Remont dworca Warszawa-Zachodnia. Pierwsze efekty prac niebawem widoczne dla pasażerów

2021-12-17, 14:10

Remont dworca Warszawa-Zachodnia. Pierwsze efekty prac niebawem widoczne dla pasażerów
Do tej pory wykonano 1/3 prac przy remoncie dworca Warszawa Zachodnia.Foto: twitter/PKP PLK SA

Już niedługo pasażerowie będą mogli skorzystać z pierwszych efektów modernizacji dworca Warszawa-Zachodnia. Kolejarze kończą remont jednego z peronów i za dwa dni udostępnią go podróżnym.

Jego remont jest pierwszym elementem modernizacji tak zwanej linii średnicowej przebiegającej przez stolicę. Projekt o wartości ok. 2 miliardów złotych ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych.

Wkrótce otwarcie nowego peronu

Pasażerowie od 19 grudnia skorzystają z nowego peronu numer 6. Dostęp do pociągów będzie już pod szerokim i wysokim zadaszeniem. Peron będzie oświetlony. Wykonawca zapewni oznakowanie, ławki i dwie osłonięte poczekalnie. Przy nowym peronie w ciągu doby przewidywana jest odprawa ponad 80 pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Dojście do nowego peronu zapewni kładka.

Wykorzystanie pierwszego z nowobudowanych peronów łączy się z udostępnieniem nowej kładki nad torami. Podróżni skorzystają z niej na 200 m odcinku od ul Tunelowej, łagodnym podejściem nad budowane perony nr 8 i 7, do nowego peronu nr 6 i dotychczasowego 5. Od peronu nr 5 otwarte jest nadal przejście podziemne w stronę Alei Jerozolimskich.

Zmienia się organizacja ruchu

Wszystkie prace prowadzone są "pod ruchem", co oznacza, że część pociągów cały czas zatrzymuje się na stacji. Ze względu na kolejne etapy prac, co jakiś czas zmienia się organizacja ruchu. W związku z tym kolejarze proszą pasażerów, by ci zwracali uwagę na informacje i komunikaty. Już niedługo zmieniona będzie nazwa peronu nr 8 na peron nr 9. Dostępny jest odcinek nowego przejścia podziemnego. Pomiędzy peronem nr 9 na linii obwodowej a stacją Warszawa Zachodnia wykonawca przygotował odpowiednio oznakowaną drogę.

W kolejnej fazie prac, ze względu na bezpieczeństwo i szeroki zakres robót, stacja nie może zapewnić pełnej wygodnej obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Takie warunki zapewniają pozostałe warszawskie stacje: Warszawa Gdańska, Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście, Warszawa Stadion i Warszawa Wschodnia.

Nowoczesne rozwiązania sterowania ruchem

Na stacji najbardziej zaawansowane prace są przy budowie peronów nr 7 i 8 oraz przejścia podziemnego i tunelu tramwajowego. Ułożono nowe tory i rozwieszono sieć trakcyjną. Kończy się część prac przy zadaszeniu hali peronowej. Obiekt na wysokości 11 m przykryje osiem peronów. Powstaje LCS - lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. Kolejarze zapewniają, że zapewni ono sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe wewnątrz i na zewnątrz obiektu.

Po modernizacji na stacji Warszawa Zachodnia pojawią się zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

Czytaj także:

Koszt inwestycji prowadzonej przez zarządcę sieci, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, to dwa miliardy złotych. Inwestycja na razie jest finansowana ze środków krajowych, ale ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg

Polecane

Wróć do strony głównej