X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Redakcja Polska

GUS: rośnie pozycja Polski w eksporcie żywności. Zobacz, w których produktach przodujemy

17.08.2020 08:20
W 2019 r. w wyniku zmian modernizacyjnych i rozwoju swobodnej wymiany towarowej wzmocniła się handlowa pozycja Polski na rynku europejskim i światowym - wynika z raportu GUS. Wartość eksportu żywności osiągnęła 31,4 mld euro, tj. o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneShutterstock.com/Tupungatol

Wartość importu wyniosła 21,1 mld euro, czyli o 5,2 proc. Wymiana handlowa zamknęła się dodatnim saldem w wysokości 10,3 mld euro. W strukturze wartości polskiego eksportu ogółem eksport produktów rolno-spożywczych stanowił, podobnie jak przed rokiem, 12,8 proc., a w wartości importu 8,4 proc. wobec 8,0 proc. w 2018 r. - poinformował GUS w raporcie "Rolnictwo 2019".

Ilościowo wywóz produktów rolno-spożywczych był większy o 3,5 proc. w porównaniu do 2018 r. W strukturze wartościowej eksportu dominowały (ponad 80 proc. udziału), podobnie jak w latach poprzednich, produkty przetworzone.

Głównymi odbiorcami polskich produktów rolno-spożywczych były kraje UE, gdzie trafiło ok. 81 proc. żywności o wartościowi 25,6 mld euro. Najważniejszym partnerem handlowym były nadal Niemcy (ponad 24 proc. udziału), które zakupiły produkty rolno-spożywcze za 7,6 mld euro, tj. o ok. 5 proc. więcej niż w roku poprzednim. Ważnymi odbiorcami były również: Wielka Brytania (8,9 proc. udziału), Holandia (6,4 proc. udziału), Francja i Włochy (po 5,4 proc.) oraz Czechy (4,8 proc. udziału).


Jak zauważa GUS, w ubiegłym roku Polska była największym w UE producentem porzeczek, drugim w świecie po Federacji Rosyjskiej. W produkcji jabłek nasz kraj zajmował 2 miejsce w świecie (po Chinach) i 1 miejsce w UE. W produkcji truskawek Polska była na 5 miejscu w świecie. Polska jest też jednym z czołowych w UE producentów wiśni, czereśni oraz malin.

W produkcji przetworzonych produktów rolnych Polska zajmowała w ub.r. także czołowe pozycje. W produkcji zagęszczonego soku jabłkowego była na 2 miejscu na świecie, po Chinach; mrożonych owoców i zagęszczonych soków z owoców miękkich – na 3. po USA i Chinach oraz 5. - w produkcji mrożonych warzyw. W UE Polska utrzymała się na 3 pozycji w produkcji mrożonych warzyw, po Belgii i Hiszpanii. Mrożonki miały dominującą pozycję w przetworach z udziałem ok. 53 proc.

Polska jest też największym w UE eksporterem produktów drobiowych, piątym – produktów wołowych i szóstym – produktów wieprzowych. Za wywiezione produkty mięsne uzyskano w 2019 r. 6,2 mld euro o ok. 3 proc. więcej niż w poprzednim roku.

Dużą pozycję w eksporcie stanowią produkty mleczarskie, w ub.r., sprzedano ich o 2 proc. więcej niż w 2018 r., za kwotę 2,3 mld euro. Najwięcej polskich produktów mleczarskich kupiły kraje UE - ponad 74 proc.

PAP/PR24/ho