Euro 2016: sprawdź, swoje prawa

2016-05-27, 14:19

Euro 2016: sprawdź, swoje prawa
. Foto: mat.pras.

Przed nami wielkie święto piłki nożnej Euro 2016. Wielu miłośników futbolu zapewne zdecyduje się odwiedzić Francję.

Posłuchaj

O prawach osób podróżujących na Euro 2016 w Polskim Radiu 24 mówi Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce doradza na co powinien zwrócić uwagę kibic planując wyjazd na Euro. Najczęściej do Francji latamy samolotem i w takiej sytuacji warto pamiętać o swoich prawach - tłumaczy Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Spóźniony lub odwołany lot

- Decydując się na wyjazd do Francji najczęściej wybieramy jako środek transportu samolot. Niezależnie czy wybieramy tanie linie, czy regularne linie lotnicze, mamy takie same prawa. Może być tak, że lot się późni, lub zostanie odwołany, w tym czasie będzie duże nasilenie ruchu, więc mogą nastąpić problemy. Jeśli nasz lot będzie opóźniony powyżej 3 godziny, mamy prawo do odszkodowania. Jeśli opóźnienie będzie wyższe niż 5 godzin, lub lot zostanie odwołany, możemy zrezygnować z lotu i wybrać inne połączenie, czy zdecydować się na inny środek transportu - tłumaczy ekspertka.

Zgubiony bagaż

W przypadku problemu z walizką należy poprosić w Biurze Rzeczy Zagubionych o wystawienie pisemnego potwierdzenia niezgodności bagażu tzw. raportu PIR (Property Irregularity Report).

- Po wypełnieniu dokument zostanie przesłany przewoźnikowi, my zachorujemy kopię. W ciągu 7 dni powinniśmy się udać do przewoźnika - wyjaśnia gość Polskiego Radia 24.

 W takiej sytuacji możemy domagać się odszkodowania.

- Możemy się domagać maksymalnie kwoty około 5,5 tys. zł. My robimy dokumentację, szacujemy ile walizka kosztowała, najlepiej oczywiście pokazać paragon. Alternatywnie szukamy podobnej oferty w sklepie i podajemy cenę. Szacujemy zawartość walizki. Dodatkowo, jeśli coś musieliśmy sobie kupić w sklepie na przykład spodnie, koszulkę, czy kosmetyki, wszystkie paragony zbieramy i zgłaszamy się do przewoźnika o zwrot konkretnej kwoty - mówi specjalistka.

Co z problemami w hotelu?

 Cena hotelu we Francji podawana jest odnośnie pokoju, a nie do liczby gości.  Pokoje zazwyczaj są one umieszczane w przedniej części budynki. Jeśli pokój nie spełnia standardów, których się spodziewaliśmy i za które płaciliśmy także możemy domagać swoich praw.

- Bardzo często się zdarza, że zdjęcia w Internecie nie oddają rzeczywistości. Lub też nie ma klimatyzacji, a miała być. Zwracamy się do przedstawiciela hotelu z problemem. Jeśli to nic nie da, robimy dokumentację i zwracamy się do przedsiębiorcy.  Można korzystać z naszej pomocy, bo jeśli przedsiębiorca jest francuzem to  należy dokumenty przygotować po angielsku - dodaje.

Podczas pobytu we Francji goście zwykle muszą zapłacić opłatę klimatyczną w kwocie od 0,2 euro do 1,5 euro/noc, w zależności od standardu zakwaterowania. Jeżeli opłata nie jest kwotą zryczałtowaną, dzieci do lat 13 są z niej zwolnione.

Justyna Golonko, abo

 

Polecane

Wróć do strony głównej