Historia

Reitwagen - pierwszy motocykl Daimlera

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2021 05:40
136 lat temu, 29 sierpnia 1885, słynny konstruktor Gottlieb Wilhelm Daimler (właściwie Däumler) uzyskał patent na pierwszy w świecie motocykl, którego był konstruktorem. Niecałe dwa lata wcześniej opatentował silnik benzynowy zwany popularnie "stojącym zegarem".
Konstrukcja Daimlera - motocykl Reitwagen z 1885 r.
Konstrukcja Daimlera - motocykl Reitwagen z 1885 r.Foto: Wikipedia/domena publiczna

Jednoślad z napędem na konstrukcji roweru

Silnik ten, jednocylindrowy i czterosuwowy, znacznie mniejszy niż dotychczasowe "kolubryny" na gaz miejski, trzeba było odpowiednio przetestować, a stojący "w sieni" rower wyśmienicie się do tego nadawał. Oczywiście konstrukcja roweru została odpowiednio wzmocniona, a próbę nowego pojazdu, jednośladu, wykonał Paul Daimler, syn Daimlera.

Jako współtwórca tego pojazdu jest również wymieniany inny inżynier konstruktor, z którym Daimler stale współpracował, równie słynny Wilhelm Maybach. Michał Szukalski z portalu "Autocentrum.pl" tak przedstawia tę historię: "Obaj panowie zdecydowali się na wykorzystanie swojego nowego patentu – niewielkiego silnika spalinowego o mocy około 0,5 KM i pojemności 264 cm3, nazywanego potocznie "Zegarkiem Dziadka". Jednostka napędowa została zamontowana do pojazdu przypominającego w swojej konstrukcji rower z dołączonymi bocznymi kółkami. Nad projektem pracowano jeszcze w 1884 roku, ale oficjalnie Daimler i Maybach otrzymali patent na tę konstrukcję 29 sierpnia 1885 roku. Pojazd nigdy nie wyszedł poza studium prototypu, a pierwsza przejażdżka zakończyła się awarią – siedzisko zajęło się ogniem".

Konstrukcje Gotlieba Daimlera, fotografia z 1899 r. Konstrukcje Gotlieba Daimlera, fotografia z 1899 r. Źr. Wikipedia/domena publiczna

Eksperymenty z jednośladami

Na stronach "Motocykl-online.pl" historia światowych poszukiwań tego typu pojazdów przedstawiona jest z dodatkowymi faktami. Czytamy tam: "Pomysł stworzenia jednośladu z własnym napędem jest starszy niż wynalazek Gottlieba Dailmlera. Już w 1868 roku Francuz Perreau eksperymentował z silnikiem parowym zamontowanym w ramę jednośladu, a w latach 1884-1888 Amerykanin Copeland produkował dwukołowe welocypedy napędzane silnikiem parowym. Jednak to Daimler po raz pierwszy na świecie zamontował w ramie jednośladu silnik spalinowy. Była to mała jednostka o pojemności zaledwie 264 cm3 i osiągająca maksymalną moc 0.5 KM przy minimalnych jak na współczesne standardy obrotach - 600 obr/min. Wystarczyło to jednak do napędu pojazdu, którego konstrukcja (oprócz silnika oczywiście) wykonana była z drewna".

Historia ta pomija angielskiego wynalazcę - Edwarda Butlera, który przez wielu uznawany jest za współtwórcę motocykla także w 1885 roku. Jednak jego wynalazek z końca 1884 roku to nic innego, jak popularna współcześnie "trajka" i przez brytyjskich historyków jest raczej określana mianem pierwszego angielskiego samochodu. W annałach archiwalnych historyk brytyjskiej motoryzacji George Nicholas Georgano opisuje ten wynalazek Butlera jako: "wynalazek, który powstał jako wczesny trójkołowy samochód benzynowy o nazwie Butler Petrol Cycle, który przez wielu uważany jest za pierwszy brytyjski samochód. Butler pokazał plany swojego trzykołowego pojazdu benzynowego na Stanley Cycle Show w Londynie w 1884 roku, dwa lata wcześniej niż Karl Benz, który jest powszechnie uznawany za wynalazcę nowoczesnego samochodu. Pojazd Butlera był także pierwszym projektem, który został pokazany na Wystawie Wynalazków w 1885 roku, również w Londynie".

Wynalezienie pierwszego motocyklu

Paweł Grzelak z portalu "Jednoślad.pl" dorzuca garść smakowitych szczegółów wiekopomnego wynalazku Daimlera: "Dzieło Daimlera, bo jemu oficjalnie przypisuje się opracowanie pierwszego spalinowego motocykla posiadało dwa biegi, które kierowca mógł wybrać w trakcie postoju. Pierwsze przełożenie służyło do jazdy z prędkością do 6 km/h, zaś drugie pozwalało na rozpędzenie Reitwagena do zawrotnych 12 km/h! Pierwszy oficjalny test tego pojazdu przeprowadził syn Gottlieba Daimlera, Adolf. Młody kierowca pokonał dystans 3 kilometrów, a trasa rozpościerała się między miejscowościami Caanstatt, a Unterkurheim, co dzisiaj może stanowić świetny pretekst do wybrania się w podróż i przejechania trasą pionierów. Pierwszy motocykl opatentowano już rok po zakończeniu prac oraz testów. Niestety ślad po Reitwagenie zaginął i nie znajdziemy go w żadnym muzeum, a szkoda. Na szczęście istnieje jeżdżąca replika, która wiernie odwzorowuje pierwszy motocykl spalinowy w historii".

Konstrukcje Daimler Reitwagen,  29 sierpnia 1885. Konstrukcje Daimler Reitwagen, 29 sierpnia 1885. Źr. Wikipedia/domena publiczna

Dlatego dzisiaj z życzliwością zwróćmy uwagę na wszystkie motocykle na drodze - dzisiaj jest ich święto.

PP


Czytaj także

Jan Szczepanik. "Edison z Tarnowa"

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2023 05:49
- Była to postać na tyle nietuzinkowa i tak znana na świecie, że Mark Twain poświęcił Janowi Szczepanikowi jedno ze swoich opowiadań, a Gabriela Zapolska czy Jan Kasprowicz dedykowali mu swoje utwory - mówił Piotr Zarzycki z Muzeum Techniki w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wilhelm Maybach. Jeden z najwybitniejszych twórców silników i samochodów

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 05:35
91 lat temu, 29 grudnia 1929 roku, zmarł słynny Wilhelm August Maybach, jeden z największych konstruktorów samochodów obok Gottlieba Wilhelma Daimlera i Carla Benza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rower marki Harley!

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2021 11:00
Historia lubi zatoczyć koło – Harley-Davidson dostosowuje się do rynku i wraca do korzeni!
rozwiń zwiń
Czytaj także

O tym jak Benjamin Franklin wybrał się z latawcem na pioruny

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2021 05:35
269 lat temu Benjamin Franklin wybrał się z latawcem na pioruny. Doświadczenie to określane jest jako dzień "wynalezienia pioruna", choć oczywiste jest, że Franklin jedynie i aż udowodnił, że piorun jest zjawiskiem elektrycznym, że można go w określonych warunkach przewidywać i "ujarzmiać".
rozwiń zwiń