Łódzka Kolej Aglomeracyjna inwestuje w tabor. Hybrydowe pociągi pojadą trasami niezelektryfikowanymi

2021-04-07, 15:22

Łódzka Kolej Aglomeracyjna inwestuje w tabor. Hybrydowe pociągi pojadą trasami niezelektryfikowanymi
Pociąg hybrydowy od NEWAG SA.Foto: Łódzkie.pl/Twitter

Nowosądecki producent taboru kolejowego Newag dostarczy trzy nowe trzyczłonowe pociągi elektryczno-spalinowe dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pojazdy do regionalnego przewoźnika mogą trafić w 2022 roku i obsługiwać niezelektryfikowane linie kolejowe.

Przetarg na dostawę trzech dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach projektu "Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap IV" wygrała firma Newag. Nowosądecka spółka dostarczy nowe, hybrydowe pojazdy.

- Wykonawca spełnił warunki udziału w postępowaniu, a jego oferta odpowiada wymaganiom, jak również przedstawia korzystny bilans ceny oraz pozostałych kryteriów oceny oferty. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że pojazdy trafią do łódzkiej kolei już w 2022 r. - poinformowała rzeczniczka Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Joanna Osińska.

Powiązany Artykuł

KOLEJ twitter-poslkiprogramkolejowy.jpg
Kolej bardziej dostępna. Podpisano pierwszą umowę w ramach programu Kolej Plus

Opcja na dwa dodatkowe składy

Łączna cena za realizację zamówienia podstawowego wynosi 102,7 mln zł brutto, w tym dostawę trzech pojazdów wyceniono na 75,6 mln zł brutto (cena jednej sztuki – 25,2 mln zł). Pozostała kwota to utrzymanie pociągów. Inwestycja ma zostać dofinansowana na poziomie 85 proc. w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020.

ŁKA przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji, dzięki któremu spółka będzie mogła zamówić dodatkowe dwa pociągi w ramach realizacji umowy, bez konieczności prowadzenia nowego postępowania przetargowego.

Brakuje połączeń kolejowych

Joanna Osińska podkreśliła, że mimo wielu ograniczeń spowodowanych epidemią koronawirusa, ŁKA cały czas rozwija swoją ofertę. Nowy tabor ma uatrakcyjnić rozkład jazdy i pozwolić dojechać do miejscowości, w których obecnie brakuje połączeń kolejowych lub ich liczba jest niewystarczająca.

Po zakupie hybryd Łódzka Kolej Aglomeracyjna planuje uruchomić połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Opoczno oraz nr 53 relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Spała. Z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego ma kursować 36 pociągów, z Łodzi do Opoczna 20 składów, a z Łodzi do Spały – cztery weekendowe pociągi.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej