Historia

Stanisław Wigura - bez niego Franek by nie poleciał

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2013 06:00
- Inżynier Stanisław Wigura był współzałożycielem fabryki samolotów RWD w Warszawie. W zwycięskich Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych "Challenge" w 1932 roku pełnił rolę nawigatora i mechanika Franciszka Żwirki.
Audio
  • Franciszek Żwirko o polskim lotnictwie
  • Rozmowa z pilotem płk. Jerzym Bajanem, uczestnikiem zawodów Challenge w 1932 roku.
  • Śmierci Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury w 1932 roku. Opowieść świadka tragedii - poety Adolfa Fierli
Jerzy Drzewiecki - konstruktor RWD, Jadwiga Smosarska, Franciszek Żwirko, Hanna Ordonówna i Stanisław Wigura (pierwszy od prawej) w Sosnowcu (8.11.2007). foto: PAP Andrzej Grygiel
Jerzy Drzewiecki - konstruktor RWD, Jadwiga Smosarska, Franciszek Żwirko, Hanna Ordonówna i Stanisław Wigura (pierwszy od prawej) w Sosnowcu (8.11.2007). foto: PAP/ Andrzej Grygiel

9 kwietnia 1901 roku urodził się Stanisław Wigura, polski pilot cywilny, inżynier lotniczy, współtwórca samolotu RWD.

Wspólnie z pilotem wojskowym Franciszkiem Żwirko stworzył słynny duet lotniczy. Przed drugą wojną światową zwyciężali w wielu sportowych konkursach lotniczych.

Ich największym sukcesem było zwycięstwo na międzynarodowych zawodach lotniczych Challenge w Niemczech, na samolocie RWD-6. 28 sierpnia 1932 roku na lotnisku w Berlinie na cześć Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury zabrzmiał Mazurek Dąbrowskiego.

Wygrana w najważniejszych tego typu zawodach na świecie miała wymiar nie tylko sportowy. Chodziło o prestiż przemysłu lotniczego oraz rozsławienie kraju. Głównymi kandydatami do zwycięstwa byli Niemcy - gospodarze zawodów, jednak polski duet nie dał im szans. Zwycięstwo dawało Polsce prawo do organizacji kolejnego Challenge, w 1934 roku.

Niedługo po zwycięstwie w zawodach lotniczych, 11 września 1932 roku, Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura ponieśli śmierć w katastrofie pilotowanego przez siebie samolotu RWD. Zostali zaskoczeni przez gwałtowną burzę pod Cierlickiem Górnym koło Cieszyna. Pilotów pochowano w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.

Badania przyczyn katastrofy wykazały, że samolot był obarczony wadą konstrukcyjną, która wynikała z obciążeń dynamicznych, nieznanych wówczas konstruktorom na całym świecie. Tragiczna śmierć lotników przyczyniła się do zmiany w podejściu do projektowania samolotów.

Od 1993 roku, dzień 28 sierpnia jest Świętem Lotnictwa Polskiego – obchodzonym dla upamiętnienia zwycięstwa kapitana Franciszka Żwirki i inżyniera Stanisława Wigury w III Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge w Berlinie w 1932 roku.

mk

Czytaj także

"Lataj LOT-em" – to hasło zobowiązywało

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2024 05:45
- Przyjechałem na wezwanie zamieszczone w Polskim Radiu, żeby pracownicy Polskich Linii Lotniczych LOT zgłosili się jak najszybciej do Warszawy - wspominał pilot Ludwik Schultz swój powrót do pracy w 1945 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Powietrzna masakra lotników RAF-u

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2013 06:00
W bombardowaniu Niemiec brały udział głównie samoloty RAF Bomber Command. Średnia wieku ich załóg wynosiła 22 lata, najmłodsi mieli zaledwie 18 lat.
rozwiń zwiń