X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Innowacje, badania, szkolenia. Polskie firmy chcą inwestować w "aktywa niematerialne"

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2020 18:35
Ponad połowa polskich przedsiębiorców planowała w br. inwestycje w aktywa niematerialne, takie jak B+R, prawa własności intelektualnej czy szkolenia pracowników - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Chodzi przede wszystkim o firmy duże i z kapitałem mieszanym.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock, NicoElNino

Zgodnie z badaniem PIE przedstawionym w raporcie „Aktywa niematerialne w Polsce”, 52 proc. przedsiębiorców planowało inwestycje w aktywa niematerialne na 2020 r. Nakłady takie planowało 63 proc. dużych firm i 70 proc. przedsiębiorstw z kapitałem mieszanym.

Wartość inwestycji w aktywa niematerialne wyniosła w Polsce 133 mld zł.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że wartość inwestycji w aktywa niematerialne w Polsce w 2018 r. wyniosła ponad 133 mld zł, co przekłada się na 27,25 proc. wszystkich inwestycji w polskiej gospodarce.


Posłuchaj
04:45 justa-14.mp3 Jak dużo i dlaczego polscy przedsiębiorcy inwestują w tzw. aktywa niematerialne, czyli w innowacje, badania oraz szkolenia, mówi w Polskim Radiu Ignacy Święcicki, kierownik zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym./Justyna Golonko, Polskie Radio/.

Nakłady na aktywa niematerialne – to wydatki na wiedzę, badania i rozwój, szkolenia

Jak podkreślono, aktywa niematerialne nie mają fizycznej ani finansowej postaci.

- Inwestycje w takie aktywa możemy rozumieć jako nakłady na różne formy skomercjalizowanej wiedzy, takie jak wydatki na badania i rozwój, prawa własności intelektualnej czy szkolenie pracowników - wyjaśniono.


Autorzy raportu zwrócili uwagę, że choć inwestycje takie stanowią jeden z kluczowych czynników rozwoju we współczesnej gospodarce, to w dużej części nie wchodzą w zakres rachunków produktu krajowego brutto.

- Wpływa to na szacunki dotyczące produktywności w gospodarce, a także na możliwość badania tego aspektu rozwoju firm i wspierania jej przez państwo" - zaznaczyli.

Wiele największych firm na świecie bazuje na dobrach niematerialnych

Ignacy Święcicki cytowany w środowym komunikacie wskazał na znaczenie aktywów niematerialnych w gospodarce. "Na czele listy najbardziej wartościowych firm na świecie (Apple, Google, Microsoft) czy w Polsce (CD Projekt) są nie te dysponujące największymi fabrykami czy złożami surowców, ale sprzedające produkty i usługi oparte na własności intelektualnej, oryginalnym designie czy dobrym marketingu" - zauważył.

Nakłady na aktywa niematerialne rosną, ale nie we wszystkich branżach

Z raportu PIE wynika, że w latach 2014-2018 wartość inwestycji w aktywa niematerialne zwiększała się - przeciętnie o 7,5 proc. rocznie w cenach bieżących.

W porównaniu z rokiem 2014, największe zmiany w 2018 r. odnotowano w nakładach na innowacje finansowe, których udział zmniejszył się z 6,3 proc. w 2014 r. do 5,1 proc. w 2018 r.; oraz "w nakładach na nabyty kapitał organizacyjny", czyli różnego rodzaju usługi doradcze i wspierające organizację procesów w firmach, gdzie udział wydatków w 2018 r. wzrósł o 1,4 p.p., do 18 proc.

Trend dotyczący zwiększania nakładów na aktywa niematerialne widoczny jest też w badaniu przeprowadzonym przez PIE w ubiegłym roku.

Pandemia koronawirusa zachęca do inwestowania w aktywa niematerialne

- Choć trzeba wziąć poprawkę na wybuch pandemii nieuwzględniony w badaniu z oczywistych przyczyn, przedsiębiorcy niezależnie od kategorii swojej firmy zdecydowanie częściej deklarowali chęć inwestycji w aktywa niematerialne w roku 2020" – wskazał Filip Leśniewicz z zespołu gospodarki cyfrowej PIE.



Analitycy zwrócili uwagę, że w latach 2010-2018 relacja inwestycji w aktywa niematerialne w stosunku do całego PKB wzrosła z 5,13 proc. do 6,28 proc.

"W tym samym czasie stopa inwestycji w gospodarce, mierzona zgodnie z obowiązującą metodologią, a więc niewłączająca większości kategorii aktywów niematerialnych, spadła z 20,3 proc. do 18,2 proc." - zaznaczyli.

Nakłady w aktywa niematerialne stanowią jedną czwartą inwestycji w gospodarce

Wskazali, że inwestycje w aktywa niematerialne określone zgodnie z metodologią stosowaną w raporcie stanowią ponad jedną czwartą wszystkich inwestycji w gospodarce.

- Aktywa niematerialne nieklasyfikowane obecnie w rachunkach narodowych to więcej niż trzykrotność tych uwzględnianych jako inwestycje zgodnie z obecnie obowiązującą metodologią" - zaznaczył Święcicki.


Wyjaśnił, że przygotowując obliczenia, analitycy nie brali pod uwagę zmiany wysokości samej miary PKB.

- Na skutek zmiany klasyfikacji wydatków ze zużycia pośredniego na wydatki inwestycyjne, całkowita wartość PKB uległaby zwiększeniu – wskazał

Polska daleko w europejskim rankingu inwestycji w dobra intelektualne

PIE, opierając się na danych z EU KLEMS dot. inwestycji w aktywa nieodnotowywane w rachunkach narodowych oraz dane z Eurostatu dotyczące inwestycji we własność intelektualną, wskazał, że Polska zajmuje 22. miejsce na 26 krajów unijnych (z Wielką Brytanią), dla których dostępne były pełne dane.

Najniższy odsetek inwestycji w aktywa niematerialne występował w Grecji, a najwyższy w Irlandii. Analitycy podkreślili jednak, że ze względu na specyfikę Irlandii "bardziej miarodajne" będzie porównanie krajów bez jej uwzględniania. W takim przypadku najwyższa stopa inwestycji w aktywa niematerialne występuje w Szwecji i jest równa 12,8 proc. PKB.



Natomiast wyniki niższe od Polski, oprócz Grecji, odnotowują: Litwa, Łotwa i Bułgaria.

Jeśli wziąć pod uwagę stopę inwestycji dla Polski obliczoną zgodnie z metodologią zastosowaną w raporcie (6,21 proc. w 2017 r.), "nasz kraj wyprzedziłby Hiszpanię i Portugalię, i niemal zrównał się z Niemcami (6,24 proc.), przy założeniu, że dla tych trzech krajów wykorzystujemy obliczenia jedynie z bazy danych EU KLEMS" - zaznaczyli analitycy.

PAP, Polskie Radio, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

200 mln zł na innowacje, które pomogą walczyć z pandemią

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2020 13:40
200 mln zł z funduszy europejskich na prace badawcze, które pomogą walczyć z pandemią, trafi do polskich przedsiębiorców i naukowców. 6 maja rusza nabór wniosków w programie Inteligentny Rozwój w resorcie funduszu i rozwoju regionalnego. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Masz pomysł na innowacyjny biznes? Polski Fundusz Rozwoju zaprasza do Szkoły Pionierów

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2020 10:10
rwa nabór do kolejnej edycji Szkoły Pionierów Polskiego Funduszu Rozwoju. Może wziąć w niej udział każdy, kto ma innowacyjny pomysł na biznes, ale brakuje mu wiedzy i umiejętności, by go rozwijać. Partnerem programu jest Allegro.
rozwiń zwiń