X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Polska żywność: dużo sprzedajemy, słabo reklamujemy

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2017 11:35
Chlubimy się jakością naszych produktów rolno-spożywczych, które stanowią ważną część eksportu. Pytanie, czy potrafimy je odpowiednio reklamować na zagranicznych rynkach?
Rośnie eksport polskiej żywności, jednak jej reklama za granicą kuleje.
Rośnie eksport polskiej żywności, jednak jej reklama za granicą kuleje.Foto: PIXABAY

– Polskie produkty rolne są na świecie symbolem jakości, trzeba więc sprawić, by dotarły na europejskie i światowe stoły pod naszą marką – mówił w sejmowym expose premier Mateusz Morawiecki.

Spadek wydatków na reklamę złym trendem

Badania rynku pokazują, że branża rolno-spożywcza nie potrafi wykorzystać siły reklamy. Jak podaje portalspozywczy.pl, w trzech kwartałach 2017 roku wydała ona na reklamę ponad 608 mln zł, podczas gdy rok wcześniej wydatki te wyniosły blisko 650 mln zł. Oznacza to, że sektor żywności zanotował spadek inwestycji reklamowych o 6,3 proc.

Natomiast cały sektor handlu detalicznego zwiększył wydatki reklamowe o prawie 11 mln zł. W ciągu 9 miesięcy 2017 roku inwestycje branży handlowej w tym zakresie były o ponad 300 mln zł większe niż sektora spożywczego. Zdaniem ekspertów  jest to bardzo niebezpieczny trend dla rynku żywności.

Reklama i marketing to inwestycja, a nie wydatek

– Budowanie marek i inwestycje w marketing nigdy nie były priorytetem tej branży. Pamiętajmy, że to w większości są albo przedsiębiorstwa kiedyś państwowe, albo przedsiębiorstwa budowane jako firmy rodzinne od wielu lat. One muszą dojrzeć do koncepcji, że marketing nie jest wydatkiem, a jest inwestycją – powiedział agencji Newseria Jakub Bierzyński, dyrektor OMD Poland.

Zwrócił też uwagę, że dla działań reklamowych branży spożywczej ważnym narzędziem powinny być media społecznościowe, jak Facebook, bo "dają możliwość kreowania wizerunku marki, poprzez zindywidualizowanie przekazu reklamowego". 

Słabe rozeznanie rynków

Na jeszcze jeden aspekt sprawy zwrócił uwagę w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Jacek Strzelecki, analityk rynku rolno-spożywczego. Mówiąc o słabościach marketingowo-reklamowych branży, zauważył:

– Przede wszystkim mamy słabe rozeznanie dotyczące zagranicznych rynków. Nie mamy narzędzi, czyli odpowiednio przygotowanych kadr. W efekcie nie potrafimy w sposób dynamiczny zdobywać dla naszych produktów spożywczych nowych rynków.

Jak dodał ekspert – w Polsce nie kształci się ludzi w tym zakresie, czyli specjalistów od sprzedaży eksportowej, którzy znaliby specyfikę poszczególnych rynków zagranicznych od strony legislacyjnej, jak również od strony nawyków czy zwyczajów konsumenckich. Zauważył, że "nie chodzi w tym wypadku wyłącznie o eksport polskiej żywności".

Mimo wszystko sprzedaż rośnie

Jak szacuje resort rolnictwa  eksport żywności przekroczy w tym roku 25 mld euro, co byłoby rekordowym wynikiem. Żywność sprzedajemy do ponad 70 państw świata. Głównym naszym partnerem jest Unia Europejska, ale z roku na rok wzrasta sprzedaż do krajów Azji i Afryki, Ameryki Południowej czy Australii.

Dobrze by było, żeby zagraniczni konsumenci w większym stopniu aniżeli dotąd, wiedzieli np. o polskim pochodzeniu kupowanych produktów, czego nie da się osiągnąć bez konsekwentnego budowania ich marki oraz reklamy.

Adam Kaliński, NRG

Czytaj także

Polska żywność smakuje Europie coraz bardziej

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2017 14:31
Eksport produktów rolno-spożywczych mocno przyspieszył po tym, jak w ubiegłym roku jego wzrost był najmniejszy od siedmiu lat.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zmiana modelu sprzedaży pomoże polskiej żywności podbić brytyjski rynek?

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2017 21:00
Wielka Brytania to drugi co do ważności partner w eksporcie dla Polski. Choć polska żywność ma w tej wymianie znaczący udział, to produkty trafiają przede wszystkim do polskich sklepów lub na półki z żywnością etniczną. Model eksportu 2 WAY, czyli strategicznej współpracy między producentami z Polski i z Wielkiej Brytanii, może tę sytuację zmienić – przekonują przedstawiciele Bytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. W efekcie obie strony mogą znacząco zwiększyć sprzedaż.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksporterzy żywności znowu radzą sobie lepiej

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2017 08:40
Mówi się, że eksport jest lokomotywą gospodarki. Dobrze widać to na przykładzie osiągnięć polskiego przemysłu spożywczego, podkreśla w rozmowie z Naczeną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego w Banku Zachodnim WBK.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rośnie eksport polskiej żywności do Izraela

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2017 12:00
W ocenie Polsko-Izraelskiej Izby Gospodarczej istnieją duże możliwości zwiększenia wymiany handlowej między Polską i Izraelem.
rozwiń zwiń