X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Soczi 2014: złoty deszcz dla Justyny Kowalczyk i jej sponsorów

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2014 17:04
W sporcie zarabiają tylko najlepsi i największe marki, reszta, w tym organizatorzy cieszą się, jeśli nie tracą. - Stąd nie ma nic dziwnego, że na czapeczce naszej złotej medalistki Justyny Kowalczyk widać nazwę wielkiego sponsora – mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl Daniel Martyniuk, ekspert z firmy doradczej Deloitte.
Audio
  • Daniel Martyniuk ekspert z firmy doradczej Deloitte tłumaczy jak zarabia się na sporcie /Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/
Justyna Kowalczyk, złota medalistka Soczi 2014
Justyna Kowalczyk, złota medalistka Soczi 2014Foto: EPA/HENDRIK SCHMIDT Dostawca: PAP/EPA.

Jeśli by się zastanowić, co poza sferą czysto sportowej rywalizacji jest najważniejsze podczas takich imprez jak igrzyska czy Mundial to na pewno pieniądze, też zresztą mega.

Jest mistrz, jest kampania

Właśnie główny sponsor naszej złotej medalistki,  Raiffeisen Polbank 11 lutego rozpoczął  wielką kampanię reklamową jednego z produktów banku, w której główną bohaterką jest Justyna Kowalczyk.

Bank nie zdradza szczegółów kontraktu, ale, o tym że jest jednym z głównych sponsorów Justyny Kowalczyk świadczy fakt umieszczenia logo banku na czapeczce, poczytnym miejscu bohaterki zimowych zmagań.

Na sporcie zarabiają przede wszystkim organizacje sportowe

Jak mówi ekspert z Deloitte, najwięcej podczas takich wydarzeń zarabiają UEFA, FIFA czy Międzynarodowy Komitet Olimpijski. To do nich trafia przeważająca cześć zarobionych pieniędzy. Mówimy tu o kwotach liczonych w miliardach dolarów.

Pieniądze pochodzą od sponsorów, właścicieli światowych marek, którzy skutecznie się podczas takich sportowych imprez reklamują. Czy te wydatki za reklamę zwrócą się, bo wzrośnie sprzedaż? - To trudno powiedzieć, ale jakoś żadna z tych firm nie rezygnuje specjalnie z takiej możliwości reklamy czy promocji - mówi Martyniuk.

Organizator imprezy na ogół dopłaca

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja organizatora Igrzysk czy Mundialu.

- W przypadku Rosji, która organizuje zimowe igrzyska w Soczi, to mówimy tu o ponoszeniu wyłącznie kosztów. O zyskach można myśleć jedynie w długoterminowej perspektywie na przykład z turystyki. Ale oczywiście takie zyski trudno porównywać do poniesionych kosztach organizacji – Daniel Martyniuk.

Wracając do przeszłości i biorąc pod uwagę cztery polskie miasta, które były gospodarzami Euro 2012, to na samą organizację meczów nie licząc kosztów budowy infrastruktury, wydano około 200 milionów. Najwięcej wydała Warszawa. Te cztery miasta zarobiły bezpośrednio może około 50 milionów.

Zarabia się na reklamach w mediach

O miliardach dolarów mówimy w przypadku praw do transmisji zawodów podczas takich imprez jak igrzyska w Soczi.

- Zawsze w okresie poprzedzającym igrzyska czy Mundial stawki za prawa do transmisji telewizyjnej są negocjowane. Chętnych nigdy nie brakuje by wydać astronomiczna kwotę pieniędzy. Wniosek nasuwa się sam. Przychód z reklam nadawanych podczas transmisji rekompensuje te nakłady – mówi Daniel Martyniuk.

A co z głównymi aktorami takich sportowych wydarzeń, czyli sportowcami?

- Na palcach jednej ręki można policzyć na przykład skoczków narciarskich, którzy są w stanie zarobić w swojej karierze naprawdę duże pieniądze. Setki sportowców startujących w takich imprezach o sporych zarobkach może jedynie pomarzyć – stwierdza ekspert Deloitte.

Bank liczy, że wraz z marką Kowalczyk , będzie rosła jego marka

Co innego jednak z mega gwiazdami – takimi jak Justyna Kowalczyk. - To właśnie Raiffeisen Polbank  będzie zarabiał, gdy Justyna będzie odnosiła sukcesy i będzie rosła jej sportowa marka. Bank liczy, że razem z nią będzie rosła jego marka po powrocie z Olimpiady – mówi ekspert.

Arkadiusz Ekiert

Czytaj także

Polskie Radio oficjalnym partnerem PKOl

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2014 21:04
Polskie Radio S.A. oficjalnie zostało partnerem medialnym Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Podpisując umowę prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski przypomniał, że radio od początku swojego istnienia towarzyszyło polskim sportowcom.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Super Bowl 2014: zobacz najlepsze reklamy

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2014 13:20
Jedną z atrakcji Super Bowl są reklamy telewizyjne. W tym roku 30-sekundowy spot kosztował 4,5 miliona dolarów. Super Bowl oglądają nawet astronauci na Międzynarodowej stacji kosmicznej.
rozwiń zwiń