X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Boeing uniknie śledztwa w sprawie katastrof. Koncern zawarł ugodę i zapłaci wysoką karę

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2021 14:16
Amerykański koncern lotniczy Boeing zapłaci 2,5 mld dolarów w ramach procesowej ugody w związku z dwoma katastrofami samolotów typu 737 Max, w których łącznie zginęło 346 osób.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Komenton/Shutterstock.com

Ugoda, która pozwala Boeingowi uniknąć ścigania, obejmuje grzywnę w wysokości 243,6 mln dolarów, odszkodowanie dla linii lotniczych w wysokości 1,77 mld dolarów oraz 500 mln dolarów na fundusz ofiar katastrofy w związku z oskarżeniami o spisek oszustwa związany z wadliwą konstrukcją samolotu.

"Ugoda jest obrazą dla ofiar"

Prawnicy reprezentujący rodziny ofiar katastrofy Ethiopian Airlines oświadczyli, że nadal prowadzą postępowanie cywilne przeciwko Boeingowi w Chicago.

– Zarzuty zawarte w umowie to tylko wierzchołek góry lodowej wykroczeń Boeinga – napisali we wspólnym oświadczeniu.

Peter DeFazio, przewodniczący Komisji ds. Transportu i Infrastruktury Izby Reprezentantów, który nadzorował długotrwałe śledztwo w sprawie wypadków, powiedział dziennikowi West Central Tribune, że "ugoda jest obrazą dla 346 ofiar, które zginęły w wyniku korporacyjnej chciwości".

– Kwota ugody nie tylko stanowi zaledwie ułamek rocznych przychodów Boeinga, ale ugoda pomija wszelką rzeczywistą odpowiedzialność w zakresie zarzutów karnych – dodał.

Z kolei Michael Stumo, którego córka zginęła w katastrofie 737 Max w Etiopii, uznał, że "ugoda ta jest raczej ochroną Boeinga niż sprawiedliwością, ponieważ jest kontynuacją unikania odpowiedzialności i przejrzystości przez Boeinga".

Droga zysku zamiast szczerości

Pełniący obowiązki zastępcy prokuratora generalnego USA David P. Burns podkreślił, że katastrofy ujawniły oszukańcze i nieuczciwe postępowanie pracowników jednego z wiodących na świecie producentów samolotów komercyjnych.

boeing 737 1200.jpg
Boeing 737 MAX wrócił na amerykańskie niebo

– Pracownicy Boeinga wybrali drogę zysku zamiast szczerości, ukrywając przed Federalną Agencją Lotnictwa USA istotne informacje, dotyczące eksploatacji samolotu 737 Max i starając się ukryć swoje oszustwo – zaznaczył.

Komisja transportu amerykańskiej Izby Reprezentantów we wrześniu ubiegłego roku uznała, że Boeing celowo ukrywał wiele informacji, by uniknąć dodatkowych kosztów i móc sprzedawać samoloty po zawyżonych cenach. Według kongresmenów ze swojej roli nie wywiązała się także Federalna Agencja Lotnictwa USA, dopuszczając maszyny 737 Max do użytku.

W raporcie podkreślono, że system MCAS, który powoduje automatyczne skierowanie nosa samolotu w dół, mając w ten sposób ułatwić panowanie nad maszyną, w praktyce miał kluczowe mankamenty. Okazało się bowiem, że testujący maszynę pilot zdał sobie sprawę z działania systemu dopiero po 10 sekundach, podczas gdy przepisy mówią o maksymalnie 4-sekundowym czasie na reakcję. W rezultacie piloci mogli być nieświadomi działania systemu, co pociągnęło za sobą katastrofalne skutki.

Jeden z większych kryzysów

Katastrofy w Indonezji i Etiopii miały miejsce w 2018 i 2019 roku. W ich wyniku wszystkie samoloty 737 Max, będące w posiadaniu linii lotniczych na całym świecie, zostały wycofane z eksploatacji w marcu 2019 roku do czasu uzyskania nowego certyfikatu. Uziemienie Boeingów 737 Max wywołało jeden z największych kryzysów w historii światowego lotnictwa.

PolskieRadio24.pl, PAP, wctrib.com, DoS

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ryzyko awarii silników w boeingach. 2 tysiące samolotów przejdzie kontrolę

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2020 18:01
Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) poinformowała w piątek, że zarządziła kontrolę 2 tys. samolotów Boeing 737 NG i Boeing 737 Classic, po zaobserwowaniu problemów z zaworami silnikowymi maszyn, które były przez pewien czas uziemione.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Izba Reprezentantów USA: Boeing świadomie ukrywał wady samolotu B737 MAX

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2020 13:00
Przedstawiciele Boeinga ukrywali przed regulatorami i liniami lotniczymi kluczowe informacje na temat samolotów 737 MAX, co doprowadziło do dwóch katastrof - wynika z raportu komisji Izby Reprezentantów. Dokument mówi też o niedostatecznym nadzorze państwa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Samoloty Boeing 737 Max wrócą do latania, ale koncern ma nadal kłopoty

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2020 14:07
To dobra wiadomość dla Boeinga - uziemione w 2019 r. samoloty 737 MAX wrócą do latania do końca tego roku. Tyle, że koncern ma wciąż problemy - informuje agencja Reuters.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Boeingi 737 MAX znów będą latały. USA znoszą zakaz

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2020 16:14
Po prawie dwóch latach uziemienia, spowodowanego dwoma wypadkami, Boeing uzyskał w środę zgodę Federalnej Administracji Lotnictwa USA na ponowne loty odrzutowca 737 MAX. Wcześniej musi jednak spełnić szczególne wymagania nałożone przez regulatora.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Boeing 737 MAX wrócił na amerykańskie niebo

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 21:54
We wtorek Boeing 737 MAX wznowił loty pasażerskie w Stanach Zjednoczonych po zniesieniu 20-miesięcznego zakazu lotów, wydanego z powodu dwóch wypadków tych maszyn.
rozwiń zwiń