E-zakupy: lista pułapek czyhających na klientów

2014-09-14, 09:40

E-zakupy: lista pułapek czyhających na klientów
. Foto: Glow Images/East News

Każdy, kto robi zakupy przez Internet i chwali sobie wygodę, musi mieć świadomość z niebezpieczeństw czyhających na klientów. I dotyczą one nie tylko rozliczeń finansowych, ale sposobu zawierania umowy czy egzekwowania reklamacji. Oto spis pułapek przed którymi ostrzega UOKiK.

Posłuchaj

Jakie pułapki czyhają na klientów e-sklepów, mówi Łukasz Wroński, Zastępca Dyrektora Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów w UOKiK.
+
Dodaj do playlisty

Bez względu na to, czy internetowy przedsiębiorca ma siedzibę w Dubaju, Wietnamie, czy na Malediwach, musi przestrzegać polskiego prawa, jeżeli kieruje ofertę do polskiego konsumenta, przypomina UOKiK.

Oznacza to, że gdy np. wysyła towar do Polski, ceny podaje w złotówkach, a strona jest napisana w naszym języku, to musi wywiązać się z wielu obowiązków informacyjnych i zapewnić 10 dniowy okres na odstąpienie od umowy.

Konsument korzystający z e-zakupów towarów lub usług musi przede wszystkim pamiętać, że nawet samo klikniecie na okienko „akceptuję regulamin” czy „zapoznałem się z regulaminem” może oznaczać zawarcie umowy.

Zanim klikniesz, sprawdź

Najważniejsze, co trzeba zrobić przed zawarciem transakcji, albo kliknięciem akceptującym  regulamin, trzeba sprawdzić dane dotyczące sprzedawcy, takie jak nazwa przedsiębiorcy, jej adres, email.

Jeśli nie ma ich na stronie internetowej, lepiej zrezygnować z zawarcia umowy. Jak radzą specjaliści z UOKiK, uczciwy sprzedawca nie będzie miał powodu, by je ukrywać.

Jeśli informacje na stronie są częściowe, przykładowo wyłącznie finezyjna nazwa firmy, ale brak adresu stacjonarnego przedsiębiorcy - ważne dla kupującego informacje można zweryfikować w inny sposób, np. w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Trzeba zwracać uwagę na to, gdzie znajduje się siedziba przedsiębiorcy. Jeśli jest poza UE, w przyszłości może być bardzo trudno dochodzić praw, chociażby w przypadku złożenia reklamacji sprzedawcy, który ma siedzibę w dalekim kraju.

UOKiK o kupowaniu przez internet

Źr. TVN CNBC/x-news

Na co zwracać uwagę w regulaminie

Warto przestudiować dokładnie wysokość opłat, zwrócic uwagę na koszt towaru lub usługi, koszt dostawy, ewentualne kary umowne, a także  na należności za samą rejestrację na portalu lub dostęp do jego zasobów.

Upewnij się na jaki czas umowa jest zawierana, np. czy sprzedawca  zastrzega automatyczne przedłużenie umowy na czas oznaczony lub nieoznaczony. Zwróć uwagę na warunki rozwiązania umowy.

Zapisz adresy pod które należy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub reklamację i czy czynności te nie są obwarowane dodatkowymi wymaganiami.

Klikając zawierasz umowę

.Zakupy na odległość to specyficzny rodzaj umowy - nawet samo klikniecie na okienko „akceptuję regulamin” czy „zapoznałem się z regulaminem” może oznaczać zawarcie umowy.

Jedno kliknięcie może oznaczać kilka umów z kilkoma podmiotami

Trzeba wiedzieć, że jednocześnie może mieć miejsce zawarcie dwóch lub więcej e-umów (o korzystanie z portalu internetowego, umowa sprzedaży towaru lub o świadczenie usługi), a stroną poszczególnych rodzajów umów mogą być różne podmioty. Jaką umowę zawarłeś i z kim - to wiedza istotna w przypadku np. reklamacji wadliwego towaru.

Uważaj na prośbę o numer telefonu

Czujność powinno wzbudzić żądanie podania numeru telefonu komórkowego kupującego, gdyż w niektórych przypadkach jego podanie  może oznaczać skorzystanie z usługi premium, polegającej na odbieraniu lub wysyłaniu kosztownych smsów.

Płatność: jak masz wątpliwości to skorzystaj z przesyłki za popbraniem

Wybieraj rozsądnie formy płatności. Karta kredytowa, przelew, za pobraniem, a może zaliczka? Jeżeli nie jesteś pewien przedsiębiorcy u którego zamawiasz kosztowne zakupy, skorzystaj z przesyłki za pobraniem.

Uważnie podchodź do super okazji

Rozważnie podchodź do super okazji, ogromnych przecen. Nieprawdopodobnie niska cena i obowiązek zapłaty z góry mogą świadczyć o tym, że otrzymasz towar nieoryginalny, niskiej jakości lub który być może w ogóle do ciebie nie dotrze.

Masz 10 dni na odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy. W przypadku zawarcia umowy na odległość konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 10 dni.

Wyjątki, kiedy od umowy nie odstąpisz

Pamiętajmy o wyjątkach: jeżeli jednak zgodziliśmy się (np. akceptując regulamin) na rozpoczęcie świadczenia usługi (np. pobierania plików), przed rozpoczęciem tego terminu, tracimy prawo bezkosztowego odstąpienia od umowy.

Nie obowiązuje ono także wtedy, gdy zawieramy przez internet umowę o wykonanie jakiejś pracy (np. rejestrując się na portalu dla aktorów, modeli, zobowiązując się do promowania oferty na portalu społecznościowym) lub prowadzimy działalność gospodarczą. Osoba, która zawiera umowy w celu gospodarczym nie jest konsumentem, w związku z tym nie jest objęta ochroną, która wynika z przepisów konsumenckich.

UOKiK przypomina, że nie ma kompetencji do tego, by interweniować wtedy, gdy konsument został oszukany przez wirtualnego sprzedawcę np. konsument otrzymał towar nieoryginalny, lub towar w ogóle nie został wysłany.

Urząd regularnie zawiadamia Prokuraturę o tego typu praktykach. Od początku roku skierowano już 7 zawiadomień dotyczących przedsiębiorców działających w różnych branżach. Dotyczyły one przedsiębiorców sprzedających towary poza lokalem oraz przez Internet.

Warto wiedzieć

25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Najważniejsze zmiany, które będą chronić wszystkich słabszych uczestników rynku - to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość z 10 do 14 dni oraz wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności wykraczające poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Opr. za UOKiK, jk

Polecane

Wróć do strony głównej