X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Pokolenie Y: lojalność dla pracodawcy w zamian za nowe wyzwania

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2014 14:35
– Młodzi pracownicy uciekają od stałości i szukają nowych wyzwań. Tylko taka praca będzie dla nich satysfakcjonująca – ocenia Agnieszka Zielińska, kierownik Polskiego Forum HR.
Często początki bywają trudne, ale na końcu przedsięwzięcia pojawia się sukces
Często początki bywają trudne, ale na końcu przedsięwzięcia pojawia się sukcesFoto: East News/Glow Images

Firma Aon Hewitt przebadała pod kątem zaangażowania w pracę 7 milionów pracowników z ok. 6 tys. firm na całym świecie. Z opracowanego przez nią raportu wynika, że poziom zaangażowania kadr w pracę w porównaniu z rokiem 2012 wzrósł w 2013 roku o jeden punkt procentowy i wynosi 61 procent.

– Dla pracowników ważne jest to, by dostrzegano ich pracę i efekty, jakie dzięki temu osiąga firma – ocenia Agnieszka Zielińska, kierownik Polskiego Forum HR. – Docelowo wiąże się to z adekwatnym wynagrodzeniem.

Jak się okazało, najbardziej sumienni w wykonywaniu obowiązków (66 proc.) są pracownicy generacji baby boomers, czyli osób urodzonych w latach 40. i 50. Poziom zaangażowania pracowników z pokolenia X wynosi z kolei 60 procent. Najmniej, bo 56 proc., wskazano u najmłodszych pracowników generacji Y.

– Młode pokolenie nie jest pokoleniem etatowców. To osoby, które mają duże aspiracje, marzenia o własnym biznesie. Najważniejszy dla nich jest rozwój – komentuje Katarzyna Bogusz-Przybylska, coach i trener rozwoju osobistego.

Według Natalii Pisarek, starszego konsultanta w firmie doradczej Deloitte, kryzys gospodarczy zmienił relację pracowników z pracodawcą, szczególnie w przypadku pracowników z pokolenia Y.

– Osoby z generacji Y nie wyobrażają sobie, by przez całe życie pracować w jednej firmie. Żyją w poczuciu niepewności, że rynek jest zmienny, a pracodawcy szybko i bez większych skrupułów podejmują decyzje o restrukturyzacji – mówi Pisarek. – Igreki kompensują sobie tę niepewność przez nabywanie kolejnych doświadczeń zawodowych i podwyższanie kwalifikacji. Myślą o swojej pracy w perspektywie kolejnych firm. Oczekują od pracodawcy, by ci angażowali pracowników w różne projekty, gwarantowali szkolenia i stały rozwój kompetencji – dodaje.

Z raportu „Trendy HR 2014" Deloitte wynika ponadto, że w ciągu najbliższej dekady osoby z pokolenia milennials będą stanowiły 75 proc. pracowników na całym świecie. Dla pracodawców to sygnał, że muszą tak zarządzać firmą, by zaangażowanie młodego pokolenia było coraz wyższe.

– Igreki przy wyborze pracodawcy coraz częściej biorą pod uwagę czynniki społeczne i wizerunkowe. Ważne jest dla nich, jaką opinię ma dana firma, czy jest odpowiedzialna społecznie i ekologicznie lub prowadzi działania na rzecz lokalnej społeczności. To takie świadome wybieranie pracodawcy – komentuje Natalia Pisarek.

Co ciekawe, z innego badania Deloitte – „Pierwsze kroki na rynku pracy" – wynika, że dla absolwentów wynagrodzenie jest dopiero na piątym miejscu, jeżeli chodzi o priorytety przy wyborze pracy.

– Przede wszystkim młodzi ludzi oczekują, że praca będzie interesująca, rozwojowa, z ciekawymi ludźmi i w pozytywnej atmosferze. Dodatkowym motywatorem są benefity, takie jak np. wprowadzenie kart np. na zajęcia sportowe czy możliwość wyjazdów służbowych – wylicza Pisarek.

Właśnie kolejne doświadczenia zawodowe sprawiają, że osoby z generacji urodzonych po 1980 roku mniej lub bardziej angażują się w pracę.

– Mamy obecnie odwrócenie trendów w podejściu do stałości zatrudnienia. Dla młodych osób przestaje to być istotne. Oni uciekają od stałości i szukają nowych wyzwań – uważa Agnieszka Zielińska z Polskiego Forum HR. – Chcą pracować w przestrzeni międzynarodowej, nad projektami w różnych miejscach. Pracodawcy muszą szukać takich osób, dla których zadania w firmie będą stanowiły podstawę do zaspokojenia potrzeb rozwojowych.

Przedsiębiorcy nie mogą jednak wyłącznie skupić się na rozwijaniu młodych kadr. Wraz z wydłużającym się wiekiem emerytalnym stanęli przed wyzwaniem zarządzania personelem różnych pokoleń o różnych potrzebach, co przekładać się będzie na wzrost lub spadek ich zaangażowania w pracę.

Generacja X (urodzeni między 1961 a 1980 rokiem) koncentruje się na pracy. Dla nich najważniejsze jest poczucie stabilizacji zawodowej, która przekłada się na stabilny poziom zaangażowania w wykonywane obowiązki.

– Tutaj bardziej istotna staje się prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie emerytalne – mówi Natalia Pisarek. – Jednak w tej chwili firmom przychodzi zarządzać także trzecim pokoleniem, czyli baby boomers. Tutaj pracownicy także przykładają wagę do poczucia bezpieczeństwa, czyli prywatnego ubezpieczenia czy programów emerytalnych – wyjaśnia.

Jak wynika z raportu Aon Hewitt, pracodawcy coraz bardziej rozumieją ten trend, bo w ocenie przebadanych pracowników poziom bezpieczeństwa wzrósł o 6 procent, a jakość świadczeń o 5 proc. Według ekspertów należy się także zastanowić, jak można wykorzystać kompetencje i doświadczenie kolejnych generacji, by motywacja do pracy i zaangażowanie nie słabły.

– Pracodawcy mogą na przykład angażować pokolenie X do dzielenia się wiedzą z młodszą generacją. Ta z kolei otwarta jest na nowinki technologiczne, łatwiej korzysta z rozwiązań innowacyjnych i chętnie angażuje się w nowe projekty – wyjaśnia Pisarek.

Jej zdaniem przedstawiciele pokolenia baby boomers wcale nie oczekują stagnacji. Czują się dowartościowani, gdy mogą pełnić role eksperta czy mentora. – Dzielić się wiedzą, konsultować, doradzać zarządowi – może już w mniejszym wymiarze czasu pracy. Wtedy przechodzenie na emeryturę odbywa się w dużo bardziej komfortowych warunkach – tłumaczy Pisarek.

Jak prognozują eksperci, świadome zarządzanie i przywództwo w firmie, w której spotykają się trzy pokolenia, to jeden z głównych trendów HR na najbliższe lata.

Joanna Oreł

/

Zobacz więcej na temat: Pokolenie Y praca
Komentarze1
aby dodać komentarz
ada4392017-06-30 17:02 Zgłoś
Zdecydowanie fajna atmosfera, dobrze działają też karty benefitowe (ja sobie chwalę Biznes Benefit).

Czytaj także

Pokolenie Y, czyli pokolenie japonek i iPadów

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2013 19:06
Deklarują, że praca i pieniądze nie są dla nich najważniejsze i że woleliby pracować na przykład w fundacji niż w korporacji. Jeżeli już znajdą się w dużej firmie, domagają się zmiany panujących w niej zasad.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Młodym nie wystarcza płaca minimalna

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2013 12:43
Z badania firmy Deloitte wynika, że 55 proc. młodych Polaków ocenia sytuację na rynku pracy jako złą. Nie przekłada się to jednak na skromniejsze oczekiwania względem pracodawców. W pierwszej pracy młody Polak chce zarabiać 2,8 tys.zł
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pokolenie Y - nie tak miał wyglądać ich start w dorosłość

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2013 13:47
Dla tej generacji zderzenie z rynkiem pracy okazało się bardzo bolesne. Często mówi się, że to pokolenie stracone, przegrane, zmarnowane, złamane.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pokolenie wykluczonych bez szans na dobry start

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2013 18:00
- Wszystko wskazuje na to, że wielu młodych ludzi będzie miało gorszą sytuację materialną niż ich rodzice - ocenia prof. Maria Jarosz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Amazon zatrudnia w Polsce. Pracę znajdzie blisko 5 tys. osób

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2014 09:23
Amazon rozpoczyna drugi etap rekrutacji pracowników do dwóch nowych centrów logistycznych w Polsce. Do końca lipca 2014 r. zamierza zatrudnić w każdym centrum 100 pracowników.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Aktywizacja zawodowa niepełnosprawnych. "Praca z nimi uczy empatii"

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2014 11:13
Fundacja "Aktywizacja" od ponad 20 lat namawia osoby niepełnosprawne, żeby postawiły na pracę. W tej chwili realizuje kolejny ogólnopolski projekt, który ma pomóc odnaleźć się takim osobom na rynku pracy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szukasz pracy? Uważaj na błędy, które popełniają kandydaci

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2014 11:37
Prawie połowa Polaków uważa, że znalezienie pracy jest możliwe głównie po znajomości. Na taki powód niepowodzeń w poszukiwaniach zatrudnienia wskazuje 44% osób ankietowanych przez portal praca.pl Tymczasem jak przekonują eksperci często to sami kandydaci są słabo przygotowani.
rozwiń zwiń