X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Nowe metody oszustów. Uważaj, gdy otrzymasz połączenie z numeru bankowej infolinii

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2021 14:55
Rzecznik Finansowy ostrzega przed nową metodą oszustów polegającą na podszywaniu się pod pracownika banku i nakłanianiu klientów do przekazywania środków oraz instalacji nieznanego oprogramowania. Telefon może przy tym mylnie wskazywać, że połączenie pochodzi od banku.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/fizkes

Rzecznik Finansowy zaapelował o ostrożność i rozwagę, jeśli ktoś znalazłby się w podobnej sytuacji. Model działania przestępców jest bardzo podobny - to oni kontaktują się z klientem banku i informują go, że właśnie padł ofiarą przestępstwa i ktoś włamał się na jego konto.

Zdobyć zaufanie klienta

- Klienci mimo zachowania należytej ostrożności są przekonani, że mają kontakt z pracownikami banku, bowiem na wyświetlaczu ich telefonu wyświetla się nazwa banku czy numer oficjalnie podany na stronie internetowej, gdzie mają prowadzony rachunek bankowy. Oszuści informują o rzekomej próbie popełnienia przestępstwa: wypłaty środków w bankomacie, próbie zaciągnięcia pożyczki na dane klienta czy zmiany numeru telefonu przypisanego do numeru rachunku bankowego - informuje Rzecznik Finansowy.

Dodaje, że oszuści stosują tzw. "nakładkę", która ukrywa prawdziwy numer, z jakiego jest wykonywane połączenie, a klientom na wyświetlaczu ich telefonu pokazuje się właśnie numer infolinii czy nazwa banku. W ten sposób przestępcy zdobywają zaufanie klienta.

oszustwo FREE 1200.jpg
Obietnice szybkiego zarobku w sieci często bywają złudne. Rzecznik Finansowy ostrzega przed oszustami

Różne metody, jeden cel

- Dalsze działania przestępców są zróżnicowane i stosowane są różne metody, które w konsekwencji mają doprowadzić do przekazania przestępcom środków zgromadzonych na rachunku. Przestępcy przekonują klienta, że działają w jego interesie i wszystkie przekazywane rady czy polecenia służą zabezpieczeniu środków przed kradzieżą czy nieautoryzowaną transakcją płatniczą - opisuje Marta Obroślak z biura Rzecznika Finansowego.

Sposoby manipulowania klientem

Jak wyjaśniono, najczęściej klienci skłaniani są do zainstalowania programu, który pozwala przestępcom na zdalne przejęcie kontroli nad komputerem lub telefonem klienta (tzw. zdalny pulpit). Odbywa się to pod pozorem instalacji aplikacji służącej rzekomo działowi technicznemu banku do zeskanowania urządzenia klienta oraz zabezpieczenia go przed dalszymi próbami przejęcia konta.

Dodano, że w ten sposób przestępcy np. generują kody BLIK, dzięki którym wypłacają środki w bankomacie, zmieniają sposób autoryzacji czy dokonują kolejnych transakcji płatniczych (najczęściej z wykorzystaniem usługi przelewów natychmiastowych).

Fałszywa informacja o kradzieży pieniędzy

- Zdarza się, że klient jest manipulowany i skłaniany do zaciągnięcia zobowiązania kredytowego za pośrednictwem bankowości elektronicznej, które to wedle oświadczenia przestępców podających się za pracowników banku, ma być potem anulowane np. "kodami BLIK". Wydaje się, że w ten sposób klient jest nakłaniany do pomocy bankowi mającej na celu ujęcie przestępców "na gorącym uczynku". Klient jest proszony o przekazywanie kodów BLIK, które to mają służyć anulowaniu kredytów, a tak naprawdę w tym samym czasie przy ich wykorzystaniu przestępcy wypłacają środki pozyskane z kredytu w bankomacie - wyjaśnia Marta Obroślak.

Siedziba KNF pap 1200.jpg
"Ostrzegamy przed kolejnymi fałszywymi inwestycjami". Zobacz, które firmy trafiły na czarną listę KNF

Inny sposób działania przestępców to informowanie przez rzekomych pracowników banku, że przestępca przełamał zabezpieczenia i ukradł pewną kwotę, najczęściej opiewającą na kilkaset złotych, przelewając ją na inny rachunek.

Uwaga na telefony z numeru bankowej infolinii

- Klient jest zapewniany, że jedynym sposobem ochrony pozostałych środków jest ich przelanie na nowo utworzone konto przez bank dla klienta, bowiem trzymanie środków na obecnym rachunku nie jest już bezpieczne. W tym czasie klient jest namawiany do dokonywania kolejnych transakcji przelewem natychmiastowym i ich autoryzacji, niekiedy ich ponawiania ze względu na występowanie rzekomego błędu - tłumaczy Obroślak.

W związku z tymi nowymi metodami oszustów Rzecznik Finansowy apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności w przypadku otrzymania telefonu z infolinii banku. Jeśli mamy jakiekolwiek podejrzenie, że może nie kontaktować się z nami pracownik banku, należy niezwłocznie się rozłączyć i samodzielnie połączyć z infolinią banku.

Rzecznik Finansowy podkreśla, że osoba kontaktująca się w imieniu banku nigdy nie poprosi nas o dane do logowania, podanie kodu BLIK czy zainstalowanie aplikacji nieznanego pochodzenia.

PR24, akg/kmp

Czytaj także

Obietnice szybkiego zarobku w sieci często bywają złudne. Rzecznik Finansowy ostrzega przed oszustami

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2021 13:42
Do Biura Rzecznika Finansowego coraz częściej trafiają skargi od klientów, którzy skuszeni wizją dużych zarobków m.in. w Internecie, stają się ofiarami oszustwa i mają problem z odzyskaniem swoich pieniędzy. Kuszeni są oni inwestycjami na Forexie oraz w kryptowaluty.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Oszukiwali metodą "na policjanta" i "na prokuratora". Jest akt oskarżenia

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2021 06:58
Gdańska prokuratura skierowała do Sądu akt oskarżenia przeciwko osobom, podejrzanym o udział w oszustwach popełnianych metodą "na policjanta" lub "na prokuratora". Aktem oskarżenia objęto kierującego grupą oraz jej czterech członków.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Oszuści próbowali wyłudzać pieniądze metodą "na policjanta". Teraz trafili w ręce prawdziwych mundurowych

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2021 19:33
Trzech mężczyzn zatrzymano w Gdyni, Krakowie i Katowicach w związku z oszustwami w Otwocku. Dwóch mężczyzn jest podejrzanych o to, że próbowali wyłudzić od dwóch seniorów ich oszczędności, czyli 100 tys. zł, a kolejny o to, że okradł emerytkę z prawie 30 tys. zł.
rozwiń zwiń