X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

PKN Orlen i Pesa pracują nad lokomotywą towarową na wodór

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2019 13:40
Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej. Technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego w całej Europie. Nad jej wykorzystaniem pracują także polskie firmy.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: PKP Intercity

Współpraca Orlenu i bydgoskiej Pesy obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. Po pozytywnych testach pojazdy zasilane wodorem zostaną skomercjalizowane.

– Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – powiedział Krzysztof Zdziarski, wiceprezes Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.

45 ton wodoru na godzinę

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapowiedział, że rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego w zakładzie w Trzebini, które wykorzystywane będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw, planowane jest w 2021 r. Już dzisiaj Orlen, w ramach grupy kapitałowej, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę.

PKP IC Pendolino Pociąg Potiag Potiah UA.jpg
Budowa Kolei Dużych Prędkości. Pociągi będą osiągać 250km/h

– Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach, bowiem Unipetrol z Grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych – mówi Józef Węgrecki, członek zarządu koncernu ds. operacyjnych. – Teraz rozszerzamy nasz potencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy.

Szansa na czyste środowisko

W opinii wielu ekspertów pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji i transportu publicznego. Technologia ta jest sukcesywnie wdrażana w wielu krajach świata. Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40 proc. kosztów paliwa wodorowego, a technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii. Zresztą przykładów wdrożenia nie brakuje także w naszym kraju.

Na początku października PKN Orlen poinformował, że wraz z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią będzie współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanego wodorem. Podkreślił wtedy, że współpraca ta będzie odpowiedzią koncernu na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce.

– Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystszym środowisku. Jego zaletą jest też stosunkowo duży zasięg i krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanie tego paliwa do pracy ciężkich pojazdów szynowych – ocenia Józef Węgrecki.

PAP/DoS/PR24

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Budowa Kolei Dużych Prędkości. Pociągi będą osiągać 250km/h

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2018 14:37
- Kolej Dużych Prędkości to podsystem kolejowych przewozów pasażerskich, który charakteryzuje się większą prędkością względem pozostałych przewozów. KDP zaczyna się od 200-250 km/h. Koncepcja Centralne Portu Komunikacyjnego zakłada nierozerwalny związek z budową KDP – mówił w Polskim Radiu 24 Rafał Polaczek, ekspert ds. transportu, portal NaKolei.pl.
rozwiń zwiń