Tunel w Świnoujściu wydrążony. Za rok skorzystają z niego kierowcy

2021-09-16, 16:17

Tunel w Świnoujściu wydrążony. Za rok skorzystają z niego kierowcy
Prezydent RP Andrzej Duda podczas wizyty na budowie tunelu w Świnoujściu. . Foto: twitter/Marek Borawski/KPRP

Coraz bliżej szybkich i wygodnych połączeń między Szczecinem a Świnoujściem. Dziś tarcza drążąca tunel pod rzeką Świną zakończyła pracę. Dotychczas jednym sposobem, by dostać się z wyspy Wolin na Wyspę Uznam, na której leży duża część Świnoujścia, jest przeprawa promowa. Teren budowy wizytowali prezydent Andrzej Duda oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zakończenie drążenia nie oznacza jeszcze, że tunelem można przejść, bądź przejechać. Konieczne będzie jeszcze wykonie prac ziemnych. Chodzi między innymi o usunięcie części urobku, a także wykonanie obudowy tunelu z prefabrykowanych elementów betonowych. Nie mniej zasadnicza część prac została już zakończona.

Po wywierceniu tunelu i obudowaniu go, drogowcy wykonają także płytę, na której powstanie jezdnia. Oprócz tego zaplanowano budowę systemu ewakuacyjnego, wentylacyjnego, systemy przeciwpożarowe, monitoringu, zarządzania ruchem oraz system zbioru wód opadowych. Galeria ewakuacyjna oraz większość systemów powstaną pod płytą jezdni.

Inwestycja rozpoczęła się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ulicą Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny.

Powiązany Artykuł

tunel świnoujście 1200 free tt.jpg
Tunel w Świnoujściu coraz bliżej. W czwartek koniec drążenia

Wyjście na poziom terenu następuje około 300 metrów przed skrzyżowaniem ulicy Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej. Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.

Mieszkańcy Świnoujścia mówili o potrzebie budowy tunelu od wielu lat. Przeprawa promowa jest niewygodna i czasochłonna. Decyzję środowiskową dotyczącą tej inwestycji podpisano w 2010 roku, ale przetarg na nią rozpisano w kwietniu 2016 roku. Jego zwycięzca miał zarówno zaprojektować, jak i wybudować przeprawę. Pod koniec kwietnia 2017 roku inwestycja otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości 775 milionów złotych. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu tego roku.

Całkowita długość inwestycji to trzy tysiące dwieście metrów. Sam tunel drążony pod Świną ma długość prawie półtora kilometra. Jest to tunel jednorurowy, co oznacza, że powstanie w nim jedna, dwupasowa jezdnia. Dojazdy do tunelu mają formę wykopu, a ich długość z obu stron wynosi około 400 metrów. Inwestorem tunelu jest samorząd Świnoujścia, natomiast inwestorem zastępczym, Generalna dyrekcja Dróg Krajowych j i Autostrad. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na wrzesień przyszłego roku.

Aleksander Pszoniak,IAR, PR24, akg

Polecane

Wróć do strony głównej