Jak dojedziemy do CPK? Nowe linie kolejowe i trasy drogowe do konsultacji

2020-02-28, 14:03

Jak dojedziemy do CPK? Nowe linie kolejowe i trasy drogowe do konsultacji
W ocenie Komisji Europejskiej kluczowe inwestycje Programu CPK powinny stanowić priorytety unijnej polityki inwestycyjnej.Foto: Flickr/caribb/CC

Ok. 2,6-2,7 tys. uwag ws. korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego trafiło już do spółki CPK - przekazał pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Marcin Horała. Uwagi można zgłaszać do 10 marca tego roku.

Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK wziął w piątek udział w briefingu w Jastrzębiu-Zdroju – jak zaznaczył, największym z polskich miast bez połączenia kolejowego i jednym z pierwszych, które mają połączyć z siecią kolejową nowe odcinki linii dużych prędkości.

Powiązany Artykuł

shutterstock_kolej-1200.jpg
CPK ma przyspieszyć rozwój superszybkich kolei w Polsce. Francja służy wsparciem

Horała przypomniał, że od 10 lutego br. na stronie CPK można zgłaszać uwagi do korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych i proponowanych przebiegów nowych linii. Konsultacje potrwają do 10 marca br. Ich uczestnicy mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL).

Dokument ten powstał w ramach przygotowań do zaprojektowania i budowy ponad 1,6 tys. km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Sieć nowych linii kolejowych, w tym odcinków określanych jako kolej dużych prędkości, ma umożliwić dojazd do CPK z większości większych miast Polski w nie dłużej niż 2,5 godz.

Uczestnicy konsultacji mogą zgłaszać opinie do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL): do głównego opracowania m.in. z założeniami budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg oraz do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych z przebiegami korytarzy: kolejowych i drogowych i kilkoma propozycjami przebiegów poszczególnych linii.

Powiązany Artykuł

lotnisko1200.jpg
"Będzie napędzał naszą gospodarkę". Premier o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

- To jest pierwszy dodatkowy etap konsultacji - podkreślił pełnomocnik. Ostatecznie może zdarzyć się, że zostanie wybrany jeden z proponowanych przebiegów, albo jakiś nowy. Chcemy teraz przekonsultować to z mieszkańcami, aby później, kiedy ruszy już właściwy etap inwestycyjny, w pogłębionych, właściwych konsultacjach mieć rozpoznane najważniejsze kolizje, konflikty - wyjaśnił.

Zgodnie z Programem kolejowym CPK w kierunku woj. śląskiego wiedzie tzw. szprycha numer 7: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) - Jastrzębie-Zdrój – granica państwa.

Horała akcentował, że jednym z pierwszych rozpoczynanych projektów w ramach CPK są prace przygotowawcze do budowy linii Katowice – Ostrawa przez Jastrzębie-Zdrój, dofinansowane już z unijnego instrumentu Łącząc Europę (CEF) 7 mln zł (drugie 7 mln zł wyłożyła spółka CPK).

- Zaraz potem będziemy już robić ten etap realizacyjny - zapowiedział wiceminister.
Jak mówiła w piątek rano na antenie regionalnego Radia 90 prezydent Jastrzębia-Zdroju Anna Hetman, zaproponowano tam trzy warianty przebiegu linii. Jak zaznaczyła, miasto po analizie uznało, że dwa z nich nie są zadowalające - szczególnie przecinający nową kopalnię Bzie i wiążący się z licznymi wyburzeniami.

Powiązany Artykuł

cpk 1200.jpg
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. W Sejmie zaprezentowano wieloletni plan finansowy

Hetman wskazała, że dzień wcześniej jastrzębscy radni przyjęli uchwałę wyrażającą intencję, aby planowana linia nr 170 przebiegała po śladzie starej, nieczynnej linii 159, z małymi zmianami związanymi z łagodzeniem łuków. Pytany w piątek o ten wariant Horała zaznaczył, że nie chce niczego przesądzać w czasie wstępnych konsultacji.

- Przyjmujemy te uwagi. Oczywiście głos samorządu jest bardzo ważny – jeżeli radni reprezentujący różne grupy mieszkańców wskazują, że jakiś wariant jest - ich zdaniem - lepszy, prawdopodobnie będziemy się do tego przychylać. Natomiast zawsze musimy to zbadać pod kątem np. szkód górniczych w tym rejonie - zastrzegł wiceminister infrastruktury.

- Monitorujemy wpływanie uwag do SSL, a jest ich już chyba 2,6-2,7 tys. Oczywiście nie jesteśmy w stanie na bieżąco ich rozpatrywać – to zajmie kilka miesięcy - zasygnalizował. Ocenił też, że obecne głosy ws. proponowanych przebiegów to raczej uwagi, niż protesty. „Nie ma przeciw czemu protestować, bo nie ma jednego narzuconego już teraz przebiegu” - zaznaczył.

- Żaden wariant nie jest ostateczny; jakieś propozycje trzeba pokazać - dodał.
Pytany, o możliwość budowy połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju w ramach programu Kolej Plus, Horała wyjaśnił, że są to różne programy, niekonkurencyjne i zasilane innymi środkami. - Program Kolej Plus swoją drogą, nasz program swoją drogą. Mówimy o innych liniach - uściślił.

Podkreślił jednocześnie, że kolej dużych prędkości w ramach programu CPK nie będzie autonomiczna, w sensie wydzielenia dla niej linii kolejowych. Nie będzie też spełniała unijnej definicji Kolei Dużych Prędkości, wiążącej się ze średnią prędkością rzędu 250 km/h i przystankami nie częściej niż co 200 km.

- Takiej kolei nie chcemy budować, chcemy aby ona zatrzymywała się co kilkadziesiąt kilometrów. (…) Planowane jest, aby maksymalna prędkość wynosiła 250 km/h, a więc średnia będzie niższa, natomiast na nowych odcinkach geometria ma pozwalać na przyszłościowe podniesienie prędkości do 350 km/h - wyjaśniał Horała.

- Faktycznie będzie to kolej szybka, np. z Jastrzębia-Zdroju do Warszawy w ok. 2 godziny czy 40 min do Katowic – natomiast zintegrowana z całością sieci kolejowej. W przerwach między tymi pociągami dużych prędkości jak najbardziej będą mogły odcinkami z tych samych torów korzystać pociągi o zasięgu regionalnym czy metropolitalnym - wskazał Horała.

Uściślił też, że ostateczny przebieg nowych odcinków będzie ustalany na etapie decyzji środowiskowej, do tego czasu – zgodnie z przepisami – zawsze będą analizowane trzy warianty.

Uwagi do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego można składać m.in. drogą internetową. Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie: cpk.pl/pl/inwestycja/ssl

PAP, PR24, akg

Polecane

Wróć do strony głównej