzedawca nie figuruje w Krajowym Rejestrze Długów, oraz czy ma na swojej stronie Certyfikat Rzetelności.

Trzecia edycja badania „Długi e-handlu w Polsce” została przeprowadzona przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA i program Rzetelna Firma 2 października 2017 r. na podstawie danych z bazy KRD. Poprzednie odbyły się w 2016 i 2015 r.

Mamy coraz większe zaufaniu do zakupów w sieci

Jak pokazują badania, ponad połowa polskich internautów dokonuje zakupów online przynajmniej raz w miesiącu, a zdaniem ekspertów handel w sieci dopiero się rozpędza.

Dzieje się tak, również dlatego że wzrasta zaufanie do zakupów w sieci, także tych dokonywanych za granicą, mówił Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia Łukasz Kiczma, ekspert rynku e-commerce.

- Na słowo honoru, na jakość informacji, która jest na stronie internetowej, zaczynamy ufać zagranicznym przedsiębiorcom, którzy z kolei zaczynają mocno sprzedawać towary polskim konsumentom. Patrząc z perspektywy zakupów transgranicznych, ten wzrost 10 proc., a niektórzy już nawet mówią, że 30 proc., zakupów polskich internautów za granicą i odwrotnie pokazuje, że konsumenci zaczynają eksperymentować w zakupach elektronicznych. To pokazuje też, że Polacy są bardzo otwarci na różne oferty – podkreślał ekspert.

Jak jednak widać z danych KRD, robiąc zakupy w sieci lepiej zachować ostrożność, żeby nie naciąć się na sprzedawcę – dłużnika, który będzie miał problem z realizacją naszego zamówienia.

PAP/NRG, awi

Polecane

Wróć do strony głównej