Dwie decyzje Komisji Europejskiej ws. polskich stoczni: jedna dobra, druga zła. Jest odpowiedź Polski

2018-01-15, 20:00

Dwie decyzje Komisji Europejskiej ws. polskich stoczni: jedna dobra, druga zła. Jest odpowiedź Polski
Dochodzenie w sprawie podatków dla polskich stoczni wszczęto z obawy o niedozwoloną przewagę konkurencyjną.Foto: Pixabay

Komisja Europejska wydała dwie decyzje w sprawie polskich stoczni. W jednej wyraża zgodę na pomoc dla małych i średnich firm w sektorze stoczniowym, w drugiej - wszczyna dochodzenie w sprawie dodatkowych zachęt podatkowych dla polskich stoczni.

Posłuchaj

Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie zachęt podatkowych dla polskich stoczni. Zgodziła się natomiast na pomoc dla małych i średnich firm w sektorze stoczniowym./Beata Płomecka z Brukseli, Polskie Radio,IAR
+
Dodaj do playlisty

Komisja poinformowała, że akceptacja udzielonego wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw ma wspierać inwestycje i rozwój regionalny w Polsce.

Pomoc dla małych i średnich firm w sektorze stoczniowym w woj. Pomorskim i zachodniopomorskim

Zatwierdzony przez KE program regionalnej pomocy inwestycyjnej ma na celu wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze stoczniowym w województwie pomorskim oraz zachodniopomorskim. Pomoc zostanie przyznana w formie dotacji, dopłat do oprocentowania i gwarancji. Całkowity budżet wynosi ok. 77 mln złotych (ok. 18 mln euro).

Dochodzenie w sprawie podatków dla polskich stoczni z obawy o niedozwolona przewagę konkurencyjną

Jeśli chodzi o dochodzenie, to - jak czytamy w komunikacie prasowym - Komisja obawa się, ze system opodatkowania dawałby niektórym stoczniom selektywną przewagę nad konkurentami.

KE podała, że nie kwestionuje prawa Polski do decydowania o własnym systemie podatkowym, jednak zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej musi zweryfikować, czy system podatkowy jest zgodny z unijnymi zasadami pomocy państwa i nie przyznaje on "selektywnej korzyści niektórym przedsiębiorstwom względem innych".

Według Komisj Polska udzieliła stoczniom niedozwolonej pomocy operacyjnej

Komisja obawia się, że proponowany zryczałtowany podatek od sprzedaży stanowi tzw. pomoc operacyjną, wykorzystującą fundusze publiczne, by zwolnić stocznie z kosztów, które w przeciwnym razie musiałyby ponieść w ramach bieżącej działalności. Pomoc operacyjna nie jest dopuszczalna zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa, ponieważ zakłóca zasady uczciwej konkurencji. KE obawia się, że ta pomoc zaszkodziłaby stoczniom w UE, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach polskiego systemu podatkowego. "Ponadto pomoc nie wydaje się konieczna, biorąc pod uwagę, że istnieją w Polsce stocznie, które są w stanie konkurować na rynku na podstawie własnych osiągnięć" - wskazuje Komisja.

Jak podkreśla KE, nie oznacza to, że Polska nie może interweniować w sprawie przemysłu stoczniowego na swoim terytorium. Niektóre kategorie pomocy, takie jak pomoc na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną lub pomoc regionalna, są dozwolone na podstawie unijnych zasad pomocy państwa. Te rodzaje pomocy są - zdaniem Komisji - skuteczniejsze i w mniejszym stopniu zakłócają konkurencję niż pomoc operacyjna.

Komisja zbada teraz, czy jej wstępne zastrzeżenia zostaną potwierdzone. Wszczęcie dochodzenia daje zainteresowanym stronom trzecim możliwość przedstawienia swoich uwag.

Polska odpowiada - obniżenie podatku dla stoczni zgodne z zasadami UE

Zryczałtowany podatek w wysokości 1 proc. dla stoczni jest zgodny z unijnymi zasadami pomocy państwa - powiedział PAP wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski oceniając decyzję Komisji Europejskiej o wszczęciu dochodzenia w tej sprawie.

"Cieszymy się, że Komisja Europejska zatwierdziła pomoc, jaką Polska zaplanowała dla małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze stoczniowym w województwach pomorskim i zachodniopomorskim.
Jednocześnie KE analizuje temat zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 1 proc. przed podjęciem końcowej decyzji. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej potwierdza, iż proponowane rozwiązanie jest w pełni zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa" - powiedział w poniedziałek PAP Witkowski.

"Ale oczywiście będziemy rozmawiać z KE i przedstawimy jej stosowne wyjaśnienia w tej kwestii" - dodał.

Polskie prawo przewiduje 1 proc. zryczałtowanego podatku dla stoczni zamiast ogólnie obowiązującego podatku dochodowego

We wrześniu 2016 roku Polska przyjęła ustawę, która umożliwiła stoczniom funkcjonującym w Polsce płatność zryczałtowanego podatku w wysokości 1 proc. od sprzedaży pochodzącej z budowy i przebudowy statków zamiast powszechnie obowiązującego podatku dochodowego od osób prawnych lub od osób fizycznych.

Wariant ten daje stoczniom możliwość zapłaty niższego podatku niż w ramach zwykłego podatku dochodowego od osób prawnych (19 proc. dochodu podlegającego opodatkowaniu) lub od osób fizycznych (18 lub 32 proc. dochodu podlegającego opodatkowaniu w przypadku osób fizycznych oraz 19 proc. w przypadku przedsiębiorców). Ponadto obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku jest wstrzymany do czasu ukończenia budowy lub przebudowy statku.

IAR, PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej