Auta elektryczne w Polsce. Ile ich jeździ po naszych ulicach?

2021-12-15, 13:00

Auta elektryczne w Polsce. Ile ich jeździ po naszych ulicach?
Po polskich drogach jeździ ponad 35 tys. aut elektrycznych, czyli o 101 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z najnowszego "Licznika elektromobilności". Foto: SBW/PR24

Po polskich drogach jeździ ponad 35 tys. aut elektrycznych, czyli o 101 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z najnowszego "Licznika elektromobilności". Polski rynek pojazdów zeroemisyjnych napędzają głównie hybrydy typu plug-in.

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na koniec listopada aż 49 proc. tych aut (17 tys. 145 sztuk) stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Pozostałe 51 proc. (18 tys. 77 sztuk) to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).

Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 541 pojazdów. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada przekroczyła 10,6 tys. sztuk.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 639 pojazdów. Od stycznia do listopada 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 208 zeroemisyjnych egzemplarzy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 189 takich autobusów, oznacza to wzrost o 10 proc.

Zwiększa się liczba miejsc do ładowania


Pod koniec listopada w Polsce funkcjonowało 1 813 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3 544 punkty). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W listopadzie uruchomiono 101 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (207 punktów).

Pod względem liczby nowo zarejestrowanych osobowych samochodów całkowicie elektrycznych listopad był nie tylko zdecydowanie najlepszym miesiącem w 2021 r., ale również rekordowym miesiącem w historii polskiej elektromobilności. Na drogi wyjechało 1 108 takich pojazdów. To ponad 4 razy więcej niż w styczniu i więcej niż w całym 2018 r.

Polski rynek nie tak chłonny jak w UE?


Zdaniem prezesa PZPM Jakuba Farysia, choć listopad był kolejnym miesiącem wzrostów rejestracji samochodów niskoemisyjnych, to jeśli porównamy rejestracje samochodów bateryjnych i hybryd plug-in w Polsce (która stanowi 3,4 proc.) ze sprzedażą tych modeli w Europe z udziałem na poziomie 10 proc., to widać, że jest to trzykrotnie mniej i że wciąż mamy na tym polu sporo do nadrobienia.

Według prezesa PZPM pozytywnym sygnałem dla rynku było uruchomienie wszystkich części programu "Mój elektryk", a zwłaszcza uruchomienie dopłat dla przedsiębiorców kupujących samochody w leasingu oraz systemu dopłat do budowy ładowarek i stacji tankowania wodoru.

Licznik elektromobilności aktualizowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych jest dostępny na stronach internetowych organizacji. Raport pokazuje, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania.

Opracowanie PZPM i PSPA powstało na podstawie analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej