W Gdyni zwodowano hybrydowy prom dla Finlandii. W połowie 2022 roku wyruszy na bałtyckie trasy

2021-11-14, 11:20

W Gdyni zwodowano hybrydowy prom dla Finlandii. W połowie 2022 roku wyruszy na bałtyckie trasy
elektryczny prom ze stoczni Crist SA w Gdynia dla FinFerries. Foto: stocznia Crist SA Gdynia/twitter

W połowie 2022 r. Stocznia Crist w Gdyni przekaże fińskiemu armatorowi Finferries nowoczesny, dwustronny, ekologiczny prom hybrydowy. Na jego pokładzie zmieści się 90 aut osobowych oraz prawie 380 pasażerów. Kadłub promu zwodowano we wtorek.

Niedługo na jednostce rozpoczną się prace wyposażeniowe, a w dalszym etapie przygotowanie statku do prób na uwięzi oraz prób morskich. Przekazanie jednostki dla armatora zaplanowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku.

Prom godny XXI wieku

Prom hybrydowy dla Finferries będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło zasilania jednostki, używane w warunkach złej pogody, bądź dużego nagromadzenia lodu na trasie.

Nowa jednostka będzie miała 100,5 m długości oraz 17,4 m szerokości.
Na jej pokładzie zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Jednostka ma być obsługiwana przez trzyosobową załogę.

Nowa, prywatna stocznia

Stocznia Crist powstała w 1990 r.- początkowo jako spółka dwóch osób fizycznych, a od 2010 r. funkcjonuje jako spółka akcyjna. W 2009 r. Crist kupił tereny po byłej Stoczni Gdynia.

Gdyńska firma produkuje m.in. wyspecjalizowane urządzenia hydrotechniczne oraz jednostki pływające dla największych światowych odbiorców. Jako jedyna stocznia w Europie zbudowała już trzy jednostki do stawiania i serwisowania morskich farm wiatrowych.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej