X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

UOKiK wziął pod lupę dodatkowe usługi operatorów komórkowych. Postawiono zarzuty

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2021 12:07
Jest szansa, że użytkownicy telefonów komórkowych przestana być nękani ofertami niechcianych usług. UOKiK postawił Orange i P4 zarzuty pobierania od konsumentów płatności za aktywację usług dodatkowych bez uzyskania ich wyraźnej zgody, a sądy podtrzymały wcześniejsze decyzje Urzędu o ukaraniu Polkomtela i T-Mobile za podobne praktyki - podał Urząd w komunikacie.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Według środowego komunikatu Urzędu, prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął dwa postępowania właściwe w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów wobec Orange Polska i P4. Zarzuty dotyczą pobierania od konsumentów płatności za aktywację usług dodatkowych bez uzyskania ich wyraźnej zgody.

Operatorzy wymuszają płatności za włączanie usług bez wyraźnej zgody konsumentów

- Konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek usług musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą abonenta. Powinno to sprowadzać się choćby do wypowiedzenia przez niego słowa "tak" lub "nie" - wyjaśniał Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

banki 1200.jpg
UOKiK sprawdzi jak banki chronią nasze konta przed oszustami

"Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy. Brak dezaktywacji niechcianych usług nie może być uznany za zgodę na pobieranie płatności" - podkreślił.

Zdaniem Urzędu, za zgodę nie można również uznać wpisania do regulaminu informacji o włączeniu płatnych usług.

Lista "niechcianych usług" jest długa

Jak podano, w wypadku Orange Polska chodzi o następujące usługi: "Halo granie", "Cyber tarcza", "Nawigacja Orange", „Orange Smart Care", "Gdzie jest dziecko", "Bezpieczny internet" oraz "Internet mobilny z zapasowym pakietem danych".

Z kolei, w wypadku P4 chodzi o: "Muzyka na czekanie", "Ochrona internetu", "Play NOW usługi dodatkowe TV", "Pakiet 50 min" oraz "50 sms/mms do wszystkich", "Bezpieczny internet", "Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne", "Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci", "100/200 minut do innych sieci komórkowych".

internet 1200 free.jpg
Obietnice szybkiego zarobku w sieci często bywają złudne. Rzecznik Finansowy ostrzega przed oszustami

Urząd wskazał, że postępowania przeciwko Orange Polska oraz P4 mogą zakończyć się nałożeniem kar finansowych w wysokości do 10 proc. obrotu każdego z przedsiębiorców.

Urząd podkreślił w informacji, że włączenie dodatkowo płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, powinno się to odbyć najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, dlatego UOKiK sprawdzał, czy i jak najwięksi operatorzy telefonii komórkowej informują klientów o aktywacji dodatkowo płatnych serwisów.

Wcześniej za takie same praktyki ukarano T-Mobile i Polkomtela

"Już wcześniej praktyki uruchamiania płatnych usług telekomunikacyjnych bez świadomej zgody konsumenta kończyły się karami nakładanymi przez Prezesa UOKiK na przedsiębiorców, utrzymywanymi następnie przez sądy" – podkreślił Tomasz Chróstny.

Według Urzędu, w czerwcu 2021 r. Sąd Apelacyjny przyznał rację Prezesowi UOKiK i oddalił apelację T-Mobile Polska. Operator naruszył zbiorowe interesy konsumentów włączając im bez ich wyraźnej zgody dodatkowe, płatne usługi, takie jak "Granie na czekanie", "Szafa Gra" czy "Prenumerata”. Sąd podtrzymał nałożoną karę finansową – 15 mln zł.

Z kolei w maju br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu, przyznając Prezesowi Urzędu rację zarówno co do praktyki, jak i co do wysokości nałożonej kary w wysokości prawie 40 mln zł. Prezes UOKiK uznał za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów pobieranie przez Polkomtel opłat za aktywowane usługi pomimo nieuzyskania wyraźnej zgody konsumenta. Chodziło o np.: "Czasoumilacz", "Ochrona Internetu", "Gdzie Jest Bliski", "Bezpieczny Internet".

PAP, jk

Czytaj także

T-Mobile zwróci klientom niewykorzystane środki z pre-paidów. Jest decyzja UOKiK

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2020 11:24
T-Mobile Polska ma zwrócić klientom niewykorzystane pieniądze pozostałe po wygaśnięciu konta prepaid. Spółkę zobowiązał do tego prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK broni interesów klientów Orange. Chodzi o dodatkowo naliczane opłaty

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2021 11:48
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie przeciwko Orange Polska w sprawie nieprawidłowości związanych z aktywacją płatnych usług oferowanych i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez podmioty trzecie dla abonentów tej firmy telekomunikacyjnej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK w ubiegłym roku chronił zasad wolnego rynku i praw konsumentów. Suma nałożonych kar zaskakuje

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2021 12:10
W 2020 r. UOKiK wydał 1087 decyzji. 273 z nich dotyczyło ochrony konkurencji, 814 natomiast ochrony praw konsumentów. Łączna suma kar nałożonych na przedsiębiorców wynosi 30,9 mld zł.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kärcher na celowniku UOKiK. Chodzi o narzucanie cen dystrybutorom sprzedającym sprzęt w internecie

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2021 10:37
Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające ws. możliwego zawyżania cen produktów firmy Kärcher. Podejrzane działania polegają na narzucaniu dystrybutorom minimalnych cen sprzedaży i odsprzedaży urządzeń - poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
rozwiń zwiń