Historia

Odnaleziono ponadtysiącletnie mumie. Mogą to być ofiary mordu rytualnego

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2022 05:45
W starożytnym mieście Cajamarquilla znajdującym się na obrzeżach peruwiańskiej Limy archeolodzy odkryli mumie ośmiorga dzieci i dwunastu dorosłych. Szczątki pochodzą sprzed ponad tysiąca lat, czyli z czasów preinkaskich.
Odnalezione w mieście Cajamarquilla mumie obecnie znajdują się na wystawie zorganizowanej przez Uniwersytet Świętego Marka w Limie. Foto: SEBASTIAN CASTANEDA / Reuters / Forum

Jak podaje portal Live Science, zdaniem badaczy zmarli mogli zostać złożeni w ofierze. Ich teoria opiera się na dwóch czynnikach. Po pierwsze, podczas dokładnego badania szczątków archeolodzy odkryli, że niektóre z dziecięcych zwłok noszą ślady przemocy, takie jak złamania. Po drugie mumie odnaleziono w pobliżu - odkrytych jesienią 2021 roku - zwłok mężczyzny. Zdaniem badaczy zmarły - nazywany przez nich "Chabelo" - w chwili śmierci miał około 35 lat i prawdopodobnie należał do lokalnej elity. Zgodnie z ówczesnymi zwyczajami podczas mumifikacji usunięto mu wszystkie organy, a ciało ułożono w pozycji embrionalnej i obwiązano sznurem.

Ponieważ naukowcom nie udało się jeszcze odnaleźć żadnych źródeł pisanych z okresu preinkaskiego, wiedzę czerpią przede wszystkim ze źródeł archeologicznych, w tym również z odkrytych pochówków. W 1987 roku badacz Walter Alva natrafił - w pobliżu peruwiańskiego miasta Chiclayo - na bogato wyposażony grobowiec tak zwanego "Władcy z Sipán" pochodzący sprzed 1700 lat. Znajdowała się w nim mumia mężczyzny, a obok niej szczątki złożonych w ofierze dzieci i dorosłych. Zdaniem archeologów grób "Władcy z Sipán" jest bardzo podobny do odkrytych niedawno pochówków.

- Wiemy, że społeczeństwa andyjskie miały szereg praktyk pogrzebowych i rytuałów, a ich sposób postrzegania świata był zupełnie inny niż nasz - tłumaczył w rozmowie z portalem Live Science Pieter Van Dalen Luna, profesor archeologii na Uniwersytecie Świętego Marka w Limie, który kieruje zespołem prowadzącym wykopaliska w Cajamarquilli. - Koncepcja śmierci była dla nich niezwykle ważna. Uważali, że śmierć nie jest końcem, a momentem przejścia do równoległego świata. Świata umarłych - dodał.

Prócz dwudziestu mumii naukowcy natrafili również na artefakty muzyczne, w tym m.in. na tak zwaną  "zampoñę", czyli tradycyjny andyjski instrument dęty z wyglądu przypominający fletnię Pana.

Źródło: Live Science/oj

jb

Starożytni mieszkańcy Jerozolimy chorowali przez pasożyty - dowodzi badanie antycznej toalety

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2023 05:40
Liczące 2700 lat szczątki jaj pasożytów jelitowych odkryto w szambie w ogrodzie luksusowej posiadłości odkrytej przy promenadzie Armon Hanatziv w Jerozolimie. Obecność pasożytów jelitowych świadczy o ze złych warunków higienicznych i sanitarnych, które prowadziły do choroby objawiających się m.in. bólami brzucha i biegunką, być może nawet niedożywieniem i opóźnieniami rozwojowymi u dzieci.

Odłamki asteroidy mogły doprowadzić do zagłady prekolumbijskiej społeczności

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2022 05:50
1500 lat temu nastąpił nagły upadek dominującej dotąd na obszarze dzisiejszej wschodniej części Stanów Zjednoczonych tzw. kultury Hopewell. Według naukowców są dowody świadczące o tym, że za tym wydarzeniem stał kosmiczny kataklizm.

Wyginięcie neandertalczyków wyglądało inaczej, niż dotychczas sądzono

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2022 05:44
Według opublikowanych właśnie w czasopiśmie "Science Advances" wyników badań, gatunek homo sapiens nie obszedł się z neandertalczykami w tak brutalny sposób, jak do tej pory w nauce zakładano.

Serbia. Odkryto obsypane czerwonym barwnikiem szczątki sprzed blisko 5 tysięcy lat

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2022 05:45
W dwóch kurhanach zlokalizowanych w autonomicznym okręgu Wojwodina w północnej części Republiki Serbii zespół archeologów odnalazł obsypane ochrą kości. Najprawdopodobniej należały one do mężczyzn, którzy prawie 5 tysięcy lat temu przybyli na te ziemie z terenu stepów południowej Rosji lub Ukrainy.

Odtworzono pierwotną "populację" dzieł literatury średniowiecza. Naukowcy zastosowali model używany w ekologii

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2022 05:50
Według najnowszych badań międzynarodowego zespołu naukowców do naszych czasów przetrwało niespełna 10 proc. średniowiecznych manuskryptów zawierających dzieła literackie napisane w językach miejscowych.