X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Handel odrabia pandemiczne straty. Rośnie sprzedaż, szczególnie w tradycyjnych sklepach

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2021 12:12
Najnowsze dane wskazują, że handel najgorszy okres ma za sobą – rośnie sprzedaż detaliczna, poprawiają się też nastroje wśród konsumentów. Eksperci oceniają, w ciągu najbliższych miesięcy będziemy mieli do czynienia ze wzrostem popytu, szczególnie na odzież czy obuwie.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: SmartPhotoLab/Shutterstock

- Prognozujemy, że ożywienie w handlu utrzyma się również w miesiącach wakacyjnych tj. w lipcu i sierpniu - napisała ekspertka DNB Bank Polska Magdalena Szlezyngier, komentując dane GUS dotyczące sprzedaży detalicznej w czerwcu.

Rośnie sprzedaż detaliczna – o 8,6 proc. większa niż przed rokiem  

Jak podał Główny Urząd Statystyczny, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o 8,6 proc. (wobec spadku o 1,3 proc. w czerwcu 2020 r.).

W porównaniu z majem 2021 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 3,5 proc. W okresie styczeń-czerwiec 2021 r. sprzedaż wzrosła r/r o 7,8 proc. (wobec spadku o 5,2 proc. w 2020 r.)

Według ekspertki DNB Banku czerwcowe dane o sprzedaży detalicznej wskazują na utrzymujący się wzrost popytu konsumpcyjnego zarówno w ujęciu rocznym, jak i miesięcznym.


covid sklep zakupy 1200.jpg
Polacy reagują na znoszenie covidowych obostrzeń – rośnie konsumpcja. Po raz pierwszy od początku pandemii

Rośnie sprzedaż "wakacyjnych" zakupów – odzieży, obuwia

Szlezyngier wskazała, że czerwiec przyniósł wzrosty sprzedaży detalicznej we wszystkich grupach prezentowanych przez GUS. Największe wzrosty w ujęciu rocznym na poziomie 22,3 proc. odnotowały podmioty handlujące kategorią "odzież, tekstylia i obuwie".

Jest to - według ekspertki - głównie efekt zeszłorocznego załamania się sprzedaży w tej kategorii, ale też potwierdzenie, że Polacy szykują się na wakacyjne urlopy wraz ze zniesieniem przez rząd restrykcji w działalności branży turystycznej.

Działa luzowanie restrykcji sanitarnych

Jak jednocześnie zauważa w swojej analizie Bank ING, "Poluzowanie restrykcji sanitarnych w kraju i większa dostępność sklepów stacjonarnych sprawia, że sprzedaż zaczyna nadrabiać lukę do produkcji".

Rosnąca już drugi miesiąc z rzędu sprzedaż detaliczna zdaniem ING potwierdza, że w Polsce wzrost "zaczyna ciągnąć kolejny, obok przemysłu, silnik - handel, a pewnie też i usługi rynkowe".

"O ile czwarta fala pandemii w Polsce nie doprowadzi do istotnego zaostrzenia restrykcji sanitarnych, powinno to łagodzić wpływ na PKB słabnącego, do czasu rozwiązania problemów w łańcuchach dostaw, przemysłu. Konsumenci w Polsce mają środki na konsumpcję, a poprawiająca się sytuacja na rynku pracy powinna zwiększać skłonność do wydawania zgromadzonych oszczędności" - prognozuje bank ING.

Uodparniamy się mentalnie" na pandemię

Ekspertka DNB Banku zauważyła, że to już czwarty miesiąc z rzędu, kiedy konsumpcja okazuje odporność na pandemię. Solidna dynamika roczna - jak wskazała - to wynik niskiej bazy odniesienia z roku poprzedniego, kiedy mieliśmy do czynienia z pierwszą falą pandemii.

"Niezależnie od efektu bazy odczyt sprzedaży detalicznej, a szczególnie jej wzrost w stosunku do maja br., daje nadzieję, że ten trend pozostanie z nami na dłużej i nie ucierpi zbytnio przy kolejnej, czwartej fali pandemii" - czytamy.

Rośnie wskaźnik ufności konsumenckiej

Jej zdaniem, wzrostowi ufności konsumenckiej w czerwcu sprzyjał zbliżający się okres wakacji, możliwość podróżowania oraz ożywienie aktywności ekonomicznej wynikające ze zniesienia większości restrykcji epidemiologicznych, w tym tych dotyczących usług takich jak rekreacja i gastronomia. Nie bez znaczenia - jak podkreśliła - jest też stale rosnąca liczba ozdrowieńców i osób zaszczepionych w populacji.

W lipcu poprawa zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich

W lipcu odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca - podał Główny Urząd Statystyczny.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 13,5 i był o 1,3 pkt proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

GUS podaje, że spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju, obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,2.

Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia.

Konsumenci wracają do tradycyjnych zakupów – mniej kupują przez internet

Przedstawicielka banku DNB napisała, że ustępowanie pandemii i związanych z nią obostrzeń doprowadziło do spadku sprzedaży przez internet na poziomie 8,2 proc. w stosunku do maja br.

Dodała, że klienci wracają do tradycyjnych kanałów sprzedaży, dotyczy to szczególnie kategorii "tekstylia i odzież" - udział sprzedaży internetowej w czerwcu br. wyniósł 8,1 proc. wobec 9,1 proc. w maju br.

"Prognozujemy, że ożywienie w handlu utrzyma się również w miesiącach wakacyjnych tj. w lipcu i sierpniu. Konsumpcja we wrześniu oraz w czwartym kwartale 2021 będzie wypadkową siły uderzenia czwartej fali pandemii oraz zakresu restrykcji, jakie zostaną wprowadzone przez rząd." - czytamy.

PAP, jk

Czytaj także

Koronawirus nie pokonał konsumentów: poprawiają się nastroje, rośnie sprzedaż detaliczna

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2021 11:00
Dane z GUS, obrazujące poprawę nastrojów konsumenckich, przekładających się na rosnącą sprzedaż detaliczną oznaczają, że okres "koronawirusowej smuty" mamy za sobą. W marcu sprzedaż detaliczna była wyższa o 15,2 procent niż rok wcześniej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperci: optymizm konsumentów wpływa na nadspodziewanie wysoki wzrost sprzedaży

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2021 12:27
Bardzo dobre dane dotyczące wzrostu sprzedaży detalicznej w marcu pokazują, że Polacy zaadaptowali się do warunków epidemii, ale też, że z optymizmem patrzą na kolejne miesiące w gospodarce i na rynku pracy. Do tego warto dodać wzrost zainteresowania rozmaitymi kredytami i deklaracje o wzroście planów zakupowych. Oszczędzający natomiast nadal nie mogą liczyć na zarobek w banku - mówili w audycji "Rządy Pieniądza" Jarosław Sadowski z firmy Expander i redaktor Ignacy Morawski z Pulsu Biznesu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polska gospodarka po "covidowej smucie". Rośnie liczba zamówień, sprzedaż i wydajność pracy

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2021 12:26
Najnowsze dane statystyczne wskazują, że okres "covidowej smuty" polska gospodarka ma już za sobą. Jak informuje GUS, w kwietniu zdecydowanie wzrosła liczba nowych zamówień eksportowych, przewozy ładunków, sprzedaż hurtowa oraz wydajność pracy w zakładach produkcyjnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gospodarka zaczyna się rozpędzać. PKB wrósł w II kwartale o 11 procent, sprzedaż detaliczna wyższa niż przed pandemią

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2021 11:03
Dynamika PKB mogła w II kw. przekroczyć nawet 11 proc. r/r, a odsezonowany PKB mógł wzrosnąć o ok. 2,5 proc. kw/kw. Sprzedaż detaliczna przewyższyła już o 3 proc. przedpandemiczny poziom z lutego 2020 roku – wynika z opublikowanego w czwartek komentarza głównego ekonomisty PZU Pawła Durjasza.
rozwiń zwiń