PZL Mielec: od samolotu "Łoś”, do śmigłowca Black Hawk

2018-09-08, 14:59

PZL Mielec: od samolotu "Łoś”, do śmigłowca Black Hawk
Śmigłowce produkowane przez PZL Mielec. Foto: Print Screen, PZL Mielec

W naszym cyklu „Sto lat przemian” przedstawiamy firmy, instytucje i wydarzenia, które miały istotny wpływ na rozwój gospodarczy Polski. Dziś opowiemy o Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu.

Posłuchaj

O wizytówce, i to z tradycjami, polskiego przemysłu lotniczego - PZL Mielec, o tym w radiowej Jedynce./Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Polskie Zakłady Lotnicze Mielec to wizytówka, i to z tradycjami, rodzimego przemysłu lotniczego.

Zakłady powstały przed II wojną światową w ramach budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego.

Zakłady powstały przed II wojną światową  jako Państwowe Zakłady Lotnicze - Wytwórnia Płatowców nr 2, w ramach planu budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego.

Pierwszy samolot zjechał z taśmy po niecałych dwóch latach od rozpoczęcia budowy

− Tempo budowy było niezwykłe, podkreśla prezes PZL Mielec, Janusz Zakręcki.

− Budowę rozpoczęto jesienią 1937 r. a już w lutym 1939 r. pierwszy samolot - PZL 37 Łoś, powstały w zakładach, miał lot testowy. Można powiedzieć, że dzięki zakładom lotniczym, rejon został wprowadzony na wyżyny technologiczne w kraju, mówił gość radiowej Jedynki.

Po wojnie Mielec wrócił na mapę lotniczą Polski

− Po wojnie produkcja samolotów została bardzo szybko przywrócona, a ich jakość budziła uznanie zagranicznych odbiorców, wyjaśnia Grzegorz Sobczak -redaktor naczelny magazynu lotniczego „Skrzydlata Polska”

Jak opowiada, w zakładach budowano samoloty odrzutowe na licencji radzieckiej – MIG 15 i MIG 17, czyli LIM 5 i LIM 6.

− Zagraniczni eksperci podkreślali często, że jakość produkowanych w zakładach samolotów jest lepsza niż samolotów budowanych w Związku Radzieckim, podkreślał Grzegorz Sobczak.

Najdłuższa na świecie seria produkcyjna samolotów cywilnych

I dopowiada, że fabryka zasłynęła między innymi  z produkcji samolotów AN-2.

− W Mielcu wyprodukowano ponad 13 tysięcy tych samolotów, to była najdłuższa na świecie seria samolotów cywilnych, mówi Sobczak.

W Mielcu powstawały też polskie konstrukcje

Janusz Zakręcki przypomina, że w Mielcu produkowano też samoloty, które były dziełem polskich konstruktorów.

− To np. 700 sztuk słynnego „Dromadera” czy samolot rolniczy z silnikami odrzutowymi – M-15, wymienia Janusz Zakręcki.

W Mielcu urodziła się „Iskra”

Grzegorz Sobczak zaznacza, że jeden z najsłynniejszych mieleckich samolotów, zaprojektowany przez polskich konstruktorów został zbudowany dla Polskich Sił Powietrznych.

− To samolot szkoleniowy PZL TS Iskra, który 50 lat służył w polskich siłach powietrznych, wymienia.

Większa część  eksportowanych samolotów trafiała do ówczesnego Związku Radzieckiego.

Zakłady przeszły trudny okres transformacji polskiej gospodarki

− Gdy nadszedł czas przemian geopolitycznych, mieleckie zakłady znalazły się w bardzo trudnej sytuacji, wyjaśnia Janusz Zakręcki.

Jak wyjaśnia, trzeba było dostosować się do braku eksportu do Związku radzieckiego, który był głównym odbiorcą eksportowym samolotów z Mielca.

„Iskra” uratowała zakłady w Mielcu

W końcu podjęto działania, które zdecydowały o przyszłości PZL Mielec.

To tu powstały wymieniane wcześniej samoloty szkoleniowe „Iskry” na których szkoliły się pokolenia polskich pilotów wojskowych.

Śmigłowce Black Hawk z Mielca

− Zakłady wyspecjalizowały się też w produkcji śmigłowców, przypomina, Grzegorz Sobczak.

− Obecnie głównym produktem zakładów są śmigłowce S-70i Black Hawk, której polska wersja jest według niektórych, trochę nowocześniej wyposażana niż helikoptery amerykańskie, mówi Sobczak.

Dziś Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu to firma o stabilnej sytuacji ekonomicznej, zatrudniająca ponad tysiąc siedmiuset pracowników, wśród nich około 400 inżynierów -konstruktorów.

Dariusz Kwiatkowski, jk

Polecane

Wróć do strony głównej