Historia

Ziszczone marzenie Napoleona Bonaparte

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2012 06:00
25 lat temu, 29 lipca 1987 roku premier Wielkiej Brytanii, Margaret Thatcher i prezydent Francji, François Mitterrand podpisali umowę o budowie tunelu pod Kanałem La Manche.
Audio
  • Pod czy nad kanałem La Manche - projekty połączenia lądowego między Francją i Wielką Brytanią. Fragment audycji 7 dni w kraju i na świecie (26.08.1961)
  • Tunel pod La Manche - plan budowy tunelu pomiędzy Wielką Brytanią i Francją. Fragment audycji 7 dni w kraju i na świecie (08.02.1964)
  • Podpisanie francusko-brytyjskiego układu o budowie tunelu pod kanałem La Manche. Fragment audycji 7 dni w kraju i na świecie
Trasa tunelu pod kanałem La Manche, wikipedia
Trasa tunelu pod kanałem La Manche, wikipedia
O realizacji tego projektu marzył wiele lat wcześniej  / Na pomysł wykopania tunelu pod kanałem La Manche (i połączenia obydwu krajów Anglii z Francją) wpadł 200 lat temu Napoleon Bonaparte. Chciał on jeździć na wyspy karetą. Niestety wojna między Francją i Anglia zaprzepaściła te plany na wiele lat.
Do pomysłu sprzed wielu lat powrócono w sierpniu 1961 roku, kiedy to francuska Rada Ministrów nawiązała rozmowy z rządem brytyjskim na temat stałego połączenia, mostu lub tunelu, przez Kanał La Manche. W ówczesnych realiach tunel miał być tańszy, ale podróż mostem trwałaby o godzinę krócej.
Za najlepszy wariant uznano wydrążenie tunelu kolejowego. W 1973 roku inżynierowie złożyli 4 projekty. Wygrał projekt brytyjsko-francuskiego konsorcjum Eurotunnel.
Budowa ruszyła 1 grudnia 1987 roku po stronie angielskiej. Trzy lata później, 1 grudnia 1990 roku, budowniczowie przebili ostatnią warstwę skały. Pierwszy przejazd odbył się w 1994 roku.
Tunel kolejowy pod kanałem La Manche ma długość 50 kilometrów i łączy Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii. Ruch samochodowy i osobowy odbywa się za pomocą wahadłowych pociągów Eurostar oraz Channel Tunnel Rail Link, kursujących z Londynu do Paryża i Brukseli.

Na pomysł wykopania tunelu pod kanałem La Manche i połączenia obydwu krajów: Anglii i Francji, wpadł 200 lat temu Napoleon Bonaparte. Chciał on jeździć na wyspy karetą. Niestety wojna między Francją i Anglią odsunęła realizację tego planu na wiele lat.

Do pomysłu sprzed wielu lat powrócono w sierpniu 1961 roku, kiedy to francuska rada ministrów nawiązała rozmowy z rządem brytyjskim na temat stałego połączenia, mostu lub tunelu, przez Kanał La Manche. W ówczesnych realiach tunel miał być tańszy, ale podróż mostem trwałaby o godzinę krócej.

Za najlepszy wariant uznano wydrążenie tunelu kolejowego. W 1973 roku inżynierowie złożyli cztery projekty. Wygrał projekt brytyjsko-francuskiego konsorcjum Eurotunnel.

Budowa ruszyła 1 grudnia 1987 roku po stronie angielskiej. Trzy lata później, 1 grudnia 1990 roku, budowniczowie przebili ostatnią warstwę skały. Pierwszy przejazd odbył się w 1994 roku.

Tunel kolejowy pod kanałem La Manche ma długość 50 kilometrów i łączy Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii. Ruch samochodowy i osobowy odbywa się za pomocą wahadłowych pociągów Eurostar oraz Channel Tunnel Rail Link, kursujących z Londynu do Paryża i Brukseli.