X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Analiza: galerie ze sklepami tracą klientów, rośnie popularność małych parków handlowych

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2020 15:14
Z analizy firmy doradczej CBRE wynika, że trzeci kwartał 2020 r. upłynął sieciom handlowym na odbudowie sprzedaży, natomiast kolejny lockdown galerii handlowych wpłynie na branżę bardziej negatywnie niż wiosenny.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: shutterstock.com/ hxdbzxy

Usługi i rozrywka w centrach handlowych w wyniku pandemii straciły połowę obrotów - wynika z opublikowanej analizy CBRE. Rośnie za to popularność małych parków handlowych, tzw. convenience.

zakupy maseczka1200.jpg
Pandemia ograniczyła zakupy w centrach handlowych. Spadły obroty

- W trzecim kwartale 2020 roku branża handlowa koncentrowała się przede wszystkim na nadrabianiu strat po marcowo-kwietniowym zamknięciu. Według różnych szacunków do sklepów wróciło 8 na 10 konsumentów, a obroty powoli zaczęły osiągać 85 proc. poziomu sprzed roku - czytamy w publikacji.

Cytowana w informacji szefowa sektora handlowego w CBRE Magdalena Frątczak zwróciła uwagę, że odwiedzający chętnie robili zakupy, ale zdecydowanie rzadziej korzystali z usług i rozrywek dostępnych w centrach handlowych, co jest odwróceniem dotychczasowego trendu.

Zauważyła, że restauracje, kina czy punkty usługowe w ostatnich latach cieszyły się dużą popularnością, dlatego galerie zwiększały ich udział. Niestety, pandemia to zmieniła. Właściciele, zarządcy i najemcy centrów handlowych włożyli bardzo dużo środków i pracy w odpowiednie zabezpieczenie obiektów.

- Ponowne zamknięcie galerii dla wielu przedsiębiorców może okazać się ciosem, po którym się już nie podniosą. Szczególnie biorąc pod uwagę, newralgiczny z punktu widzenia handlu okres przedświątecznych zakupów, w który wchodzimy - mówi Frątczak. Jej zdaniem zakupy przez internet nie będą w stanie zrekompensować strat poniesionych przez pracodawców i pracowników.

Z analiz CBRE wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat udział obiektów convenience, czyli tych o powierzchni mniejszej niż 10 tys. mkw., w liczbie wszystkich oddawanych obiektów handlowych wynosił od 70 proc. do 90 proc. Z roku na rok budowano ich coraz więcej. W 2015 roku stanowiły 73 proc. wszystkich, a w 2019 roku już 88 proc. Co więcej, rynek wciąż nie jest nasycony i takie miejsca cały czas cieszą się dużą popularnością wśród inwestorów i klientów - wskazano.

centrum handlowe free 1200.jpg
Mniej klientów w małych sklepach, przybywa za to produktów w koszyku. Nowy raport Polskiej Izby Handlu

Napisano, że obiekty convenience zazwyczaj składają się z supermarketu lub dyskontu oraz np. sklepu z odzieżą, elektroniką i artykułami drogeryjno-aptecznymi. Nierzadko na ich terenie znajdują się również podstawowe punkty usługowe. Dodatkowo takie parki położone są zazwyczaj w pobliżu gęsto zaludnionych osiedli mieszkaniowych, dzięki czemu pozwalają na wygodne zakupy w pobliżu miejsca zamieszkania. W przypadku parków handlowych dostęp do sklepów już z poziomu parkingu zewnętrznego również daje oszczędność czasu na zakupach.

Obecnie w kraju mamy niemal 12 mln mkw. powierzchni handlowej. Od początku roku przybyło 140 tys. mkw., a przed końcem grudnia ma zostać oddane kolejne 120 tys. mkw. Eksperci CBRE przewidują, że nowa podaż w 2020 roku będzie jedynie o 10 proc. niższa niż rok wcześniej, co oznacza, że pandemia nie spowodowała opóźnień w projektach na zaawansowanym etapie projektowania lub budowy.

- Rynek handlowy cały czas się zmienia. Przybywa nowych obiektów, poszukuje się też pomysłów na drugie życie centrów, których rentowność zaczyna odbiegać od satysfakcjonującego poziomu.

W przypadku niektórych z nich podejmowane są decyzje o zakończeniu działalności o charakterze handlowym, ale dotyczy to głównie centrów I generacji. Inaczej wygląda sytuacja parków handlowych, tzw. convenience, które cieszą się coraz większą popularnością zarówno ze strony deweloperów, jak i samych klientów, a ich udział w nowej podaży jest imponujący - powiedziała Frątczak.

PAP, PR24, akg

Czytaj także

Mniej klientów w małych sklepach, przybywa za to produktów w koszyku. Nowy raport Polskiej Izby Handlu

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2020 08:26
We wrześniu w sklepach małoformatowych było mniej klientów, ale większa niż przed rokiem średnia wartość koszyka. Spadła sprzedaż napojów i lodów, a wzrosła słodyczy. W tym czasie klienci mogli bez przeszkód robić zakupy we wszystkich sklepach, a niedogodności związane z epidemią były odczuwalne tylko w nielicznych powiatach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pandemia ograniczyła zakupy w centrach handlowych. Spadły obroty

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2020 16:45
W pierwszym półroczu 2020 r. obroty centrów handlowych były o 31,2 proc. niższe w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019 - wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych. Tzw. odwiedzalność w obiektach handlowych była niższa o 26,3 proc. rok do roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koronawirus nie oszczędził kart płatniczych: mniej płatności, spadają kursy akcji ich wystawców

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2020 16:05
Pandemia nie pozostaje bez wpływu na krwiobieg finansowy, generowany m.in. przez karty płatnicze. Jak podaje agencja Reuters, akcje jednego z największych ich wystawców na świecie - Mastercard, spadają wraz ze spadkiem zysków w wyniku spowolnienia podróży spowodowanego przez wirusy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Drobny handel też skorzysta z tarczy branżowej. Będzie pomoc dla sprzedających na targowiskach

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2020 07:53
W projekcie antykryzysowej tarczy branżowej przewidziane jest m.in. zwolnienie ze składek i postojowe dla przedsiębiorców handlujących na targowiskach. Pojawia się także propozycja zawieszenie na rok opłaty targowej, która stanowi obecnie poważne obciążenie dla przedsiębiorców.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperci: rząd musi precyzyjne pomagać zagrożonym branżom

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2020 11:30
Rząd musi dostosować się do sytuacji epidemicznej. Najkorzystniej byłoby, żeby robił to punktowi, bo pełny lock down będzie skutkował bardzo negatywnie dla firm i ich pracowników - mówili goście audycji "Rządy Pieniądza": prof. Elżbieta Mączyńska, prezes polskiego Towarzystwa Ekonomicznego i Marek Kłoczko, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej.  
rozwiń zwiń