Rekordowy rok dla Portu Gdynia. W planach potężne inwestycje

2020-02-05, 15:00

Rekordowy rok dla Portu Gdynia. W planach potężne inwestycje
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock.com/Nightman1965

Port Gdynia kontynuuje tendencje wzrostową w przeładunkach uzyskując wynik 24 milionów ton. W 2019 roku przeładowano 897 125 TEU kontenerów, co oznacza wzrost o 11,6 proc. w stosunku do danych za rok 2018.

Oprócz rekordu przeładunków, Port Gdynia osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ogółem ZMPG-a S.A. wzrosły w roku 2019 o 5,2 proc. do ponad 237 mln zł.


Powiązany Artykuł

gdynia 1200.jpg
Rząd przyjął ustawy morskie: przyspieszą rozbudowę portów w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu, zwalniają polskich marynarzy z PIT

Przyczyniła się do tego rosnąca kolejny rok z rzędu sprzedaż (w 2019 r. o 2,3 proc.) osiągając rekordowy poziom (195 mln zł).

Procentuje zakup z 2018 roku

Zadecydował o tym wzrost przychodów z najmu, będący przede wszystkim rezultatem zakupu w 2018 roku nowych terenów portowych.


Powiązany Artykuł

Muzeum Emigracji Gdynia 1200.jpg
Gdynia - chluba II Rzeczpospolitej

W związku ze wzrostem kosztów działalności, m.in. amortyzacji i kosztów pracy, zysk netto był mniejszy niż w roku poprzednim i wyniósł blisko 54 mln zł.

Środki generowane z podstawowej działalności ZMPG S.A. (obrazowane wskaźnikiem EBITDA – w 2019 r. w wysokości 98 mln zł), powiększone o środki z działalności finansowej i uzupełniane przez fundusze unijne, stanowią główne źródło finansowania programu modernizacji i rozwoju Portu Gdynia.

Port Zachodni

Port Gdynia w 2019 roku sfinalizował wiele strategicznych, z punktu widzenia bezpieczeństwa jak i zaplecza logistycznego inwestycji, które w przeważającym względzie podnoszą walor konkurencyjności Portu Gdynia w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Gdynia oddał do użytku pierwszy z czterech magazynów wysokiego składowania. Nowoczesny magazyn jest jednym z kluczowych elementów Intermodalnego Centrum Logistycznego w Porcie Zachodnim.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno-magazynowego, dba o rozszerzenie oferty placów składowych i pomieszczeń magazynowych. 

Jest to pierwszy z czterech przewidzianych do realizacji tego typu magazynów w Porcie Gdynia, który już w momencie realizacji inwestycji znalazł najemcę. Kolejny obiekt jest aktualnie w zaawansowanej fazie projektowania.


-Realizujemy strategie Portu Gdynia uwzględniając kluczowe obszary z poszanowaniem środowiska naturalnego, od bezpieczeństwa aż po strategiczny projekt wyjścia portu w morze, czyli budowy Portu Zewnętrznego – dodaje Adam Meller.

Specustawa pomaga w inwestycjach

Przyjęta na początku sierpnia 2019 roku specustawa o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych wprowadza ułatwienia umożliwiające sprawną realizację projektów rozbudowy portów morskich.


Powiązany Artykuł

gdynia 1200.jpg
Dostęp do morza to znaczna wartość dla Polski

Dotyczy ona tzw. portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Ustawa ma wspomóc pełne wykorzystanie potencjału przeładunkowego Portu Gdynia.

Oprócz korzystnych zmian legislacyjnych Spółka skorzystała również z możliwości efektywnego wykorzystania funduszy unijnych.
Port Gdynia realizuje jedną z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do ok. 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania.

Budowa Nowego Publicznego Terminala Promowego wynika z rosnącego ruchu pasażerskiego oraz wymiany handlowej ze Skandynawią. Nowa lokalizacja – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element wymiany handlowej – autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona.

PolskieRadio24/IAR/PAP/SW





 

Polecane

Wróć do strony głównej