X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
x
x
Historia

Ziszczone marzenie Napoleona Bonaparte

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2012 06:00
25 lat temu, 29 lipca 1987 roku premier Wielkiej Brytanii, Margaret Thatcher i prezydent Francji, François Mitterrand podpisali umowę o budowie tunelu pod Kanałem La Manche.
Audio
  • Pod czy nad kanałem La Manche - projekty połączenia lądowego między Francją i Wielką Brytanią. Fragment audycji 7 dni w kraju i na świecie (26.08.1961)
  • Tunel pod La Manche - plan budowy tunelu pomiędzy Wielką Brytanią i Francją. Fragment audycji 7 dni w kraju i na świecie (08.02.1964)
  • Podpisanie francusko-brytyjskiego układu o budowie tunelu pod kanałem La Manche. Fragment audycji 7 dni w kraju i na świecie
Trasa tunelu pod kanałem La Manche, wikipedia
Trasa tunelu pod kanałem La Manche, wikipedia
O realizacji tego projektu marzył wiele lat wcześniej  / Na pomysł wykopania tunelu pod kanałem La Manche (i połączenia obydwu krajów Anglii z Francją) wpadł 200 lat temu Napoleon Bonaparte. Chciał on jeździć na wyspy karetą. Niestety wojna między Francją i Anglia zaprzepaściła te plany na wiele lat.
Do pomysłu sprzed wielu lat powrócono w sierpniu 1961 roku, kiedy to francuska Rada Ministrów nawiązała rozmowy z rządem brytyjskim na temat stałego połączenia, mostu lub tunelu, przez Kanał La Manche. W ówczesnych realiach tunel miał być tańszy, ale podróż mostem trwałaby o godzinę krócej.
Za najlepszy wariant uznano wydrążenie tunelu kolejowego. W 1973 roku inżynierowie złożyli 4 projekty. Wygrał projekt brytyjsko-francuskiego konsorcjum Eurotunnel.
Budowa ruszyła 1 grudnia 1987 roku po stronie angielskiej. Trzy lata później, 1 grudnia 1990 roku, budowniczowie przebili ostatnią warstwę skały. Pierwszy przejazd odbył się w 1994 roku.
Tunel kolejowy pod kanałem La Manche ma długość 50 kilometrów i łączy Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii. Ruch samochodowy i osobowy odbywa się za pomocą wahadłowych pociągów Eurostar oraz Channel Tunnel Rail Link, kursujących z Londynu do Paryża i Brukseli.

Na pomysł wykopania tunelu pod kanałem La Manche i połączenia obydwu krajów: Anglii i Francji, wpadł 200 lat temu Napoleon Bonaparte. Chciał on jeździć na wyspy karetą. Niestety wojna między Francją i Anglią odsunęła realizację tego planu na wiele lat.

Do pomysłu sprzed wielu lat powrócono w sierpniu 1961 roku, kiedy to francuska rada ministrów nawiązała rozmowy z rządem brytyjskim na temat stałego połączenia, mostu lub tunelu, przez Kanał La Manche. W ówczesnych realiach tunel miał być tańszy, ale podróż mostem trwałaby o godzinę krócej.

Za najlepszy wariant uznano wydrążenie tunelu kolejowego. W 1973 roku inżynierowie złożyli cztery projekty. Wygrał projekt brytyjsko-francuskiego konsorcjum Eurotunnel.

Budowa ruszyła 1 grudnia 1987 roku po stronie angielskiej. Trzy lata później, 1 grudnia 1990 roku, budowniczowie przebili ostatnią warstwę skały. Pierwszy przejazd odbył się w 1994 roku.

Tunel kolejowy pod kanałem La Manche ma długość 50 kilometrów i łączy Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii. Ruch samochodowy i osobowy odbywa się za pomocą wahadłowych pociągów Eurostar oraz Channel Tunnel Rail Link, kursujących z Londynu do Paryża i Brukseli.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak