Nowa trasa kolejowa Rail Baltica poprawi warunki podróżowania. Zyskają na tym podróżni także z Ełku

2021-08-26, 14:00

Nowa trasa kolejowa Rail Baltica poprawi warunki podróżowania. Zyskają na tym podróżni także z Ełku
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Materiały prasowe

Lepszy dostęp do kolei w Ełku, wzrost poziomu bezpieczeństwa, poprawa komunikacji w mieście i sprawniejsze podróże na trasie Rail Baltica to planowane efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. Dziś zarządca sieci kolejowej przedstawił szczegóły projektu.

Jego wartość, to prawie  587 milionów złotych.  Inwestycja jest współfinansowana z unijnych środków instrumentu CEF "Łącząc Europę". Dziś podpisano umowę na projekt i prace budowlane na stacjach w Ełku.

PKP PLK podpisały umowę na przebudowę stacji Ełk, przystanku Ełk Szyba Wschód oraz stacji Ełk Towarowy. Wykonawcą prac projektowych oraz robót budowlanych jest Budimex.  Inwestycje w Ełku, to pierwszy etap robót na odcinku Białystok – Ełk, w ramach projektu „Prace na linii E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk".

Ułatwienia dla podróżnych

Inwestycja oznacza duże zmiany dla pasażerów korzystających ze stacji w Ełku. Wszystkie trzy perony zostaną podwyższone i poszerzone, co znacznie ułatwi dostęp do pociągów.


Powiązany Artykuł

Pociąg ELF z zakładów PESA Bydgoszcz
W tym roku PKP Intercity kupi nowy tabor za pieniądze z EBI. Wiemy o jakie sumy chodzi

Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej skorzystają z kolei. Na każdym z peronów będą windy.Zamontowane zostaną nowe wiaty oraz ławki. Czytelne oznakowanie i nagłośnienie ułatwią orientację na stacji. Dla osób niewidzących lub słabowidzących przewidziano ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i jasne świetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Komunikację na stacji poprawi nowe przejście pod torami, które zastąpi obecne obiekty.

Kolejarze podkreślają, że dzięki inwestycji dłuższy, szerszy oraz wyższy obiekt zapewni bezpieczny dostęp do kolei nie z jednej lecz obu stron stacji - również mieszkańcom osiedla Zatorze.

Na przystanku Ełk Szyba Wschód zaplanowano  budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 metrów. Perony wyposażone zostaną w wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco i gabloty informacyjne.

Przystanek będzie dostępny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście zapewnią schody i pochylnie. Zainstalowany zostanie system informacji głosowej.


Powiązany Artykuł

kolej pendolino pociąg pkp 1200.jpg
Kolej wraca do gry - rośnie liczba pasażerów i ilość przewożonych towarów

Poprawi się także ruch towarowy

Stacja Ełk Towarowy będzie mogła przyjmować pociągi o długości 740 metrów. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym umożliwią nowe urządzenia i systemy przewidziane w lokalnym centrum sterowania w Ełku.

Przedstawiciele PKP PLK zwracają uwagę, że inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych. Sprawniejsze będą przewozy pomiędzy Polską a krajami nadbałtyckimi. Wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.

W zakresie inwestycji w Ełku przewidziano m.in. wymianę około 45 kilometrów torów,  sieci trakcyjnej oraz 118 rozjazdów.

Poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią dwa nowe wiadukty kolejowe nad ulicą Towarową i  Kolejową. Obiekty zastąpią  dziś funkcjonujące przejazdy kolejowo - drogowe. Przyjęte rozwiązanie znacznie usprawni komunikację w mieście. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską. Zmodernizowany zostanie most kolejowy nad rzeką Ełk.

Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.

 

PR4/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

Polecane

Wróć do strony głównej