X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Sąd konsumencki przyznał rację UOKiK w sprawie kary dla Banku Millennium za "frankowiczów""

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2020 14:00
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) utrzymał decyzję UOKiK wobec Banku Millennium dot. ponad 20 mln zł kary za wprowadzanie w błąd frankowiczów ws. klauzul niedozwolonych (tzw. abuzywnych) - poinformował UOKiK na Twitterze. Decyzja  SOKiK nie jest prawomocna i bank może się od niej odwołać.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Fedor Selivanov

Według UOKiK-u Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK), który rozpatruje skargi na decyzję Urzędu, utrzymał decyzję UOKiK wobec Banku Millennium. Urząd nałożył na spółkę ponad 20 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd. Chodzi o skutki wpisu do rejestru klauzul niedozwolonych i zniechęcanie do dochodzenia roszczeń, a dokładnie dwóch klauzul określających, jak przeliczać kwotę i raty kredytów w oparciu o franki szwajcarskie. Jak przypomniał UOKiK, w 2012 r. trafiły one do rejestru klauzul niedozwolonych, ale Bank Millennium odpisując na reklamacje klientów, twierdził, że wpis nie ma znaczenia w ich sytuacji i jest istotny tylko dla przyszłych umów.

Stosowanie "klauzul abuzywnych" już po ich zakazie

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się z UOKiK, że odpowiedzi Banku Millenium wprowadzały konsumentów w błąd i mogły ich zniechęcać do dochodzenia swoich praw. Wyrok SOKiK nie jest prawomocny.
UOKiK wydał decyzję już w styczniu 2018 r. "Kredytobiorcy składali do banku reklamacje, w których dochodzili swoich praw, powołując się na dwie klauzule wpisane w 2012 r. do rejestru postanowień niedozwolonych. Dotyczyły one sposobu przeliczania kwoty i rat kredytów hipotecznych w oparciu o franki szwajcarskie. Są wpisane pod numerami 3178 i 3179. Praktyka trwała w 2015 i 2016 r." - wyjaśniono wówczas. Według UOKiK, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko Bankowi Millennium w październiku 2016 r.

"Naszym zdaniem, wpis klauzuli wobec danego przedsiębiorcy do rejestru oznacza, że każdy konsument, który zawarł z nim umowę i ma w niej takie postanowienie, może dochodzić swoich praw. Taka klauzula nie wiąże konsumentów już od chwili zawarcia umowy. Odpowiedzi udzielane przez bank mogły zniechęcać klientów do dochodzenia roszczeń" - wskazywał wówczas, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.

Spóźnione zaniechanie niejasnych przepisów

Według Urzędu, Bank Millennium zaniechał stosowania kwestionowanej przez UOKiK praktyki. "Jednak ze względu na to, że w jej wyniku konsumenci mogli zrezygnować z walki o swoje prawa, prezes UOKiK nałożył karę ponad 20 mln zł (20 748 675 zł). Bank poinformuje konsumentów listownie o decyzji urzędu oraz zamieścił ją już na stronie internetowej i Twitterze. W tym zakresie prezes UOKiK nadał rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ spółka może odwołać się do sądu" - podano w komunikacie UOKiK.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/sw

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

UOKiK bierze pod lupę dwa banki. Chodzi o zmiany w umowach kredytowych

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2019 10:34
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o postawieniu dwóm bankom zarzutów w związku z jednostronną zmianą przez nie sposobów wyliczania kursów kupna i sprzedaży walut obcych w umowach kredytowych. Chodzi o Getin Noble Bank i Raiffeisen Bank International. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Skutki wyroku TSUE dla frankowiczów. Jest stanowisko UOKiK ws. "korzystania z kapitału"

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2019 17:55
Banki nie mogą domagać się od kredytobiorców opłaty za korzystanie z kapitału, jeśli sąd unieważni umowę o kredyt hipoteczny w obcej walucie. To jedno z głównych stwierdzeń w wydanym przez UOKiK stanowisku, dotyczącym potencjalnych skutków październikowego wyroku TSUE w sprawie państwa Dziubaków.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperci: banki obciążą innych klientów kosztami przegranych procesów z frankowiczami

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2020 11:06
Wyrok warszawskiego sądu w sprawie frankowiczów może być przyczynkiem do tego, by rozstrzygnięcia w podobnych sprawach były podobne. Można zatem spodziewać się, że frankowicze gremialnie ruszą do sądów oczekując pozytywnych rozstrzygnięć dla siebie - mówiła w Rządach Pieniądza w Polskim Radiu 24 dr Małgorzata Starczewska- Krzysztoszek (Uniwersytet Warszawski). Według dr Artura Bartoszewicza (SGH) sądowe rozstrzygnięcia są bezpieczniejsze dla systemu niż ustawowe rozwiązanie tego problemu.
rozwiń zwiń