PLK modernizuje linię radomską, koniec korków na Puławskiej w Warszawie?

2015-07-27, 18:05

PLK modernizuje linię radomską, koniec korków na Puławskiej w Warszawie?
Modernizacja linii Warszawa - Radom

Linia kolejowa Warszawa-Radom doczeka się modernizacji. Dziś podpisano umowę na przebudowę 27 km odcinka między stacjami Warszawa-Okęcie i Czachówek Południowy.

Posłuchaj

O modernizacji linii radomskiej, w radiowej Jedynce, mówią mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK oraz Jakub Majewski z Fundacji Pro Kolej. /Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Pierwsze prace ruszą w sierpniu, natomiast na dobre rozkręcą się do końca roku.

- Wyremontujemy wszystkie stacje, wszystkie obiekty dostępu do peronów, takie jak przejścia podziemne, czy kładki. Wybudujemy zupełnie nowe przejścia i kładki – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.

Linia radomska do tej pory nie miała szczęścia - przypomina Jakub Majewski z Fundacji Pro Kolej.

- O modernizacji linii do Radomia mówi się od bardzo wielu, wielu lat. Ostatni taki termin, który miał dopingować kolejarzy i firmy budowlane to Euro 2012. Wtedy linia miała zostać ukończona, na całej długości 100 km do Radomia. Nie udało się, zrobiliśmy tylko króciutki fragmencik w Warszawie, wraz z łącznicą do portu lotniczego i od tej pory mamy festiwal kolejnych obietnic i dat, kiedy w końcu ta linia będzie zmodernizowana – zaznacza Majewski.

Całość trasy do Radomia ma być gotowa do 2020 roku.

Przed wojną podróż trwała niecałą godzinę

Pasażerowie boją się utrudnień, ale na efekty prac nie mogą się już doczekać. Dziś z Radomia do stolicy jedzie się ponad dwie i pół godziny. Ci, którzy przemierzają tę drogę codziennie, marzą by podróż pociągiem trwała- tak jak przed wojną- niespełna godzinę.

- Dzięki tej inwestycji, to możliwe - zapewnia Marcin Mochocki.

W ramach modernizacji przebudowane zostaną tory i przejazdy, a także perony na stacjach: Warszawa Okęcie, Piaseczno i Czachówek Południowy oraz przystanki od Warszawy Jeziorki do Czachówka Górnego. Pojawią się wiaty i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
Projekt jest trudny i kosztowny, ale konieczny.

Po zakończeniu prac pasażerowie będą jeździć szybko, komfortowo i bezpieczne. Pozwoli to też przewoźnikom - takim jak Szybka Kolej Miejska - uruchomić nowe połączenia.

Wartość zaplanowanych robót to 460 mln złotych

Zanim jednak pociąg będzie mógł przyspieszyć do 160 kilometrów na godzinę, pojedzie znacznie wolniej. Pasażerowie mają sporo obaw, ale i nadziei. Liczą na to, że prace zostaną tak zaplanowane, by nie utrudniały im życia.

Kolejnym krokiem jest modernizacja trasy pomiędzy Czachówkiem i Warką oraz Warką i Radomiem. Tu konieczna będzie budowa drugiego toru. Terminu nie określono.

Karolina Mózgowiec, IAR, fko

 

Polecane

Wróć do strony głównej