Historia

Skrucha warunkiem przebaczenia? "To fałszowanie Ewangelii"

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2020 20:03
– Gdybyśmy przebaczali tym, którzy nas proszą o przebaczenie, bylibyśmy jak poganie. To jest wyraźnie w Ewangelii napisane. Poganie miłowali tylko tych, którzy ich miłowali – mówił w 1997 roku ksiądz Józef Tischner, odpowiadając na pytanie o stosunek do komunizmu.
ks. Józef Tischner
ks. Józef Tischner Foto: Wojciech Druszcz/EastNews

Posłuchaj
20:17 ucieczki od wolności____2089_97_iv_tr_0-0_16293795c2a3628c[00].mp3 Trudna sztuka przebaczania. Z ks. Józefem Tischnerem rozmawia Marek Mądrzejewski (PR, 1997)

 

– To jedno wielkie zafałszowanie ewangelii, kiedy się mówi, że warunkiem przebaczenia jest skrucha przeciwnika. Gdyby tak było, to by nieprawdziwe były słowa apostoła, który powiedział: umarł za nas, kiedyśmy jeszcze grzesznikami byli – zauważył filozof.

Przebaczenie, o którym mowa była w wywiadzie udzielanym Markowi Mądrzejewskiemu, dotyczyło stosunku do komunistów, jaki po przełomie 1989 roku zaczął dominować w polskiej sferze publicznej. Ksiądz Tischner zwracał uwagę na pewne pomieszanie pojęć związane z powszechnym potępieniem ludzi związanych z reżimem PRL.

– Nie można mylić dwóch rzeczy: przebaczenia i oczyszczenia – powiedział. – Kiedy przebaczam zbrodniarzowi, to tym samym zbrodniarza nie oczyszczam. Ja nie mam takiej mocy. Ja oczyszczam siebie. Natomiast żeby zbrodniarz się oczyścił, to oczywiście musi być skrucha i zadośćuczynienie – dodał.

Posłuchaj
20:37 józef tischner___1483_97_iv_tr_0-0_16297852c2993cc4[00].mp3 Z ks. Józefem Tischnerem rozmawia Marek Mądrzejewski (Polskie Radio, 1997)

Kolejnym paradoksem, nad którym pochylił się ksiądz Józef Tischner, była kwestia sacrum. W innej rozmowie z Markiem Mądrzejewskim, na marginesie opowieści o Jerozolimie czasów Jezusa, duchowny zauważył, że "gdzie pojawia się wartość sacrum, tam pojawia się problem: życie albo śmierć".

– W imię sacrum ludzie poświęcają własne życie, ale i w imię sacrum zabijają także innych – podkreślał ks. Józef Tischner w wywiadzie na temat potrzeby absolutu, "największym konflikcie religijnym w dziejach Izraela" czy o konsekwencjach śmierci Jezusa.