Nowe odcinki Via Carpatia. Przyspieszają prace na międzynarodowej trasie północ-południe

2020-07-10, 17:37

Nowe odcinki Via Carpatia. Przyspieszają prace na międzynarodowej trasie północ-południe
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Stockr/Shutterstock.com

Kolejny odcinek trasy Via Carpatia na Podkarpaciu wszedł w fazę realizacji. To 10-km fragment S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Obecnie w budowie jest 65 km podkarpackiego odcinka S19, a w przygotowaniu kolejne 75 km. Do ruchu oddano już 30 km tej trasy.

– Dzisiaj rozpoczynamy realizację trasy Via Carpatia na południe od Rzeszowa. Budowa tej trasy jest niewątpliwie wielkim wyzwaniem inżynieryjnym. To zadanie trudne, kosztowne, ale niezwykle potrzebne, zarówno dla mieszkańców, jak i firm z tego regionu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Powiązany Artykuł

droga 12900.jpg
W Zachodniopomorskiem powstaną nowe obwodnice miast. Minister zatwierdził plan

Odcinek od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy o długości 10,3 km realizowany będzie w systemie Projektuj i buduj. Realizacja inwestycji jest zaplanowana na lata 2020-2026, z czego 14 miesięcy to projektowanie, 7 miesięcy uzyskanie decyzji ZRID, 33 miesiące budowa. Do tego należy także doliczyć cztery okresy zimowe, tj. 16 miesięcy.

Nowa trasa skróci czas przejazdu

W ramach inwestycji zaplanowano wykonanie obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ok. 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Wykonany  zostanie także dwupoziomowy węzeł Babica oraz pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. W ramach zadania wybudowane zostaną dwie pary MOP oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu oraz estakad. Wynika to z pagórkowatego ukształtowania terenu, które wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu, zlokalizowanego około 80 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki), występujące na tym odcinku.

– Dzięki budowie S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 19, który powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze, zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Wykonawcą jest  konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu wynosi 2,23 mld zł.

Kolejny odcinek już w budowie

Rozpoczęły się także prace budowlane na ostatnim odcinku drogi ekspresowej S19 na północ od Rzeszowa, od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ o długości 8 km.

– W budowie jest już odcinek S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem o długości 130 km. Cieszy widok wielkiego placu budowy, który jest potwierdzeniem słów: nie obietnice, a konkretne działania. Dzięki tej drodze podróż z Rzeszowa do Lublina, a następnie do Warszawy, zostanie skrócona o kilka godzin. Nowa trasa będzie bezpieczna i komfortowa – podkreślił minister Adamczyk.

Wykonawca, firma Budimex SA, zaprojektował już ten odcinek drogi ekspresowej S19, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i właśnie rozpocznie prace budowlane. Do zadań wykonawcy należeć będzie także opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

W ramach inwestycji powstaną 2 węzły drogowe: Kamień i Sokołów Małopolski Północ. Ruch lokalny będzie się odbywał za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych. Wartość kontraktu to 286,4 mln zł brutto. Zakończenie budowy planowane jest w kwietniu 2022 r.

Całą trasą pojedziemy w 2022 roku

S19 to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, która połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu chcą dołączyć także Finlandia, Estonia i Łotwa. W Polsce ma mieć długość ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Kierowcy korzystają już z kilku odcinków S19 – zachodniej obwodnicy Lublina oraz odcinka od Sokołowa Małopolskiego do Rzeszowa. W trakcie realizacji jest 130 km przyszłej S19, od Lublina do Sokołowa Małopolskiego. Inwestycję podzielono na 12 odcinków realizacyjnych, po sześć w województwie lubelskim (łączna długość to ok. 75 km) i podkarpackim (55 km).

Na wszystkich trwają już prace w terenie. Wykonawcy prowadzą prace ziemne, powstają obiekty mostowe, miejsca obsługi podróżnych, a na niektórych fragmentach trasy prowadzone są roboty bitumiczne.

Powiązany Artykuł

drogi budowa free 1200.jpg
Powstaną nowe obwodnice Osieka i Chmielnika. Znamy szczegóły tych inwestycji

Pierwszymi odcinkami kierowcy pojadą w 2021 roku, a całą trasą w 2022 roku.

Jednocześnie trwają prace przygotowawcze dla pozostałych odcinków S19 na południe od Rzeszowa, w kierunku granicy polsko-słowackiej w Barwinku.

Wykonawcy  pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe dla 5 odcinków realizacyjnych S19: Babica – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia, Iskrzynia – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek.

PolskieRadio24.pl/mi.gov.pl/DoS

 

Polecane

Wróć do strony głównej