X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Black Friday rozpoczął okres intensywnych zakupów online. Zobacz, jak nie dać się oszukać

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 10:40
Ponad 57 proc. osób zamierza w okresie przedświątecznym kupić prezenty w sieci - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i serwisu ChronPESEL.pl. Dodano, że to nie tylko czas okazji, ale i oszustw.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay

Według badania Krajowy Rejestr Długów (KRD) i współpracującego z nim serwisu ChronPESEL.pl prezenty w sieci zamierza kupić przed świętami 57,4 proc. respondentów, a 98 proc. czuje się bezpiecznie, robiąc zakupy w internecie. Z kolei spośród osób, które mają wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa e-zakupów, blisko 55 proc. wskazuje na ryzyko wycieku danych osobowych. Autorzy badania apelują, by podczas transakcji w sieci zachować ostrożność.

Bartłomiej Drozd z serwisu ChronPESEL.pl. zwraca uwagę na niedozwolone praktyki stosowane nie tylko przez hakerów, ale też właścicieli e-sklepów. Jak wynika z badania, 5 proc. Polaków przyznaje, że podczas rejestracji w sklepie internetowym poproszono ich o podanie numeru PESEL. Co siódmy ankietowany (15 proc.) nie potrafi jednoznacznie stwierdzić, że tak nie było.

konsumpcja1200.jpg
Black Friday a koronawirus. Ekspert: sprzedaż będzie dużo mniejsza niż rok temu

Drozd podkreśla, że gromadzenie danych osobowych powinno być adekwatne do celów, w jakim są przetwarzane. - W przypadku sklepów internetowych nie ma takiej potrzeby i zbieranie numerów PESEL kupujących jest nieuzasadnione, a prośba o podanie numeru PESEL podczas zakupów w sieci powinna być dla nas sygnałem ostrzegawczym - przestrzega.

Może to oznaczać albo, że strona jest fałszywa i jej celem jest wyłudzenie naszych danych osobowych, albo świadczyć o braku rzetelności sprzedawcy, który zbiera więcej informacji na nasz temat, niż powinien.

- To dodatkowo zwiększa ryzyko wycieku w przyszłości, ponieważ bazy danych w mniejszych firmach są z reguły słabo zabezpieczone - wyjaśnia ekspert.

shutterstock_107374190 galeria handlowa zakupy 1200.jpg
Black Friday. Psycholog: scenariusz jest taki, żeby ludzie wydawali jak najwięcej pieniędzy

Specjaliści od ochrony danych zaznaczają, by przede wszystkim korzystać ze znanych i sprawdzonych sklepów oraz, by nie dać się zwieść dużym promocjom u nieznanych sprzedawców.

- Należy zawsze weryfikować adresy stron i nadawcę e-maili, które otwieramy - mówi Drozd. Oszustwo polega na tym, że zazwyczaj na pierwszy rzut oka wyglądają one jak oryginalne, a różnią się jedną literą albo dopisaną na końcu cyfrą.

Przypomina o regularnej zmianie haseł do kont związanych platformami e-commerce oraz monitorowaniu aktywności na swój temat w systemie informacji gospodarczej. Zarówno banki, firmy pożyczkowe oraz operatorzy telefoniczni, jak i dostawcy internetu i telewizji cyfrowej przed podpisaniem umowy z nowym klientem, sprawdzają, czy nie jest on notowany w rejestrze długów.

- Potrzebna jest do tego jego pisemna zgoda. Dlatego, kiedy otrzymujemy SMS, że właśnie sprawdza nas np. jakiś bank, w którym nie składaliśmy w ostatnim czasie wniosku o kredyt, powinniśmy szybko reagować, czyli skontaktować się z instytucją, która nas weryfikowała w celu wyjaśnienia sprawy oraz zawiadomić policję, że doszło do kradzieży tożsamości - tłumaczy Drozd.

O wycieku danych można dowiedzieć się też w sytuacji, gdy sklep, z którego klient korzystał, poinformuje go, że padł ofiarą ataku hakerskiego - wówczas należy ustalić, jakie dokładnie dane wyciekły. - Jeśli straciliśmy hasła lub loginy do naszych kont lub skrzynek mailowych, powinniśmy je jak najszybciej zmienić.

Jeśli dane, które wyciekły widnieją na dowodzie osobistym, należy zastrzec ten dokument, żeby nikt nie mógł się pod nas podszyć - podkreśla Drozd. - Dodatkowo Urząd Ochrony Danych Osobowych w takich przypadkach rekomenduje założenie konta w systemie informacji gospodarczej, dzięki czemu będziemy mogli monitorować swoją aktywność kredytową - podkreślił.

Badanie przeprowadzono w październiku tego roku wśród 1016 osób od 16 do 74 lat, które robią zakupy w internecie.

PAP, PR24, akg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jak nie nabrać się na Black Friday?

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2019 10:46
To właśnie dziś (29.11) przypada ulubiony dzień konsumentów. Black Friday czyli Czarny Piątek, dzień, w którym zniżki w sklepach mogą sięgać nawet 70 procent. Co musimy wiedzieć zanim wybierzemy się na zakupy? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Black Friday. Psycholog: scenariusz jest taki, żeby ludzie wydawali jak najwięcej pieniędzy

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2020 15:11
- Marketerzy sprawiają, że rzucamy się na te wszystkie dobra i wywołują w nas wrażenie, że nie jesteśmy w stanie funkcjonować bez tej nowej bluzki, że jesteśmy gorsi, mniej atrakcyjni czy mniej inteligentni. A my, rzucając się na te dobra, chcemy te sztucznie wzbudzoną potrzebę zaspokoić - powiedziała w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Trwa Black Week. Marek Zagórski apeluje: zachowajmy czujność

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2020 08:42
- Najczęstszą formą oszustwa jest podszywanie się pod inne strony internetowe. Warto być czujnym. Tam, gdzie jest większy ruch, tam pojawia się więcej zagrożeń - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia Marek Zagórski, pełnomocnik rządu do spraw cyberbezpieczeństwa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Black Friday a koronawirus. Ekspert: sprzedaż będzie dużo mniejsza niż rok temu

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 09:18
Sprzedaż podczas tegorocznego Black Friday będzie zdecydowanie słabsza niż w roku 2019 - ocenia analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego Jakub Rybacki. Wskazał, że wstępne dane pokazują, iż w mijającym tygodniu, okresie największych promocji, wyniki są trzykrotnie niższe niż w poprzednich latach.
rozwiń zwiń